گروه اقتصادی: «مسیر واردات کالا به کشور تغییر می‌کند.» این خبری است که با تغییر در سیاست‌های ارزی ایران رخ خواهد داد.

مسئولان دولتی علت این تغییر مسیر را محدودیت‌های ارزی اعلام کرده‌اند. رئیس‌کل بانک مرکزی با تشریح برنامه‌های جدید ارزی اعلام کرد: برای تنظیم بازار ارز از تجار خواسته‌ایم از کشورهایی که در آنها موجودی مناسبی داریم، واردات خود را انجام دهند. این اظهارنظر محمود بهمنی نشان از چرخش در سیاست‌های ارزی و تجاری ایران دارد.

به گزارش همشهری، در هفته‌های اخیر مسئولان ارشد اقتصادی از تغییر در الگوی تجاری ایران سخن گفته‌اند تا آنجا که وزیر اقتصاد از تصمیم دولت برای حذف دلار و یورو از چرخه تجاری ایران خبر داده بود اما یک روز طول نکشید که رئیس‌کل بانک مرکزی این خبر را تکذیب کرد.

دیروز بهمنی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: به میزان کافی منابع ارزی در کشورهای مختلف داریم اما بهتر است واردات از کشورهایی انجام شود که نقل و انتقالات ارزی آسان تری با آنها داریم. رئیس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: نیاز‌های داخلی کشور از طریق فروش نفت تأمین می‌شود و در چند ماه گذشته نیز رشد صادرات به‌دلیل صرفه اقتصادی، بیش از دو برابر بوده است. وی در عین حال گفت: میزان واردات بر عکس صادرات به‌دلیل بالا بودن قیمت تمام شده، کاهش پیدا کرده است.

چرخش واردات از غرب به شرق

چرخش در سیاست‌های ارزی و تجاری ایران نه از روی یک انتخاب که براساس محدودیت‌های ارزی ناشی از تحریم بانک مرکزی صورت می‌گیرد. هفته گذشته شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد صراحتا اظهار کرد: محدودیت‌های ایجادشده از سوی اتحادیه اروپا برای کشور موجب شد تغییراتی در سبد ارزی و ذخایر ارزی کشور انجام شود که درمجموع کشور از این تغییرات نفع برد. وی با بیان اینکه از سال گذشته تغییراتی در ترکیب شرکای اقتصادی کشور صورت گرفته، گفت:

تجارت ایران از کشورهایی نظیر انگلیس و آلمان به سمت کشورهایی نظیر چین و ترکیه رفته است و این تغییرات نیاز به ارز واسط مانند دلار و یورو را کاهش می‌دهد. وی افزود: طبق تصمیم کارگروه دولت ارزهای دلار و یورو به‌تدریج از تجارت ایران با سایر کشورها کنار گذاشته می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین