گروه شهری: بزرگراه طبقاتی صدر و تونل نیایش پنجشنبه میزبان شهردار تهران، اعضای شورای شهر و بیش از 45نفر از اساتید برجسته دانشگاه‌های کشور بود.

در این بازدید شهردار تهران پروژه صدر- نیایش را حاصل تلاش و زحمات مهندسان ایرانی دانست و نایب‌رئیس شورای شهر نیز اجرای چنین پروژه‌ای را در شرایط کنونی کشور عالی برشمرد. رئیس کمیسیون عمران شورای شهر نیز گفت: نگاه شهردار معطوف به مشورت با اساتید است و از طرفی اساتید دانشگاه‌ها نیز پروژه صدر- نیایش را کاری عظیم در سطح فراملی توصیف کردند.شهردار تهران در پایان بازدید اساتید دانشگاه‌ها و اعضای شورای شهر در سخنانی کوتاه، این پروژه را حاصل ماه‌ها سختی و رنج کارگران و مهندسانی دانست که در سرما و گرما دائما در تلاش بودند.

محمدباقر قالیباف با بیان اینکه تلاش داریم شهر را با یک خرد جمعی پیش ببریم، گفت: کار جمعی در کشور ما جزو کارهای سخت است، چرا که ما کمتر می‌توانیم با هم صحبت کنیم. وی در ادامه با بیان اینکه به‌نظر من پروژه امام علی به‌دلیل کم‌کردن فاصله شمال به جنوب از پروژه صدر- نیایش مهم‌تر است، گفت: من در حوزه مدیریت به سه مقوله دقت، سرعت و صحت تأکید دارم و تلاش می‌کنیم این سه ویژگی را با هم جلو ببریم.

قالیباف با بیان اینکه اگر بودجه بخش حمل‌ونقل دوهزارمیلیارد تومان باشد، این رقم را صرف بهبود رفتارهای ترافیکی مردم کنیم، بهتر از تأسیس یک اتوبان است، گفت: البته نباید از راه‌های دیگر غفلت کنیم و باید کارها را با یکدیگر به پیش ببریم.در ادامه این بازدید معاون فنی و عمرانی شهردار تهران به تشریح وضعیت اجرای این پروژه پرداخت و با اشاره به روند تکمیل پروژه صدر- نیایش، گفت:‌ 94درصد پروژه تونل نیایش تکمیل شده و در حال حاضر در حال نصب تهویه و روشنایی تونل هستیم.

سید مازیار حسینی افزود: در این تونل 2.5برابر تونل توحید حفاری داشته‌ایم؛ یعنی به‌طور کل 10کیلومتر حفاری در این پروژه صورت گرفته است.وی با تأکید بر اینکه این پروژه در ششم فروردین 90 با حضور شهردار تهران کلید خورد، گفت: در 24اسفند سال 90حفاری این پروژه تمام شد. وی با اشاره به اینکه 3.5کیلومتر زیر زمین تونل حفر شده است، گفت: این منطقه یکی از آبخیزترین مناطق شهر تهران است و قنات‌های آن همواره معروف بوده‌اند؛ در واقع ما زیر دریاچه پارک ملت تونل حفر کرده‌ایم.

معاون شهردار تهران افزود: در مقاطعی از کار حجم پمپاژ اجازه یک گام حفاری را به ما نمی‌داد و در برخی موارد ما در 57جبهه کاری به‌صورت مستقل مشغول کار بودیم. در حال حاضر فاین لاینینگ یا پوشش نهایی صورت گرفته و کیفیت بتن به قدری مناسب است که حتی نیاز به رنگ ندارد و تنها تجهیزات تهویه هوا باقی مانده است.

حسینی با بیان اینکه در ششم فروردین 90 تنها یک فاز از کار پیش رفته و پنج‌‌ماه بازده زمانی مطالعه و شناسایی کار بود، گفت: در این پروژه ما سه زمین‌شناس داشتیم که خوشبختانه اطلاعات خوبی را برای پروژه‌های بعدی در این منطقه جمع‌آوری کرده‌اند. برای اولین بار تیم اجرایی ما تمام کابل‌های استفاده شده در این پروژه را به‌صورت صد در صد اکسترنال به‌کار برد تا هزینه‌های تعمیر و نگهداری بعدی را پوشش دهد. به‌طور کلی در این پروژه 11کیلومتر پل احداث شده که سه هزار و 372 قطعه پل اصلی این پروژه است. برای اینکه پل اصلی توان انتقال ترافیک را داشته باشد تونل را به روش دهانه‌به‌دهانه با جرثقیل‌های غول‌پیکر که به‌تازگی مشغول به‌کار شده‌اند، احداث کرده‌ایم.

با توجه به تحریم‌ها پیشرفت پروژه عالی است

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران پروژه صدر- نیایش را یکی از 10‌پروژه برتر در آسیا و خاورمیانه توصیف کرد و سرعت پیشرفت آن را عالی دانست.حسن بیادی که در بازدید اساتید عمران و زلزله دانشگاه‌های تهران از این پروژه حضور داشت، در جمع خبرنگاران گفت: پروژه تونل صدر- نیایش و پل طبقاتی صدر، جزو پروژه‌هایی است که اولین‌ها را در خود دارد؛ نوع طراحی تونل، نوع اجرا، تأسیسات، سازه، نوع ستون‌گذاری، خاک، مطالعات، بتن و... در این پروژه برای نخستین‌بار ثبت شده است. پیشرفت‌کار نیز براساس روزشماری که گذاشته‌اند بوده و رضایت‌بخش است.

وی ادامه داد: شهرداری براساس مطالعاتی که از منطقه داشت، تصمیم جدی گرفت که بزرگراه صدر دو‌طبقه شود و دستاوردهای این طرح، حاصل شجاعت آقای قالیباف در تصمیم‌گیری بوده است. ایشان یک مدیریت علمی در معاونت فنی و عمرانی مستقر کرده و این مدیریت توانسته از همه اساتید فن، حتی از مشاوران خارجی استفاده کند تا اطمینانی نزدیک به صد‌درصد برای مردم ایجاد کند که این تونل و پل از هر لحاظ ایمن، مفید و با بهره‌وری بالاست.

او ادامه داد: به‌نظرم تونل نیایش و روگذر صدر جزو بی‌نظیرترین پروژه‌های آسیا و خاورمیانه و زبانزد خاص و عام است. مهم‌ترین نکته این است که دو‌طبقه‌کردن صدر طوری اجرا شده که هیچ راهی مسدود نشده و اگر هم شده، مردم رضایت کامل داشته‌اند. او درباره میزان رضایت شورای شهر از نحوه پیشرفت پروژه صدر- نیایش هم گفت: به‌نظر شورا، با محدودیت‌ها و تحریم‌هایی که از طریق غرب و استکبار به ما تحمیل شده، پروژه پیشرفت خیلی خوبی داشته است.رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز در این بازدید گفت: در زمینه تولیدات علمی و فنی در کشور جزو پنج کشور اول دنیا هستیم.

حمزه شکیب افزود: متأسفانه به جز پروژه صدر - نیایش، سایر پروژه‌ها در کشور با اختلاف توان دانش فنی و اجرا روبه‌روست. بخشی از این امر به‌خود ما بر‌می‌گردد که پای انجام کار محکم نایستاده‌ایم. بخشی دیگر به سیستم اجرایی کشور بر‌می‌گردد که برایشان مشکل است از اساتید دانشگاه‌ها در انجام پروژه‌های این‌چنینی استفاده‌کنند.

منبع: همشهری آنلاین