همشهری آنلاین: چهره‌های فرهنگی و سیاسی همزمان با چهارمین سالروز حماسه مردمی 9 دی را امتحانی سخت و نشانه‌ای از وابستگی مردم به ولایت و نتیجه وحدت مردم در حمایت از آرمان‌های انقلاب و رهبری دانستند. جزئیات اظهارات چهره‌های سیاسی، فرهنگی و نظامی در آستانه سالروز 9 دی در جدول آمده است:

اظهارنظر کننده

جزئیات اظهارات

آیت‌الله علم‌الهدی
امام جمعه مشهد
(منبع : فارس)

 

  • 9 دی یک حادثه نبود بلکه یک جریان بود؛ علی‌رغم اینکه بسیاری قصد دارند بگویند 9 دی یک حادثه بود که اتفاق افتاد و مردم تظاهرات و راهپیمایی به راه انداختند باید بگوییم که خیر 9 دی تنها همین تظاهرات نبود بلکه یک آیینه بود که جریانی را به نمایش گذاشت و این جریان، نهادینه ثابت در کشور است.
  • 9 دی ثابت کرد مسئله ولایت در نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قائمه اصلی است که محور تمام وابستگی مردم به نظام ولایت است. اگر ولایت نباشد کل نظام از مردم منفک می‌شود، به خاطر ولایت مردم به نظام وابسته هستند.
علی لاریجانی
رئیس مجلس شورای اسلامی
(فارس)
  • در سال 88 در چنین ایامی فتنه‌ای چند وجهی علیه اسلام و انقلاب و ملت شکل گرفت به طوری که در روز عاشورا به عزاداران حسینی توهین شد، با وقاحت شعائر حسینی مورد تمسخر قرار گرفت، ارزش‌های انقلاب و مردم مورد استهزا واقع شد که قلوب همه ملت را جریحه‌دار کرد و همانطور که ملاحظه شد تبلیغات دجالان، این واقعه مشمئزکننده را چگونه واژگونه ارائه کرده‌اند.
  • ملت بزرگ ایران در 9 دی آن سال با قلب مجروح از این ستم مضاعف قیام کرد و قدرت خود را به همه فرصت طلبان داخل و خارج نشان داد.
  • در 9 دی ملت حسینی عاشورایی به صحنه آمد و گوشه‌ای از غیرت حسینی خود را در دفاع از ولایت و امام به دشمنان فرصت طلب خارجی و غفلت زدگان داخلی نشان داد و آنان را به کلی مایوس کرد.

حبیب‌الله عسگراولادی
دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری
(منبع : فارس)

 

  • آنچه در 9 دی اتفاق افتاد یک امتحان بسیار سخت بود و بخشی از کسانی که از اول انقلاب همراه با انقلاب بودند و مسئولیت‌هایی داشتند تکیه‌گاهی برای فتنه آمریکا، انگلیس و صهیونیست شدند. اما همه مردم به صورت خودجوش به صحنه آمدند و هیچ تشکلی نمی‌تواند ادعا کند که 9 دی متعلق به اوست و آن را به نفع خود مصادره کند چراکه بسیاری از این تشکل‌ها در آن روز کاره‌ای نبودند.
  • 9 دی یک حرکت خودجوش بود که در همه استان‌ها شکل گرفت. یک درجه بالاتر از حضور، ظهور بود؛ مردم به صورت خودجوش در 9 دی حضور یافتند و 9 دی مسیری شد که تمام آلودگی‌ها و تیرگی‌ها را پاک کرد. در 9 دی همه آلودگی‌ها به وسیله حضور خود‌جوش حرکت مردم پاک شد و ظهور تولید شد مثل روز 15 خرداد و شب 22 بهمن که خداوند توفیق ظهور داد و این ظهور نمونه‌ ظهور مولا ولی عصر (عج) بود.

