مجمع عمومی سازمان ملل ظرف کمتر از پنج روز صحنه دومین اعتراض گسترده بین‌المللی نسبت به اقدام‌های رژیم صهیونیستی بود.

درحالی‌که روز جمعه 138کشور به ارتقای وضعیت نمایندگی فلسطینیان در این سازمان به «دولت ناظر غیرعضو» رأی دادند، روز دوشنبه 174کشور به قطعنامه‌ای رأی مثبت دادند که در آن از رژیم صهیونیستی خواسته شده است به معاهده ان پی تی بپیوندد و درهای زرادخانه هسته‌ای خود رابه‌ روی بازرسان بین‌المللی بگشاید. در این حال، واکنش گستاخانه تل‌آویو به ارتقای جایگاه فلسطینیان، موج اعتراض‌های جهانی را به همراه داشته و به‌خصوص روابط آن را با کشورهای اروپایی دچار تنش کرده است.

به گزارش منابع خبری، شش کشور به این قطعنامه رأی منفی و شش کشور دیگر به آن رأی ممتنع دادند. قطعنامه جدید از اسرائیل می‌خواهد بدون تأخیر به پیمان منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای بپیوندد و درهای تأسیسات هسته‌ای خود را برای بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باز کند.رژیم صهیونیستی، آمریکا، کانادا، جزایر مارشال، میکرونزی و پالائو به این قطعنامه رأی منفی دادند.

در این قطعنامه همچنین از برگزاری کنفرانس ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه که 10روز پیش لغو شد، حمایت شده است. کشورهای عرب و ایران اعلام کرده بودند در این نشست که قرار بود نیمه دسامبر در هلسینکی پایتخت فنلاند برگزار شود، شرکت کنند، اما آمریکا سه آذر اعلام کرد این کنفرانس به‌دلیل ناآرامی سیاسی در خاورمیانه و موضع ایران در موضوع هسته‌ای برگزار نخواهد شد. در پاسخ، ایران و شماری از کشورهای عرب اعلام کردند دلیل واقعی لغو کنفرانس خودداری اسرائیل از حضور در آن بود.

قطعنامه‌هایی که در مجمع عمومی به تصویب می‌رسد، فاقد ضمانت اجرایی است، اما بازتاب افکار عمومی جهانیان است و اهمیت اخلاقی و سیاسی دارد. پیشنهاد کشورهای عرب برای ایجاد منطقه بدون سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه و فشار آوردن به رژیم صهیونیستی برای دست برداشتن از زرادخانه هسته‌ای خود که گمان می‌رود حاوی 80کلاهک هسته‌ای باشد، سال 1995در نشست ان‌پی‌تی تصویب شد اما هرگز به اجرا درنیامد.

در سال 2010، 189کشور امضاکننده این پیمان خواستار برگزاری کنفرانسی در سال 2012درباره ایجاد منطقه بدون سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه شدند. رژیم صهیونیستی دیروز از اظهارنظر درباره قطعنامه مجمع عمومی خودداری کرد. دو بند قطعنامه یادشده که درباره تصویب ان پی تی توسط همه کشورها بود و از کشورهای غیرعضو خواسته بود که به آن بپیوندند، به‌طور جداگانه به رأی گذاشته شد. آمریکا به این دو بند رأی مثبت داد، اما هند و اسرائیل به آن رأی منفی دادند. کره‌شمالی، هند و پاکستان به همراه اسرائیل، تنها قدرت‌های هسته‌ای هستند که عضو این پیمان نیستند.

ادامه اعتراض اروپا

برخی از تحلیلگران ارتقای جایگاه فلسطینیان را در سازمان ملل، کودتای بزرگ دیپلماتیک فلسطینیان خوانده‌اند. اکنون واکنش‌های رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد این ارزیابی بیراه نیست. این رژیم در اقدامی شتابزده اعلام کرد سه هزار واحد مسکونی در بیت‌المقدس شرقی و ناحیه‌ای از کرانه باختری می‌سازد که به اییک موسوم است. مکان شهرک‌سازی جدید به‌گونه‌ای است که بین نیمه جنوبی و شمالی کرانه باختری فاصله می‌اندازد. به علاوه، مقامات این رژیم اعلام کردند از بازپرداخت سهم مالیات این منطقه که حدود 120میلیون دلار است، خودداری می‌کنند.

شماری از کشورهای اروپایی با فراخواندن سفیر اسرائیل اعتراض خود را به طرح نتانیاهو برای گسترش شهرک‌ها اعلام کردند. انگلیس، فرانسه، دانمارک، سوئد و اسپانیا در اقدامی کم‌سابقه به این شکل اعتراض خود را به نماینده این رژیم ابلاغ کردند. استرالیا هم سفیر اسرائیل را احضار و مراتب نارضایتی خود را از این امر به وی گوشزد کرد. اما شاید شدیداللحن‌ترین واکنش اروپاییان از زبان فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه بیرون آمد که غیرمستقیم رژیم صهیونیستی را به تحریم تهدید کرد.

وی دیروز در مصاحبه خبری مشترک با ماریو مونتی نخست‌وزیر ایتالیا گفت ما نمی‌خواهیم وارد مرحله تحریم شویم و توجه خود را بیشتر روی متقاعد کردن معطوف کرده‌ایم. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی که به‌نظر می‌رسد از حجم اعتراض‌های جهانی و به‌خصوص واکنش اروپاییان یکه خورده است، می‌کوشد به هر شکل ممکن از ریختن آبروی خود جلوگیری کند. دیروز روزنامه یدیعوت آحارانوت چاپ اسرائیل نوشت واکنش اروپاییان با چراغ سبز واشنگتن صورت گرفته است. دفتر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد در‌برابر فشار بین‌المللی برای توقف ساخت واحدهای مسکونی جدید کوتاه نمی‌آید. در بیانیه دفتر نتانیاهو خاطرنشان شده است روی منافع حیاتی اسرائیل پافشاری خواهد شد و تغییر مسیر اتفاق نخواهد افتاد. 

منبع: همشهری آنلاین