همشهری آنلاین: اولین جشنواره هنرهای محیطی در سه بخش چید‌مان‌های محیط شهری،نمایشگاهی و پژوهشی اسفندماه جاری برگزار می‌‌شود.

به گزارش فارس، احمد نادعلیان دبیر اولین جشنواره هنرهای محیطی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره تعریف هنر محیطی و برگزاری اولین جشنواره این هنر توضیح داد: هنر محیطی در قلمرو جهانی تعاریف متنوعی دارد.

در چهار دهه گذشته گاه به هنری که در یک محیط سه بعدی ساخته شود، اطلاق شده، گاه رفتن به طبیعت و کار کردن در طبیعت هنر محیطی عنوان شده و گاه توقع و الزام بر این است که اثر محیطی علاوه بر اجرا در محیط رویکرد زیست محیطی هم داشته باشد.

ما هم در این جشنواره می‌خواهیم همه گونه‌های مختلف تعریف این هنر را که مناسب شهر تهران است ارائه کنیم که می‌تواند به صورت چیدمان‌های دائمی، موقتی و ... باشد اما اگر این آثار رویکرد زیست محیطی نداشته باشند،‌اما نباید مخل محیط زیست باشند.

نادعلیان درباره موضوع و نوع متریالی که هنرمندان از آن استفاده خواهند کرد توضیح داد: از نظر موضوع آثار و متریالی که هنرمندان به کار می‌برند هیچ نوع محدودیتی وجود ندارد بنابراین در اولین جشنواره، هنرمندان هر اثری که دارند ارسال می‌کنند و از میان آن‌ها آثار مناسب انتخاب می‌شود، بخشی از این آثار منتخب برای ارائه در نمایشگاه برگزیده می‌شود، برخی که هنرمندان آن سابقه کاری قانع‌کننده‌ای داشته باشند و آثار مناسبی ارائه کرده باشند، برای اجرا در محیط انتخاب می‌شود.

وی در ادامه درباره آثار چیدمانی که از سوی سازمان زیباسازی در مناطق مختلف شهر تهران اجرا شده است گفت: سازمان زیباسازی تهران در ایام و مناسبت‌های مختلف، به نوعی با هنر محیطی درگیر شده است و گاهی هم برخی آثار به صورت انبوه‌سازی در سطح شهر اجرا شده است و نمونه‌های ساده‌تر آن هم در پارک‌ها به چشم می‌خورد اما اگر همه این آثار به شکل حرفه‌ای‌تر و خلاقانه‌تری اجرا شود که به صورت اقتباسی و تکثیری هم نباشد،‌ می‌تواند در زمره هنر محیطی قرار بگیرد.

وی درباره اقدام سازمان زیباسازی برای برگزاری این جشنواره با حضور هنرمندان هم گفت: سازمان این نیاز را احساس کرده است و جلسات مختلفی به این منظور برگزار شده است تا در نهایت به برگزاری جشنواره هنر محیطی رسید.

دبیر هنری این جشنواره درباره عدم انتخاب موضوع برای جشنواره توضیح داد: ما به روش آزاد معتقدیم و فکر می‌کنیم در اولین جشنواره ابتدا باید شاهد پیشنهاد‌های هنرمندان و توانایی‌های آن‌ها باشیم و برای دوره‌های آینده شاید بتوان به انتخاب موضوع هم فکر کرد.

نادعلیان تأکید کرد: این جشنواره در واقع بانک فکری و اطلاعاتی است که ابتدا باید هنر محیطی را معرفی و تبیین کنیم و پس از آن نهادهای مختلف می‌توانند از این استعدادها و توانایی‌ها دیدن کنند و برای موضوعات مختلف مورد علاقه خود از هنر آن‌ها استفاده کنند.