محمدباقر قالیباف
شهردار تهران
(مهر)

  • نهم دی ماه از ایام‌اللهی است که بار دیگر مردم را در صف واحدی بر ضد اقدامات کور دشمن برای آسیب زدن به ارزش‌های اصیل اسلام و انقلاب قرار داد. 9 دی را می‌توان در کنار دیگر روزهای بزرگ و پرشور انقلاب اسلامی تفسیر کرد. 22 بهمن، 12 فروردین.
  • با نگاهی به این روزها می‌توان ویژگی برجسته آن را در مفهوم وحدت و اتحاد بر سر ارزش‌های بنیادین اسلام و آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب تلقی کرد. از این رو حماسه 9 دی را می‌توان نتیجۀ وحدت مردم در حمایت از آرمان‌های انقلاب و کلام رهبری دانست. وحدت و همدلی به عنوان مهمترین شرط موفقیت و پیروزی ملتها از سنت‌های حتمی الهی است.
  • ما بارها از تاریخ آموخته ایم هر اقدامی که ملت ما را به هم نزدیکتر و نیروهای سیاسی ما را با هم منسجم تر کند در نهایت تقویت کننده اقتدار ملی و هر اقدامی که در جهت تفرقه و ایجاد کینه و نفاق صورت گیرد، موجب ضعف و شکست ما خواهد شد. 9 دی، مهر پایانی بود بر جریانی که درصدد براندازی انقلاب بود.

غلامعلی حداد عادل
رئیس بنیاد سعدی و نماینده مردم تهران
(منبع : ایرنا)

  • 9 دی ماه روزی بود که کاسه‌های صبر مردم لبریز شد و اقیانوس حضور مردم همیشه در صحنه ایران بار دیگر پرونده افراد ضد انقلاب را در هم پیچید. در حماسه 9 دی بار دیگر مردم وفاداری خود به نظام و انقلاب را به همه دنیا ثابت کردند.

مرتضی نبوی
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

(منبع : مهر)

  • 9 دی نقطه پایانی بر فتنه 88 بود و مردم حرف آخر را زدند. 9 دی نقطه عطفی است که دوباره بصیرتی در مردم در اطاعت و تمسک به رهبری ایجاد کرد؛ بنابراین این روز ملی و حماسی باید به عنوان یک الگو برای ادامه راه انقلاب بازخوانی شود.
  • یکسال قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم واژه‌هایی همچون "نباید در انتخابات تقلب شود" یا "کمیته صیانت از آراء" شنیده می‌شد که این کلید واژه‌ها بهانه‌ای بود برای فتنه 88 ؛ اما در 9 دی در سایه پرچم بصیرت رهبری مردم به میدان آمدند و جریان و راهشان را از اهل فتنه جدا کردند.
  • درآستانه انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم نیز کدهایی مانند کلید واژه "انتخابات آزاد" مشاهده می‌شود؛ بنابراین 9دی باید به روز شود تا با ایجاد بصیرت و شناخت به موقع به راهکارهایی برای مقابله با فتنه ها و توطئه های داخلی و خارجی دست یابیم؛ لذا با بصیرت باید این کلید واژه های فتنه را شناخت و آنرا رصد کرد که متوجه شویم پشت این کدها فتنه ای نخوابیده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی
معاون اول قوه قضاییه
(منبع : مهر)

 

  • حماسه 9 دی به یاد ماندنی، جاودانه و سرمایه ای عظیم برای انقلاب اسلامی است. این روز نشان از حضور با بصیرت و حداکثری برای دفاع از ارزش ها و آرمانهای انقلاب است. همگان در حماسه 9دی شرکت داشتند؛ تمامی مردمی که به چهار کاندیدای ریاست جمهوری رای داده بودند حضور داشتند. این حضور همراه با بصیرت بود که دشمنان اسلام را نا امید کرد.
  • دشمنان می خواهند اعتماد مردم به ساختار انتخابات و نظام را از بین ببرند. طی سالیان سال اسم یک نفر از صندوق خارج شده و دیگران هم به او تبریک گفتند اما در انتخابات سال 88 دشمنان به هدف از بین بردن اعتماد مردم نسبت به ساختار انتخابات فعالیت کردند. آنانی که منتخب را قبول نداشتند به چه دلیل به خیابان ها لشکر کشی کردند و امنیت و جان مردم را به خطر انداختند، مگر مقام معظم رهبری راه اعتراض را به آنان نشان نداده بودند.

