تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۵

مجید مهرابی: 29 فروردین که در تقویم جمهوری اسلامی ایران با عنوان روز ارتش نامگذاری شده، یادآور جانفشانی و فداکاری 48 هزار شهید ارتش، 270 هزار جانباز نیروی زمینی و نماد بزرگداشت ایثارگری‌های کسانی است که استقلال و تمامیت ارضی را تقدیم ملت ایران نموده‌اند.

سرتیپ ناصر حسینی، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران زمانی که با ما سخن می‌گفت تاکید کرد: همین الان که با شما صحبت می‌کنم بیش از 2000 نفر از پرسنل نیروی زمینی ارتش مشغول پاکسازی مناطق آلوده به مین هستند و در این راه در حدود 160 نفر شهید و بیش از 700 جانباز قطع عضو تقدیم انقلاب کرده‌ایم.

  • بارها در برنامه تلویزیونی مصاحبه‌های مطبوعاتی و رزمایش‌های مختلف شاهد صحبت فرماندهان ارتش در رابطه با توان نظامی ما در مقابله با هر گونه تهاجم و تجاوز به کشور بوده‌ایم، در حالی که شاید در مقایسه با ارتش‌های درجه یک دنیا صاحب تجهیزات پیشرفته‌ای نباشیم. پس وقتی صحبت از این قدرت نظامی می‌شود معیار سنجش چیست؟

آنچه که عرف است توان نظامی کشور را با تعداد نیروهای نظامی، تعداد نیروهای احتیاط، تعداد تانک‌ها و یا تعداد توپها و... می‌سنجند شاید این برای یک قرن گذشته مولفه‌های خوبی بوده باشد اما امروز ثابت شده که بزرگی ارتش‌ها نشانگر مؤثر بودن آنها نیست.

الان واضح و روشن است که ارتش بزرگی مثل آمریکا در طول 5 یا 6 سال گذشته به هیچ کدام از اهداف نظامی خودش در منطقه نرسیده است. روشن‌ترین مثال در این مورد جنگ سی و سه روزه لبنان است.

جنگی که  نشان داد همان ارتش مقتدر اسرائیل که امروز ادوات جنگی پیشرفته زمینی و هوایی را در اختیار دارد و از پشتوانه یک نظام سیاسی مثل آمریکا و کل غرب برخوردار است در مقابل یک تعداد نیروی نامنظم چریک مسلمان به نام حزب‌الله مغلوب می‌شود و اعتراف می‌کند به شکست.

پس به این نظریه می‌رسیم که در دنیای امروز بزرگی‌ ارتش‌ها مساوی با توان تاثیرگذاری آنها نیست و نتیجه می‌گیریم که در جنگ‌های امروز تعداد ادوات نظامی یا حتی نیروی انسانی نمی‌تواند معیار سنجش توان نظامی کشورها باشد.

  • پس در این صورت ما در طبقه‌بندی ارتش‌های جهان در کجا قرار می‌گیریم. این معیار دیگری را که از آن صحبت می‌کنید چیست؟

 ما یک ملت صاحب حقی هستیم که از نظر فرهنگی پیشینه‌ای طولانی داریم. این قدرت و پیشینه فرهنگی ما امروز با اندیشه اسلامی و انگیزه‌ای بالا برای دفاع از کشور و زیر بار ظلم نرفتن ترکیب شده‌اند حق‌طلبی و عدالت‌طلبی انسانی ملت ایران به آن افزوده شده است.

این ملتی است که امروز با این انگیزه ایستاده و از حقوق خود دفاع می‌کند. ما ملت مسلمانی هستیم که با تکیه با آیات جهاد حاضریم تا پای جان برای اهدافمان بجنگیم و این بزرگترین قدرت ماست. چرا باید روی این قدرت شک  کرد؟

این را ما در جنگ 8 ساله نیز ثابت کردیم. و امروز اگر دشمن هم جرأت حمله به ما را ندارد به خاطر همین تجربه‌ و به خاطر پشتوانه عقیدتی ماست که دشمنان ما بدان آگاهی کامل دارند. حال وقتی صحبت از این انگیزه می‌شود راههای دفع دشمن چندان مشکل نیست.

اگر چه خوشبختانه دانشمندانی داریم که با همین انگیزه تجهیزاتی را خلق می‌کنند که با تجهیزات روز دشمن مقابله می‌کند. ما امروز ادعا می‌کنیم که برای تمام ترفندهای دشمن راهکار مقابله را پیش‌بینی کرده‌ایم، سناریوری‌های مقابله را طراحی کرده‌ایم و به تمرین گذاشته‌ایم. ما می‌توانیم امروز نیروی زمینی دشمن را از حرکت بازداریم.

امروز می‌توانیم بر ضدموشک‌های کروز دشمن وارد عمل شده و اثرات آنها را خنثی کنیم، اینها را ما در رزمایش‌ها نشان داده‌ایم و دشمن هم به خوبی می‌داند. اینها توانمندی‌های نظامی ماست که برروی آن کار کرده‌ایم، بر روی حرکات دشمن کار کردیم و مطالعه انجام داده‌ایم. حتی در همین مدتی که آمریکا در منطقه بوده، ارتش آمریکا را مورد مطالعه قرار داده‌ایم.