این هنرمند محیطی در بخش دیگری از سخنانش درباره استفاده از هنر محیطی در قالب موضوعات مذهبی و دینی مثل موضوع عاشورا هم گفت: آثار محیطی و چیدمانی را می‌توان برای هر موضوع و مناسبتی کار کرد اما استفاده از آن در اعیاد و سوگواری‌های مذهبی، مثل ریختن یک لیوان آب در یک دریاچه است چرا که در مناسبت‌هایی چون ایام عاشورا و اعیادی چون نیمه شعبان مردم به شکل خودجوش چهره شهر را متناسب با همان رویداد تغییر می‌دهند و یا آذین بندی می‌کنند به همین دلیل فکر می‌کنم شهر در این ایام آن قدر از اتفاقات مردمی و تزئینات مختلف اشباع شده که تاثیر خودش را دارد و دیگر نیازی به چیدمان‌های محیطی نیست چون ‌به چشم نمی‌آید.

نادعلیان درباره استفاده از هنر نقاشی سه بعدی در خیابان‌ها هم گفت: مکان ویژه بودن، برخی آثار که جنبه چیدمانی دارد می‌تواند در مرز هنر عمومی با هنر محیطی و منظر شهری قرار بگیرد اما در این جشنواره از پیش حدود آن را تعیین می‌کنیم و نظر هیئت انتخاب نیز اهمیت دارد که این آثار هم در زمره هنر محیطی تعریف شود یا خیر.

وی همچنین درباره برگزاری دوره‌های بعدی این جشنواره گفت: وقتی این جشنواره عنوان اولین را دارد، طبیعی است که باید شاهد دوره‌های بعدی آن هم باشیم.

اولین جشنواره هنر محیطی با هدف شناسایی و توسعه هنرهای محیطی در شهر تهران و ارتباط آن با فضای شهری ضمن دایر نمودن دبیرخانه دائمی هنرهای محیطی از طریق فراهم آوردن شرایط بروز خلاقیت‌های هنری، تبادل تجربیات، اطلاعات و دست‌آوردهای هنری و پژوهشی برگزار می‌شود.

این جشنواره در بخش‌های چید‌مان‌های محیط شهری، نمایشگاه آثار به اجرا درآمده در محیط طبیعی و پژوهشی (داخلی و بین‌المللی) برگزار خواهد شد.

در بخش چیدمان‌های محیط شهری از میان آثار ارائه شده توسط هنرمندان حوزه هنر محیطی که دارای سوابق و تجربیات موفق در این زمینه هستند، نسبت به انتخاب 20 اثر از سوی هیئت انتخاب اقدام و جهت اجرا در بخش چیدمان محیطی معرفی می‌شوند.

کلیه داوطلبان شرکت در این بخش باید دارای تجربه و توانایی اجرای اثر در محیط باشند که در مرحله اول ضمن ثبت نام و ارائه پاورپوینت سوابق و تصاویر آثار اجرا شده خود به دبیرخانه جشنواره تسلیم کنند.

در صورت تائید سوابق هنری که توسط هیئت انتخاب بررسی خواهد شد دبیرخانه جشنواره جهت ارائه طرح پیشنهادی از ایشان دعوت به عمل می آورد تا طرح پیشنهادی آنها برای مرحله دوم ارائه شود.

برای مرحله دوم هیئت انتخاب با در نظر داشتن نمونه‌های آثار قبلی هنرمندان، ضمن ارزیابی صلاحیت هنری و حرفه ای متقاضیان برای بخش چیدمان نمایشگاه از آنها دعوت کرده است آثارشان را در اماکن مورد نظر سازمان زیباسازی در شهر تهران اجرا کنند.

در این رابطه و برای حمایت از هنرمند، مالکیت ارائه اثر برای مدت و مکان از هنرمند خریداری خواهد شد و هزینه توافق شده زمانی قابل پرداخت خواهد بود که هنرمند در اجرای طرح پیشنهادی موفق باشد. لذا اجرای مجدد آثار موردنظر در تعداد بیشتر پس از توافق و متناسب با نظر و نظارت هنرمند خواهد بود.

