همشهری آنلاین: نخست وزیر چین روز پنجشنبه 12 آوریل (23 فروردین) از پارلمان ژاپن درخواست کرد اقدامات خشونت‌بار دولت توکیو علیه چینیان در جریان جنگ علیه این کشور را فراموش نکنند.

به گزارش آسوشیتد پرس، ون جیابائو اولین رهبر چینی است که پس از 22 سال در پارلمان ژاپن سخن گفته است.

نخست وزیر چین که در روز پنجشنبه پیش از سخنرانی درپارلمان ژاپن از سرمایه گذاران این کشور خواسته بود در چین سرمایه گذاری کنند، علاوه بر سخنان تندی که در پارلمان ژاپن مبنی بر فراموش نکردن جنایات ژاپنی‌ها علیه چینی‌ها  ایراد کرد، گفت که دولت چین عذر خواهی ژاپنی‌ها به خاطر انجام این جنایات را می‌پذیرد.او تنها گروه نظامیان حاکم بر ژاپن آن دوران را در جنایات علیه چینی‌ها مقصر دانست.

او افزود: منعکس کردن تاریخ به معنای زنده کردن احساسات شدید نیست بلکه قصد فراگیری از گذشته با هدف ایجاد آینده‌ای بهتر است.با این حال من امیدوارم که عذرخواهی‌های ژاپن جنبه عملی به خود بگیرند.

دیدار نخست وزیر چین از ژاپن در حالی انجام می‌گیرد که روابط دو کشور به دلیل اختلاف نظر‌های تاریخی طی سال‌های اخیر تیره شده بود.عمده اختلاف دو کشور بر سر تهاجم نیرو‌های ژاپنی به چین طی سال‌های دهه‌های 1930 و 1940 بروز پیدا کرده بود.

دولت چین ژاپن را به عدم عذرخواهی کافی در قبال تهاجم نظامیانش به منچوری و مناطقی از شرق چین به ویژه شهر نانکن متهم کرده است.در مقابل ژاپنی‌ها معتقدند که در سال‌های اخیر درباره اقدامات اشتباه آنان در زمان حمله به چین اغراق گویی شده است.

اما سفر اخیر ون جیابائو در راستای آب کردن یخ‌ها در روابط تعبیر شده است.تلاش‌ها برای بهبود روابط میان چین و ژاپن با سفر شنزو آبه نخست وزیر ژاپن به چین در ماه اکتبر سال 2006 آغاز شد.