پگاه شفتی: قُل، قُل، قُل... نه اشتباه نکنید، این صدای کتری نیست. صدای سیستم خنک کننده‌ی تازه‌ای‌ است که در پردازنده­‌های رایانه‌تان جریان دارد. اگرچه این صدا اغراق‌آمیز است، اما استفاده از آب برای خنک کردن رایانه‌های خانگی و ابررایانه‌ها اصلاً اغراق نیست.

به زودی این فناوری را شرکت آی‌بی‌ام(IBM) روانه‌ی بازار خواهد کرد. آی‌بی‌ام یک شرکت سازنده‌ی نرم‌افزار و سخت‌افزار است که در سال 1889 با ادغام دو شرکت دیگر تأسیس شد و در سال 1924، نام آی‌بی‌ام را برای خود برگزید. از آن تاریخ به بعد آی‌بی‌ام همواره در فناوری رایانه‌های خانگی، ابررایانه‌ها، سرورها و... پیشرو بوده است.

اما استفاده از آب به جای جریان هوا، فکر خوبی بود که مدت­‌ها در پژوهش‌های آی‌بی‌ام، مطرح می‌شد.

این ایده اولین بار در سال 2010 و با همکاری آی‌بی‌ام و مؤسسه‌ی فناوری فدرال سوییس به اجرا درآمد. پروژه‌ای که «آکواسر» نام داشت، می‌­توانست میکروچیپ‌های یک سرور را در دمای 60 درجه‌ی سانتی‌­گراد نگه دارد و اجازه‌ی بالارفتن دما را به میکروچیپ‌­ها ندهد.(این میکروچیپ­‌ها هرگز نباید بیش‌تر از 80 درجه‌ی سانتی­‌گراد، حرارت داشته باشند.) با این روش 20 کیلو وات برق کم‌تر مصرف می‌شود و از نظر پایین آوردن میزان مصرف انرژی یک اختراع خارق‌­العاده است.

«دیموس پولیکاکس» رییس آزمایشگاه ترمودینامیک فناوری های نو در سوییس دراین‌باره می­‌گوید: «استفاده از فناوری خنک کننده‌ی آب به جای هوا، یک کار فوق­‌العاده است. این کار مصرف انرژی را به نصف کاهش می‌دهد و از زمانی که سیستم شما شروع به کار کند، جریان آب نیز مشغول خنک کردن سیستم می‌­شود. البته نباید خطر نشت آب را هیچ‌وقت نادیده گرفت، هرچند ما در صدد یافتن راه حلی برای این مورد نیز هستیم.»

آبی که مثل خون در رگ‌های پردازنده­‌های رایانه‌ وجود دارد، می­‌تواند این پردازنده‌ها را کوچک‌تر و کوچک‌تر کند. با این روش می­‌توان چند تراشه را روی هم سوار کرد، چرا که دیگر به فضا برای جریان هوا احتیاجی نیست و لوله‌­های فوق باریکی که آب در آن‌ها جریان دارد، وظیفه‌ی خنک نگه داشتن پردازنده‌­ها را به آسانی انجام می­‌دهند.

در دنیای ما رایانه‌ها و میکروپردازنده‌های شگفت‌انگیزشان، روز به روز بیش‌تر شگفتی می‌آفرینند. تا قبل از این اگر قطره‌ای آب به داخل رایانه‌ها و دیگر دستگاه‌های الکتریکی نفوذ می‌کرد، باید با آن خداحافظی می‌کردیم. ولی به‌زودی شاهد رایانه‌هایی خواهیم بود که برای خنک شدن باید مثل ما انسان‌ها از آب استفاده کنند.

منبع: همشهری آنلاین