مهدی قمصریان: انتخابات هشتم مجلس شورای اسلامی‌اسفند امسال برگزار می‌شود. این دوره می‌تواند از حیث اهمیت جایگاه ویژه‌ای در تاریخ مجالس ایران داشته باشد.

هرچند ده ماه به انتخابات مانده، برخی از گروه‌ها و جریانات سیاسی رقابت‌های انتخاباتی را با بهار طبیعت گره زده اند.

گروه‌های سیاسی که در سالهای اخیر با تعابیر جدیدی نظیر اصولگرا و اصلاح طلب شناخته
شده اند، در برنامه‌ریزی‌های خود به ویژه برای یافتن متحدانی مشترک برای تقویت قدرت رقابت (با محوریت گروههای سنتی) حاضر در میان خود و به اصطلاح ریش‌سفیدهای میدان حرکت خود را آغاز می‌کنند.

البته طی سال‌های گذشته گاهی برخی تصمیمات سنتی‌ها چندان مورد اقبال گروههای جدید نبوده است، اما کماکان قدرت و نفوذ چهره‌های شاخص قدیمی‌مورد توجه و اقبال خیلی‌هاست.

یک سوی میدان گروه‌های اصولگرا برگزاری نشست‌های مشترک را برای رسیدن به ائتلاف در انتخابات مجلس هشتم آغاز کرده‌اند.

محمد تاجیک عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی‌مهندسین با بیان این مطلب که اصولگرایان جدا از هم نیستند تصریح کرد: بعد از انتخابات شوراها جلسات اصولگرایان تداوم داشته تا ائتلاف کامل شکل بگیرد، بنابراین در تلاش هستیم از لیدرهایی برای هدایت و رهبری اصولگرایان استفاده کنیم.

او در گفتگو با باشگاه خبرنگاران از مذاکرات رسمی با محمد یزدی رئیس پیشین قوه قضائیه و محمدرضا مهدوی کنی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز برای پذیرش به تعبیر وی رهبری اصولگرایان خبر می‌دهد.

چهره هر دو نفر برای رقبا نامی‌آشناست هرچند نام مهدوی‌کنی و نفوذش در میان چهره‌های اصولگرا و حتی اصلاح‌طلبان پررنگ‌تر از دیگری و غیرقابل انکار است.

غلامحسین امیری قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین هم تأکید دارد که در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی تمامی تلاش اصولگرایان رسیدن به ائتلاف کامل خواهد بود. او معتقد است که در انتخابات آتی انشعاباتی در جبهه اصولگرایان شکل نخواهد گرفت. ظاهراً هنوز ستادهای انتخاباتی اصولگراها فعال نشده، ولی جلسات متعددی برگزار شده تا آنها با یک برنامه مدون فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کنند.

ساز و کار مناسب

حسین فدایی نماینده‌ مردم تهران هم در پاسخ به این‌که آیا اصولگرایان برای انتخابات هشتم و رسیدن به اجماع و وحدت رایزنی‌ها را آغاز کرده‌اند به خبرنگاران، گفت: راهبرد اساسی اصولگرایان در مسایل اصلی و مهم، وحدت، انسجام و هماهنگی است و تمام تلاش آنها باید این باشد که چهره‌ موفق از کارکرد اصولگرا در حوزه‌ دولت و مجلس برای مردم ارائه دهند و نهایتا با انسجام و وحدت مسایل اساسی سیاسی را پشت سر گذارند.

عضو موثر فراکسیون اصولگرایان مجلس در حاشیه جلسه علنی دیروز در پاسخ به این‌که آیا با بزرگان برای اجماع بین گروه‌ها، جلسه دارید؟ ادامه داد: اصولگرایان مدت‌های زیادی به صورت پراکنده جلساتی برگزار کرده‌اند و دغدغه‌ها و دل‌مشغولی‌هایی بین دوستان وجود دارد که باید به ساز و کار مناسبی برای آینده برسیم.