مصطفی محمدنجار
وزیر کشور
(منبع : پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور)

 

  • حماسه 9 دی نقطه عطف بصیرت، آگاهی و ولایت مداری ملت ایران است. این روز بزرگ و پر افتخار فصل تازه ای در بصیرت ملت ایران گشود، چرا که شناختن موقعیت، فهمیدن نیاز و حضور در لحظه مناسب اساس کار یک ملت با ایمان و و لایتمدار است.
  • حضور بسیار گسترده و با بصیرت مردم در راهپیمایی نهم دی را مهلک ترین ضربه ملت ایران به دشمنان بود. در نهم دی حرکت مردمی عظیم و ماندگاری،شبیه حرکت بزرگ ملت در روزهای اول انقلاب بوجود آمد و باید در سالگرد این حماسه تلاش شود حرف اصلی ملت ایران، یعنی حرکت در پرتو دین،ولایت مداری و تحقق وعده های الهی تبیین گردد.
  • در نهم دی در سر تا سر کشور با حرکت خود جوش مردم مشت محکمی به دهان فتنه گران و حامیان آنها زده شد تا بدانند جدایی بین مردم،نظام و آرمان های حضرت امام(ره) رؤیا وخیالبافی کودکانه ای بیش نیست. تدابیر هوشمندانه و مدبرانه مقام معظم رهبری در آشکارسازی ابعاد و زوایای پنهان جریان فتنه و حضور هوشمندانه مردم حماسه ماندگار و تاریخی 9 دی ماه را در سراسر کشور رقم زد.

سردار سید‌مسعود جزایری
معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح
(منبع : فارس)

  • جاری شدن الطاف الهی و وجود نعمت رهبری و ولایت فقیه و هوشمندی مردم در چارچوب تدابیر رهبر عزیز انقلاب، نظام و کشور را از یک خطر بزرگ نجات داد که همگان تجلی این واقعه را در 9 دی همان سال به عیان دیدند و پاسداشت یوم‌الله 9 دی در حقیقت تشکر از خدای متعال به حساب می‌آید.

سرتیپ بسیجی محمد رضا نقدی
رییس سازمان بسیج مستضعفین
(منبع : پایگاه اینترنتی سازمان بسیج مستضعفین)

  • تاریخ قمری حماسه بزرگ 9 دی مصادف با عاشورای حسینی بود. مهمترین عامل بصیرت و یکپارچگی مردم علیه فتنه گران علی رغم تبلیغات گسترده، ارتباط امت با عاشورا و ولایت فقیه بود.
  • فتنه گران همانهایی هستند که در بین مردم سخن از انتخابات، رای مردم، آزادی بیان و قانون به زبان می آورند، اما وقتی قدرت خود را در خطر می بینند کمترین توجه و احترامی به حق و رای مردم نشان نمی دهند.
  • در نظام انقلاب اسلامی حرص و ولع قدرت و نهادینه کردن قدرت و ثروت در یک خانواده و گروه وجود ندارد.ملت ایران صلاحیت فتنه گران و دوستان آنها را که حاضر به توبه و مرزبندی با استکبار و خداستیزان نشدند در 9دی رد کردند.

حجت الاسلام‌والمسلمین حسین ابراهیمی
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز
(منبع : ایسنا)

  • مردم در 9 دی آگاهانه به میدان آمدند و آثار فتنه را از جامعه زدوند و یوم‌الهی دیگر خلق کردند. عزت نظام مقدس جمهوری اسلامی در 9 دی متولد شد و حیات مجدد خود را از سر گرفت و در نتیجه آن دشمنان ایران اسلامی رسوا شدند و برخی خواص نمره قبولی گرفتند و برخی هم برای همیشه مردود شدند و برخی با فرار به کشورهای بیگانه هم‌اکنون خوراک رسانه‌های غربی شده‌اند و علیه نظام شایعه‌پراکنی می‌کنند که چهره آن‌ها بخوبی برای مردم مشخص شده است.

