همشهری آنلاین- محمد رسولی: شرکت توشیبا، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تلویزیون، نوت‌بوک و پلیرهای مختلف این بار قصد دارد فعالیت جدیدی را آغاز کند و به تولید ابزارهای ذخیره‌سازی قابل حمل مانند هارد دیسک‌های USB‌ بپردازد.

 این شرکت دلیل روی آوردن به این محصول را افزایش حجم اطلاعات دیجیتال در بین مردم و لزوم ذخیره‌سازی مطمئن ذکر کرده است.

اولین سری هارد دیسک‌های این شرکت که در هفته جاری به فروش خواهد رسید، از نوع USB 2.0 بوده و دارای ظرفیت‌های 100 الی 200 گیگابایتی و  به شکل ظاهری کاملا فشرده می‌باشند.(تاکنون هارد دیسک قابل حمل  بالای 200 گیگابایت توسط هیچ شرکتی ساخته نشده است.)

 این هارد دیسک، که شبیه هارد دیسک‌های استفاده شده در نوت‌بوکها می‌باشد، ضخامتی کمتر از 2.5 سانتی‌متر و ابعادی کمتر از یک عکس چاپی 10 در 15 سانتی‌متری دارد.

این هارد دیسک‌های خارجی  به شکلی طراحی شده‌اند که برای پشتیبان‌گیری از فایلهای متنی ،اسناد کامپیوتری، عکس و فیلم برای مدت طولانی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. قیمت اعلام شده برای نوع  100 گیگابایتی 130 دلار و برای  نوع 200  گیگابایتی 230 دلار است.

دیگر سازندگان هارد دیسک در جهان که توانایی ساخت مدلهای قابل حمل را نیز دارند، نظیر شرکتهای Seagate  و  Western Digital، تا به حال تنها  هارد دیسک‌های خارجی تا حد 160 گیگابایت ساخته‌اند.

 کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که این برتری توشیبا چندان دوام نداشته و به زودی تا پایان امسال، هارددیسکهای خارجی 250  گیگابایتی نیز ساخته خواهند شد.

توشیبا پنجمین سازنده بزرگ هارد دیسک در دنیا محسوب می‌شود.

Rasouli@Hamshahri.org