  • آیا صرفاً وجود این انگیزه را کافی می‌دانید؟ می‌خواهیم بدانیم در صورت حمله احتمالی، ما قدرت مقابله با تجهیزات نظامی دشمن را داریم؟
    تجهیزات نظامی ما تا چه حد با تجهیزات نظامی دشمن قدرت رقابت دارد؟

برای به کارگیری هر سلاحی انگیزه لازم است و ما انگیزه به کارگیری سلاح‌ها را داریم. علاوه بر آن ما امروز سلاح‌هایی ضدتسلیحات دشمن ساخته‌ایم اما گفتیم که تعداد تانکها دلیل قدرتمندی ارتش نیست.

مثلا تانک «مرکاوا» که قوی‌ترین و پیشرفته‌ترین تانک دنیا است در جنگ‌ سی و سه روزه لبنان کاملا ناموفق عمل کرد تا حدی که اسرائیل در ساخت تانکهای «مرکاوا» تجدیدنظر کرد.

در واقع قدرت تانکها در مقابل انگیزه رزمندگان حزب‌الله زانو زد. اما در عین حال ما گلوله‌هایی ساخته‌ایم که از زره سربازان آمریکایی عبور می‌کند گلوله‌هایی که از آهن با ضخامت 2 سانتی‌متر عبور می‌کند و لذا ضدگلوله‌های دشمن در مقابل آنها مقاومتی ندارد.

برای سلاح‌های ضدتانک آمریکا که عمدتاً به وسیله هلی‌کوپتر و هواپیما شلیک می‌شود فکر کردیم و برای از کار انداختن آنها سلاح ساخته‌ایم. امروز ارتش ما با ساده‌ترین سلاح‌ها توانایی از کار انداختن پیشرفته‌ترین سلاح‌های دشمن را دارد و از نظر انبوه‌سازی هم تا حدی سلاح ساخته‌ایم که تمام نیروهای ما از آنها استفاده کنند.

و با صراحت و اطمینان می‌گویم در صورتی که  کشور با یک خطر خارجی روبه‌رو شود همه مردم ما سرباز می‌شوند ،کشور ما امروز توانایی بسیج بیش از 10 میلیون جمعیت را برای مقابله با تهدیدات خارجی دارد.

  • صحبت از توسعه و ساخت سلاح‌هایی علیه تسلیحات دشمن کردید. آیا در صورت افزایش تحریم‌ها، توان آن را داریم که به پیشرفت‌های خود در زمینه ساخت سلاح و ارتقای آن ادامه دهیم؟

نظام جمهوری اسلامی ایران از بدو پیدایش با یک‌سری تهدیدات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مواجه بوده است و لذا در طول سالها ما همیشه سعی کردیم خود را در این زمینه آماده سازیم چه در حوزه سخت افزاری و چه در حوزه نرم‌افزاری در قسمت تجهیزات نظامی پیشینه خوبی نداریم یعنی درگذشته قبل از انقلاب عمده تجهیزات ما و حتی مهمات ما از سوی کشورهای پشتیبان وارد می‌شد اما با وقوع انقلاب و در دوره دفاع مقدس تمام راهها قطع شد و هیچ کشوری ما را پشتیبانی نظامی نکرد.

ما در حقیقت هم در محاصره نظامی بودیم و هم در محاصره اقتصادی و همین راه ما را به سمت خودکفایی سوق داد. لذا امروز بعد از حدود 20 سال از پایان دفاع مقدس ما خوشبختانه تمام تجهیزات مورد نیاز را روی زمین و حداقل برای جنگ زمینی خودمان طراحی و تولید می‌کنیم و حتی مهمات را نیز خودمان می‌سازیم تا حدی که حتی ما به مرحله صادرات هم رسیده‌ایم و بخشی از همین تسلیحات را صادر می‌کنیم.

پس از این بابت هیچ نگرانی نداریم. ما الان هم تحریم نظامی هستیم. اسلحه مورد نیاز خودمان را تولید می‌کنیم و خیلی از آنها را هم با مهندسی معکوس مشابه‌سازی می‌کنیم. ما امروز موشک‌هایی را با اتکا به دانش مهندسان خودمان ساخته‌ایم.

مهمات هوشمندی که ساخته‌ایم، در حقیقت نشانه کارآیی دانشمندان و صنعتگران ما است. با تحریم هیچ ملتی از حرکت نمی‌ایستد و به ویژه اینکه ما تحریم را تجربه کرده‌ایم و دفاع مقدس نیز به ما آموخت که با تحریم رشد می‌کنیم.

  • قدرت مقابله با جنگ روانی دشمن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

50 سال پیش در 28مرداد 1332 که آمریکایی‌ها کودتایی را علیه دولت مصدق در این کشور به راه انداختند، اعتراف کردند که با نوشتن و چاپ مقاله‌های انگشت‌شمار در روزنامه‌های ایران در آن زمان و با راه انداختن همین جنگ روانی محدود، ملتی را که تا دیروز پشتوانه مصدق بود علیه مصدق شوراندند.

