همشهری آنلاین: سال 2012 در زمینه‌های مختلف به ویژه در جهان علم و فناوری، از متوقف شدن مطالعات و آزمایش‌های آنفولانزا گرفته تا کشف استاکس‌نت و رسیدن مریخ‌نورد کنجکاوی به مریخ،‌ سال بسیار خبرسازی بود.

نیوساینتیست با نزدیک شدن به پایان سال 2012 میلادی گزیده‌ای از مهمترین خبر‌های جهان را که در سال رو به‌‌پایان میلادی بسیار خبرساز شده‌اند را به این ترتیب انتخاب کرده‌است:

ژانویه 2012

1- محققان پروژه آزمایش درمان آنفولانزای مرغی آزمایش آنفولانزای H5N1 را به خاطر جنجالی که بر سر بیشتر بودن مضرات داروی مورد مطالعه در مقابل فواید آن به پا شده بود، متوقف کردند.

2- ویکی‌پدیا در اعتراض علیه بررسی دو لایحه قانون حق تالیف در کنگره آمریکا 24 ساعت خاموش شد.

فوریه2012

1- کشف سلول‌های بنیادین در تخمدان انسان نشان داد طی دوران زندگی زنان تخمک‌های جدیدی نیز تولید می‌شوند، یافته‌ای که می‌تواند روزی موجب بهبود در تکنیک‌های لقاح مصنوعی شود.

2- نتایج آزمایشی که نشان می‌داد نوترینوها سریعتر از نور حرکت می‌کنند به واسطه کشف بروز اختلال در کابل‌های نوری آزمایشگاه رد شد.

مارچ 2012

خبر خبرچین بودن سابو، بدنام‌ترین هکر رایانه‌ای و رهبر گروه هکرهای LulzSec و همکاری او با FBI به شدت جنجال‌آفرین شد.

آوریل 2012

بیولوژیست‌ها دریافتند تنها DNA نیست که می‌تواند اطلاعات ژنتیکی را ذخیره و یا انتقال دهد، بلکه 6 مولکول دیگر نیز توانایی انجام این کار را دارند.

می 2012

بحران اقتصادی یونان با آغاز اعتراضات خشونت آمیز خیابانی به سیستم ریاضت اقتصادی این کشور را در آستانه آغاز یک فاجعه انسانی قرار داد.

ژوئن 2012

آمریکا  به عنوان مسئول ساخت و توزیع بدافزار استاکس‌نت که به تاسیسات اتمی ایران حمله کرده بود،‌معرفی شد،‌ بد افزاری که ابتدا توسط دولت بوش ارائه و در ادامه به تایید دولت اوباما رسیده بود.

جولای 2012

با انتشار خبر کشف احتمالی بوزون هیگز، فیزیک ذره‌ای به تیتر اول رسانه‌های سرتاسر جهان تبدیل شد. مورد جستجو‌ترین ذره جهان که عامل ایجاد جرم در ماده شناخته می‌شود، به واسطه برخورد ذره‌ای در آشکارسازهای اطلس و CMS در برخورد‌دهنده بزرگ هادرون کشف شد. این کشف تقریبا 50 سال پس از ارائه نظریه پیش‌بینی بوزون هیگز کشف شد.

آگوست 2012

مریخ‌نورد کنجکاوی توانست با موفقیت بر روی سیاره مریخ فرود بیاید.

سپتامبر 2012

میزان یخ‌های قطبی به اندازه‌ای قابل توجه کاهش پیدا کرد. درصورتی که این کاهش ادامه پیدا کند تابستان 2050 قطب برای اولین بار پس از سه میلیون سال بدون یخ خواهد بود.

اکتبر 2012

1- توفان سندی سواحل شرقی آمریکا را درنوردید و خرابی شدیدی را از خود به جا گذاشت و برق بسیاری از مناطق را برای روزها قطع کرد.

2- فلیکس بومگارتنر از ارتفاع 39 کیلومتری از زمین پرید و به اولین انسانی تبدیل شد که توانست طی سقوط آزاد دیوار صوت را بشکند.

نوامبر 2012

1- باراک اوباما با کمک گرفتن از شبکه‌های اجتماعی در کمپین انتخاباتی خود بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برنده شد.

2- گزارشی جدید اخطار داد اروپا به واسطه شدید‌تر شدن تغییرات آب و هوایی درجه حرارت شدید‌تر و سیلاب‌های بیشتری را به خود خواهد دید.

دسامبر 2012

اولین تجزیه خاک مریخ توسط کاوشگر کنجکاوی خبر از وجود ترکیبات کربنی مرموزی در خاک مریخ داد.

منبع: همشهری آنلاین