گروه شهری: ظرف شش‌‌ماه آینده 140واحد صنفی مزاحم از تهران به مجتمع ولیعصر د رخاور شهر منتقل خواهند شد.

به گزارش همشهری، این اقدام شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل به تبعیت از مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است که چندی پیش در قالب مصوبه‌ای به تفکیک صنایع به سبز، زرد و قرمز پرداخت. بر این اساس صنایعی که قرار است تا تیر‌ماه آینده از تهران خارج شوند در زمره صنایع قرمز قراردارند که ادامه فعالیتشان از نظر فنی، کارشناسی و آلایندگی در محدوده و حریم و مجموعه شهری امکان پذیر نیست و باید به شهرک‌های صنعتی برون‌شهری منتقل شوند.

علاوه براین شورای شهر در مصوبه ساماندهی صنایع و مشاغل خود دو تقسیم بندی دیگر درحوزه صنایع تعریف کرده که شامل صنایع سبز می‌شود که از فناوری بالا و آلایندگی پایین برخوردارند و اجازه فعالیت درمحدوده داخل شهر را دارندو صنایع زرد که می‌توانند با رعایت ضوابط فنی و کارشناسی و نظارت مستمر دستگاه‌های ذی‌ربط در مجتمع‌های داخل شهر حضور داشته باشند.

به گزارش همشهری، در تهران بیش از 450هزار واحد صنفی وجود دارد. در این‌باره معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر معتقد است که به ازای هر 17تا 25خانوار یک واحد صنفی در پایتخت داریم درحالی‌که در دنیا به ازای هر 170تا 220خانوار یک واحد صنفی وجود دارد. از نظر این عضو شورای شهر بیشترین واحدهای منتقل شده مربوط به صنف اوراقچی‌ها و صنایع ریخته‌گری، ذوب فلزات و آبکاری بوده است، همچنین عمده‌ترین مشاغل آلاینده و مزاحم که به مجتمع‌های صنفی - خدماتی منتقل شدند شامل درودگری، فلزکاری و آهنکاری ساختمانی بودند.

رضا قدیمی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران درباره انتقال صنوف مزاحم منطقه 20گفت‌: در حال حاضر سوله‌های فاز دوم این طرح در حال احداث است، در فاز اول 70سوله در این مکان احداث شده و برخی صنوف منتقل شدند. هم‌اکنون نیز اسکلت‌بندی 140سوله دیگر به پایان رسیده و احداث سقف و دیواره جانبی سوله‌ها در حال اجراست.

وی با بیان اینکه مجوز احداث 1016سوله در این مکان داده شده است، افزود: این صنوف از نوع آلاینده نیستند بلکه صنوفی محسوب می‌شوند که سر و صدای زیاد دارند؛ ازجمله صنف سنگ‌فروشان، سنگ‌تراشان، فلزتراشان و... . مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل با بیان اینکه این مجموعه در کیلومتر 15جاده ورامین قرار دارد، تصریح کرد: بعد از انتقال صنوف منطقه 20، درصورت فراهم‌بودن فضا، نوبت به دیگر مناطق نیز خواهد رسید و اساسا به همین منظور نیز احداث مجموعه دیگری در محدوده خاور شهر واقع در منطقه 20، در فضایی بالغ بر 15هزار مترمربع حدود 200سوله احداث خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین