ساوه: شهرستان ساوه به‌دلیل قرار گرفتن در مسیر مواصلاتی پر‌ترافیک کشور، روزانه تردد 70تا 100هزار خودرو را شاهد است.

به گزارش ایسنا ساوه به‌دلیل برخورداری از بزرگ‌ترین شهر صنعتی کشور که روزانه هزاران کامیون و تریلی کار جابه‌جایی محصولات تولیدی و صادراتی این مجموعه را انجام می‌دهند و به‌دلیل نداشتن کمربندی مناسب، همواره شاهد تردد کامیون‌ها و وسایل نقلیه سنگین به‌خصوص کشنده‌ها در داخل شهر بوده است، آنچنان که شهروندان ساوه‌ای به یک زندگی کامیونی با خطرات جانی ومالی فراوان عادت کرده‌اند و هر از گاهی خبر تصادفات منجر به مصدومیت شدید و حتی مرگ برخی شهروندان موجب جریحه‌دار شدن خاطر مردم و نیز پاسخگو نبودن مسئولین می‌شود. برای برطرف کردن این معضل دائمی شهر ساوه، دو راهکار پیش‌بینی شده و به اجرا درآمده است که نخستین آن احداث کنار‌گذر ساوه و راهکار دوم ایجاد شهرک حمل‌ونقل است.

از سال 1386پروژه کنار گذر ساوه که اتوبان تهران - ساوه را با دور زدن محدوده شمال غربی و غرب ساوه به محور جنوبی ساوه همدان متصل می‌کند با اعتبار اولیه 200میلیارد ریال آغاز شد که پس از پیشرفت چشمگیر این پروژه، هم‌اکنون شاهد نبود تخصیص اعتبارات مناسب برای بهره‌برداری آن هستیم که در سال‌جاری نماینده مردم ساوه و زرندیه در گفت‌وگو با ایسنا از افزایش 5/2برابری اعتبار این پروژه در سال 91و افزایش آن به 100میلیارد ریال خبر داد اما‌عملا تنها 10میلیارد ریال این اعتبار یعنی مبلغی پایین‌تر از تخصیص سالانه آن برای این پروژه منظور شد و مشخص نیست 90میلیارد ریال باقیمانده اعتبار این پروژه در سال 91چگونه در دو‌ماه منتهی به سال‌جاری اختصاص خواهد یافت.

ایجاد شهرک حمل‌ونقل ساوه دومین راهکار اتخاذ شده برای جلوگیری از ورود وسایل نقلیه سنگین به داخل شهر ساوه است که کلنگ احداث آن در دهه فجر سال 1389در مجاورت شهر صنعتی کاوه به زمین زده و مقرر شد ظرف مدت یک سال یعنی در دهه فجر سال 1390به بهره‌برداری برسد اما عملا هیچ اتفاق خاصی در این پروژه رخ نداده است. یک راننده کامیون ساوه‌ای در این رابطه گفت: به‌دلیل نبود کمربندی چاره‌ای جز عبور از داخل شهر ساوه نداریم و متأسفانه تردد اجباری کامیون‌ها در داخل شهر ساوه گاهی باعث وقوع حوادث مرگباری می‌شود که اخیرا مرگ یکی از جوانان از نمونه‌های آن بود.

محمد بخشی افزود: سؤال ما از مسئولان این است که چرا ساوه با وجود نزدیکی به پایتخت و بهره‌مندی از درآمدهای سرشار، دارای کمربندی مناسبی نیست اما‌ سایر شهرهای به‌مراتب کوچک‌تر که به لحاظ سرانه درآمدی با ساوه قابل مقایسه نیستند از کمربندی بهره‌مند هستند و طبعا چنین حوادث دلخراشی را شاهد نیستند. راننده کامیون دیگری که ساکن شهر ساوه است نیز با اشاره به ورود کامیون‌ها به شهر ساوه گفت: متأسفانه ورود وسایل نقلیه سنگین و تردد آزادانه آنها در سطح شهر باعث بروز حوادث دلخراشی چون مرگ شهروندان و ترافیک سرسام‌آور شده است.

علی‌اصغر عباسی افزود: گذشته از این برخی کامیون‌داران بومی وسایل نقلیه خود را نیمه‌های شب با صدای گوشخراش و در مقابل منازل مردم پارک می‌کنند و صبح‌ زود نیز با همان صدای گوشخراش کامیون را به حرکت درآورده و آسایش مردم به‌ویژه افراد بیمار را سلب می‌کنند.

وی اظهار کرد: باید با راه‌اندازی شهرک حمل‌ونقل، رانندگان کامیون بومی شهر ساوه شب‌ها وسایل نقلیه سنگین خود را در شهرک حمل‌ونقل پارک کرده و سپس با وسایل نقلیه عمومی وارد شهر شوند تا چنین اتفاقاتی رخ ندهد. نایب‌رئیس انجمن صنفی مدیران شرکت‌های حمل‌ونقل ساوه نیز در این خصوص گفت: براساس قانون، خودروهای سنگین باید از کمربندی شهرها تردد کنند یا اماکنی برای عبور و مرور اینگونه وسایل نقلیه در شهرها درنظر گرفته شود.

طاهری تصریح کرد: با وجود مکاتبات متعدد با استانداری مرکزی، مدیران کل حمل‌ونقل و راه و شهرسازی و نیز برگزاری نشستی با معاون عمرانی استانداری به‌منظور تسریع در واگذاری زمین برای احداث شهرک حمل‌ونقل متأسفانه تاکنون این مهم عملی نشده است.

شهردار شهر ساوه نیز با اشاره به ورود خودروهای سنگین به درون شهر ساوه که بیشترین میزان آسیب را متوجه زیرسازی آسفالت و دیگر بخش‌های درون شهری کرده است، گفت: شهرداری مخالف ورود خودروهای سنگین به درون شهر ساوه است، زیرا دود ناشی از حجم بالای تردد خودروهای سنگین، موجب ازبین رفتن درختان وفضای سبز بلوار سپاه و آزادی می‌شود. وی اصلاح طرح هندسی و اجرای طرح نصب چراغ راهنمایی در میدان آزادی را در کاهش حجم ترافیک و آمار تصادفات احتمالی مؤثر را ازجمله اقدامات مهمی دانست که در ساماندهی عبور وسائل نقلیه تأثیرگذار است.

او با اشاره به اینکه میدان آزادی این شهر یکی از شریان‌های اصلی ترافیکی است که با تردد خودروهای عبوری و به‌عنوان یکی از شاهراه‌ها، از بار ترافیکی سنگینی برخوردار است، خاطرنشان کرد: پس از مطالعات تخصصی، طراحی یک پل روگذر یا زیر گذر تحت عنوان تقاطع غیرهمسطح در این میدان از دیگر برنامه‌های شهرداری است.