مرتضی طلایی
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران
(منبع : تهران سما)

  • حماسه 9 دی در واقع تجلی اراده حق و ظهور و بروز تمام قد آن در مقابل جریان باطل بود و در این حماسه درخشان مردم خودشان قهرمان تاریخ خودشان شدند. حماسه 9 دی حماسه ای نبود که برای اولین بار در کشور روی دهد و ما در تاریخ پیشینه های فراوانی همانند 9 دی داشته ایم و بدون شک در آینده نیز اینچنین حماسه ها را در صحنه های گوناگون خواهیم داشت.
  • حماسه 9 دی در واقع تجلی اراده حق و ظهور و بروز تمام قد حق در مقابل جریان باطل است. اتفاقی که در 9 دی افتاد این بود که مردم خودشان قهرمان تاریخ خودشان شدند. مردم یک حماسه خلق کردند و خود آغاز گر لبیک گویی بودند. این ها کلید واژه های برجسته 9 دی است.
  • در 9 دی مردم به دلیل اهانت هایی که به باورهایشان شده بود و هتک حرمت روز عاشورا غیرت دینی اشان را جریحه دار کرد و به میدان آمدند. حماسه 9 دی استمرار ولایت مداری است. شاخص‌های  حماسه 9 دی، ولایت مداری، فعال بودن و به روز بودن در مسائل جامعه ، امیدوار بودن، بصیرت و دانایی بوده است.

حجت‌الاسلام‌ ناصر نقویان
استاد دانشگاه
(منبع : فارس)

  • 9 دی روزی است که این ملت صبر و تقوای خود را نشان داد، البته در گوشه و کنارها بی‌تقوایی‌های کوچکی را شاهد بودیم که امیدواریم بی‌تقوایان شجاعانه به اشتباهات خود اقرار کنند. در روز 9 دی بصیرتی توأم با تقوا در کنار محوریت مقام معظم رهبری شکل گرفت و به نتیجه رسید.

حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی
(منبع : ایرنا)

  • 9 دی سال 88 نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است. این حماسه بزرگ در طول 34 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی بی سابقه بود. ملت ولایتمدار ایران به همه کسانی که از سال 78 تا 88 با هدف بر اندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایرانف و خدشه وارد کردن به نظام ولایت فقیه تلاش کردند، پاسخ محکم دادند.
  • ملت ایران در مقابله با فتنه گران در هشتم و نهم دی 88 خالصانه برای ثبت حاکمیت ا... قیام کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی
رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه اسلامی
(منبع : ایسنا)

  • مردم دنیا با حماسه 9 دی دریافتند که ملت ایران همچنان راه امام خمینی(ره) را دنبال می‌کنند و نیز دنیای استکبار پی برد که مردم ایران مطیع فرامین امام خامنه‌ای هستند. در چنین شرایطی مردم با حضور خود در صحنه و خلق حماسه 9 دی ضربه‌ای سنگین به دشمن وارد کردند و آنان را مایوس ساختند.
  • حماسه 8 و 9 دی برگ زرین دیگری در تاریخ انقلاب است زیرا دشمن با تمام قدرت خود به صحنه آمده بود و سالیان زیادی را برای به انحراف کشیدن مردم برنامه‌ریزی کرده بود. هدف دشمن این بود که ولایت، استقلال، شرافت و عزت‌نفس جوانان ما را غصب کند تا از راه حسین(ع) جدا شویم و بار دیگر استکبار عملی شود و برای این توطئه از تمام فرقه‌های ضداسلامی و کسانی که اهل نفاق بودند، کمک گرفت.
منبع: همشهری آنلاین