گروه بورس: سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: تکلیف شرکت‌های حاضر در تابلوی چهارم را اردیبهشت ماه مشخص می‌کند.

سیدعلی حسینی، عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام این خبر افزود: وضعیت شرکت‌های حاضر در تابلوی غیررسمی یا تابلوی چهارم بورس طی جلسه‌ای که در اردیبهشت ماه به همین منظور برگزار می‌شود مشخص خواهد شد.

وی افزود: یکی از جلسات هیأت مدیره سازمان به طور کامل به این موضوع اختصاص خواهد یافت.

حسینی تصریح کرد: براساس ارزیابی‌هایی که سازمان بورس در پایان سال گذشته انجام داد متأسفانه هیچ‌یک از شرکت‌های حاضر در این تابلو نتوانستند شرایط حضور دوباره خود را در بورس احراز کنند به همین دلیل ظرف هفته‌های آینده در خصوص این شرکت‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.

عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه خاطر نشان کرد: برای روشن شدن وضعیت این شرکت‌ها دو راه پیش‌رو است یکی اینکه از شورای بورس بخواهیم فرصت حضور این شرکت‌ها را تمدید کند و یا در قالب دستورالعمل پذیرش شرکت‌ها که درحال تدوین است وضعیت این دسته از شرکت‌ها تعیین شود.

به گفته حسینی همچنین چنانچه شرایط این شرکت‌ها مطابق آنچه در دستورالعمل پذیرش وجود دارد نباشد این شرکت‌ها از تابلوی چهارم حذف خواهند شد.

عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین در خصوص اظهارات مدیر عامل شرکت بورس درباره اینکه در صورت عارضه‌یابی شرکت‌های حاضر در تابلوی غیررسمی این شرکت‌ها دوباره به تابلوی فرعی بازمی‌گردند گفت: این موضوع ارتباطی به وظایف سازمان بورس ندارد، سازمان بورس براساس مراحل گفته شده عمل خواهد کرد.

وی افزود: در واقع هدف از طرح این موضوع ترغیب این شرکت‌ها برای عارضه‌یابی و بهینه‌سازی دوباره شرایط شرکت‌ها بوده است وگرنه این موضوع ارتباطی به وظایف سازمان بورس ندارد.

عضو هیأت مدیره سازمان بورس در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت‌های اخراجی می‌توانند دوباره وارد بورس شوند گفت: هیچ منعی برای حضور دوباره این شرکت‌ها در تابلوی بورس وجود ندارد و چنانچه این شرکت‌ها شرایط حضور در بورس را پیدا کنند می‌توانند دوباره در بورس پذیرفته شوند ضمن اینکه این شرکت‌ها به دلیل اینکه سهامی عام هستند کماکان تحت نظارت سازمان بورس باقی خواهند ماند و تنها معاملات سهام این شرکت‌ها در بورس انجام نخواهد شد.

وی تاکید کرد: براساس قوانین جدید تمامی شرکت‌های سهامی عام فعال در کشور تحت نظارت سازمان بورس خواهند بود.

بیش از این علی‌ رحمانی مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار از ایجاد تسهیلاتی از طرف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای بازگشت شرکت‌های حاضر در تابلوی چهارم به تابلوی فرعی خبر داده بود.

وی در این‌باره گفته بود: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تسهیلاتی را به منظور عارضه‌یابی شرکت‌های زیان‌ده و نیز ارائه راهکارهای خروج از زیان‌دهی این شرکت‌ها فراهم می‌کند که شرکت‌های تابلوی چهارم باید از این فرصت استفاده کنند.

وی افزود: اگر شرکت‌های حاضر در تابلوی غیررسمی مشکلات خود را حل کنند به تابلوی فرعی باز می‌گردند و در غیر این صورت براساس مقررات و قوانین درباره آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

براساس این گزارش، سال گذشته و براساس تصمیم شورای بورس تعدادی از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس به دلایل متعددی از جمله زیان‌ده بودن و شفاف نبودن اطلاعات‌شان به تابلوی چهارم یا تابلوی غیررسمی منتقل شدند و به آنها فرصت داده شد تا پایان سال 85 نسبت به اصلاح عملکرد خود اقدام کنند.

بر همین اساس قرار بود در صورت اصلاح نشدن عملکرد آنها این شرکت‌ها از بورس اخراج شوند.