در بخش نمایشگاه آثار به اجرا درآمده: به منظور آشنایی با شیوه‌های مختلف هنر محیطی و هنرمندان فعال در این حوزه، منتخبی از آثار به اجرا درآمده در محیط طبیعی به‌ صورت عکس یا فیلم به معرض دید عموم قرار داده می‌شوند.

بخش پژوهشی در دو شاخه مقالات تخصصی، سخنرانی و میزگرد برگزار می‌شود.

اهداف مورد نظر در این بخش، ارائه مقالات، یادداشت‌ها و مطالبی است که درمورد چیستی هنر محیطی و گرایشهای مختلف آن به جهت تقویت بنیان علمی و نظری و معرفی هرچه بیشتر آن به مخاطبین خاص و عام انجام می‌پذیرد.

در بخش مقاله و مکتوب حداکثر 10 اثر با سفارش به اساتید صاحب نظر به‌صورت منتخب گردآوری و تهیه شده که در بولتن و ویژه‌نامه جشنواره منتشر خواهد شد.

همچنین در بخش سخنرانی و میزگرد با دعوت از دو نفر از هنرمندان و صاحب‌نظران خارجی هنر محیطی در عرصه بین‌المللی در کنار محققین داخلی، سخنرانی و میزگرد برگزار می‌شود.

سازمان زیباسازی طی انجام کارشناسی، هزینه مواد مصرفی و خدمات اجرا را تأمین و پرداخت کرده و جهت شرکت‌کنندگان در بخش چیدمان طبق نظر هیئت داوری مبالغی به‌عنوان حق‌الزحمه پرداخت خواهد شد.

این حق‌الزحمه شامل کسانی که به دلایل شخصی از ادامه اجرای طرح بازمانده و یا موفق به اتمام کار در زمان جشنواره نشوند نخواهد شد.

توافق برای مکان‌یابی آثار و نظارت هنری، فنی و مشاوره در حین اجرای آثار به عهده هیئت انتخاب و مسئول نظارت بر کیفیت اجرای آثار است.

هنرمندان و دستیاران آنها باید در حین کار در کارگاه جشنواره، مراقبتهای لازم را از نظر رعایت موارد ایمنی داشته باشند.

مسئولیت هرگونه اتفاقی در این رابطه که به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی باشد، به عهده هنرمندان و دستیاران خواهد بود.

در ضمن لوازم ایمنی مانند کلاه، دستکش و عینک در اختیار هنرمندان گذاشته شده و کلیه هنرمندان، دستیاران و عوامل اجرایی جشنواره در محوطه کارگاه، تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

این جشنواره در اسفندماه سال جاری و در استقبال از بهار 91 برگزار می‌شود. محل اجرای جشنواره در شهر تهران در گذر عمومی بلوار کشاورز و ضلع جنوبی پارک لاله خواهد بود علاوه بر این مکان هنرمندان می‌توانند برای سایر نقاط پر تردد شهر تهران طرح مناسبی را پیشنهاد بدهد.

متقاضیان شرکت در جشنواره پس از مراجعه به سایت www.zibasazi.ir ضمن تکمیل فرم ثبت‌نام، ارائه یک قطعه عکس پرسنلی، فایلی را به‌صورت پاورپوینت حاوی شرح حال، مستند و تصاویر آثار قبلی خود در زمینه هنر محیطی را ارائه دهند.

مهلت ثبت‌نام حداکثر تا 20 آذر 1391 است.

دبیر جشنواره احمد نادعلیان است و کوروش گلناری، کامبیز صبری، جمشید حقیقت‌شناس، مجتبی موسوی در ترکیب هیئت انتخاب قرار دارند.

مدیر هنری جشنواره نیز جمشید حقیقت‌شناس و مدیر اجرایی آن رضا بابازاده مقدم است.

 

برچسب‌ها