وی امیدوار است که برای انتخابات مجلس هشتم، بین اصولگرایان وحدت ایجاد شود و این چنین اتفاقی رخ دهد.

یکپارچگی و اجماع

احمد توکلی دیگر عضو برجسته فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی هم از آغاز رایزنی‌های اصولگرایان درباره انتخابات مجلس هشتم خبر داد.

به گزارش مهر، احمد توکلی که در حاشیه جلسه علنی روز گذشته با خبرنگاران سخن می گفت، اظهار داشت: عقل اقتضا می کند اصولگرایان رایزنی‌های خود درباره انتخابات آتی را آغاز کرده باشند و حتما این کار صورت گرفته است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس یکپارچگی و اجماع در انتخابات را برای اصولگرایان ویژگی یک جریان سیاسی معقول دانست و افزود: رویه چند انتخابات اخیر نشان می‌دهد که مشکل نیروهای اصولگرا در جلسات ائتلافی و یا سردادن شعارهای واحد نیست، بلکه گاهی در موضع تعیین مصداق بر ائتلافشان خدشه وارد می‌شود.  تنها راه رفع این اختلاف هم از بین رفتن سهم خواهی در انتخابات مجلس هشتم است.

سراب ائتلاف

در میان اصلاح طلبان هم اوضاع تقریباً شبیه جریان اصولگرایان است. آنها هم به دنبال ائتلاف با یکدیگر هستند و البته به مانند اصولگراها گاهی هم متوسل به ریش سفیدهای شناخته شده می‌شوند.

گروه‌های دوم خردادی یا همان اصلاح طلبان به دنبال شوک انتخابات ریاست جمهوری نهم و حرکت نیمه زنده خود در انتخابات شوراها اکنون به دنبال آن هستند که با بهره گیری از اختلافات احتمالی رقیب و حفظ یکپارچگی در میان خود نوار پیروزی‌های رویایی دوم خرداد 76 را اندکی احیا کنند هرچند که کمتر موفق بوده یا به نظر می‌رسند. ولی عزمشان ظاهرا جدی است حتی جدی تر از اصولگراها.

دبیر کل اسبق حزب مشارکت و برادر رئیس جمهوری سابق گفت: در انتخابات مجلس هشتم با ائتلاف کامل و لیست واحد شرکت خواهیم کرد. محمدرضا خاتمی‌درباره چگونگی ورود جبهه مشارکت و در مجموع اصلاح طلبان به انتخابات مجلس هشتم گفت: جبهه مشارکت همیشه اعلام کرده با توجه به وضعیت سیاسی و آرایشی نیروهای سیاسی قطعاً به صورت ائتلافی در این عرصه حضور خواهد یافت.

دبیر کل حزب اعتماد ملی هم تاکید کرد: برای حضور در انتخابات مجلس هشتم به صورت ائتلافی یا حزبی هنوز تصمیم نگرفته‌ایم. مهدی کروبی علیرغم اعلام حضور ائتلافی با دیگر گروه‌های اصلاح طلب گفت: طبیعی است که ما به عنوان یک حزب ابتدا تلاشمان این است که به صورت حزبی بیاییم و چارچوب‌های خطی را رعایت کنیم.

رئیس مجلس ششم هم تجربه ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها را خوب و موثر خوانده است، ولی معتقد است ماهیت و خصوصیات شوراها و مجلس با هم بسیار فرق می‌کند.
حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران هم استراتژی این حزب در انتخابات مجلس هشتم را شرکت به صورت ائتلافی عنوان کرد.

اما مرعشی از اختلاف مخفی اصلاح طلبان پرده برمی‌دارد و به باشگاه خبرنگاران می‌گوید: بعضی از اصلاح طلبان به صورت حزبی و برخی دیگر به صورت ائتلافی شرکت خواهند کرد.

عبدالواحد موسوی لاری دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز نیز همدلی، وفاق و حرکت با برنامه را مهم‌ترین وظایف اصلاح‌طلبان برای ورود به عرصه انتخابات مجلس هشتم عنوان کرد.