اما امروز ملت ما مقاوم‌ترین ملت‌هاست. بعد از  28 سال که از انقلاب می‌گذرد ما هر روز در معرض جنگ روانی هستیم، هر روز رسانه‌ها سوژه‌ای را علیه ما بر پا می‌کنند، هزاران سناریو را علیه کشور ما می‌سازند و خوشبختانه ملت ما آرام در حال پیشرفت خود هستند و هیچ توجهی به این تبلیغات ندارند.

به نظر من ملت ما در مقابله با جنگ روانی بی‌نظیر است. اتکای به خداوند و رهبری حکیمانه فرمانده کل قوا در مقاومت ملت در مقابل عملیات روانی تأثیر بسیار زیادی دارد.

رهبری‌های حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب که به گذشته ملت‌ها و پتانسیل موجود در نیروی مقاوم مردمی و پوشالی بودن  ادعاهای قدرت‌ها آگاهی کامل دارند، باعث می‌شود که خیلی راحت عملیات روانی دشمنان خنثی شده و همه مردم را متحد و یکپارچه‌ سازد و این یکپارچگی را ما در حرکت‌هایی که در مناسبت‌های گوناگون از سوی مردم انجام می‌شود، نشان داده‌ایم.

برای اجرای عملیات روانی چقدر قدرت داریم؟

با وجود اینکه معتقدیم قدرت رسانه‌ای ما روز به روز قوی‌تر می‌شود، ولی هنوز در حد مطلوب نیستیم. رسانه و خبر مثل شلیک یک موشک است. یک خبر وقتی علیه ما از رسانه منتشر می‌شود مثل شلیک یک موشک است علیه ما.

امروز جنگ روانی، جنگ استراتژی است، جنگ، جنگ رسانه‌ است. قبل از اینکه به جنگ نظامی برسیم، جنگ اطلاعات است. در این میان قطعاً خبرنگاران، روزنامه‌نگاران، گویندگان و... می‌توانند سربازان عرصه جنگ روانی باشند. هر چه‌قدر ما در این حوزه خود را تقویت کنیم، قطعاً می‌توانیم موفق‌تر باشیم.

  • یکی از مهم‌ترین مسائل، در  حوزه جنگ، پاکسازی مناطق آلوده به مین ‌است که برعهده نیروی زمینی ارتش است. آمار نشان می‌دهد که ما چیزی در حدود یک میلیون و 280 هزار متر مربع مناطق آلوده به مین داریم، دلیل این تأخیر در پاکسازی چیست؟

ارتش و نیروی زمینی سابقه درخشانی در سه دهه بعد از انقلاب دارند. از  روز اول انقلاب این ارتش که باقی‌مانده رژیم سابق بود توسط امام بازسازی و احیاء و در جهت منافع ملی و اهداف نظام جمهوری به کار گرفته شد.

از همان روز اول که توطئه‌هایی شکل می‌گرفت در آذربایجان، کردستان و... ارتش آماده به کار بود و با این توطئه‌ها مقابله می‌‌کرد و بعد از جنگ هم  4 لشگر ارتش مراقبت از مرزهای غربی و جنوبی را به عهده داشت.

امروز هم پس از گذشت 20 سال از جنگ، ارتش ما در مقابل ارتش‌های متجاوز در مرزها ایستاده و با هر گونه ناامنی که در مناطق به وجود می‌آید، مقابله می‌کند. یکی از فعالیت‌های عمده ارتش، پاکسازی مناطق آلوده به مین بوده است.

در منطقه غرب و جنوب کشور، بیش از  4 میلیون هکتار از زمین‌هایمان آلوده به مین‌ بود که بعد از جنگ، نیروهای مستقر در منطقه و یگان‌های مهندسی نیروی زمینی از همان روز اول بعد از صدور قطعنامه، شروع به پاکسازی کرده و 2 میلیون هکتار از زمین‌هایی را که آلوده به مین‌های عمل نکرده بود و عقب‌تر از مناطق جلویی نبرد بود،  در همان ابتدا پاکسازی کردند و در اختیار کشاورزان گذاشتند.

از 2 میلیون هکتار باقی‌مانده که آلودگی‌‌شان بیش از حد بود، یک میلیون دیگر هم پاکسازی شده و بیش از 5میلیون مین ضد نفر را از روی زمین برداشتیم و منهدم کردیم. در دولت نهم هم برنامه 5 ساله‌ای برای پاکسازی کلیه مناطق داده شده و ما از سال 85 توان پاکسازی را مضاعف کرده‌ایم.

چیزی قریب به بیش از دوهزار نفر از کارکنان نیروی زمینی. همین الان که من با شما صحبت می‌کنم مشغول پاکسازی مناطق آلوده به مین هستند و هر روز هم شاهد حوادثی در این ارتباط هستیم.

خود نیروی زمینی در این سال‌ها که پاکسازی انجام شده چیزی حدود 160 نفر شهید و بیش از 700 نفر جانباز و قطع عضو تقدیم انقلاب و کشور مقدس کرده و هنوز هم در حال پاکسازی است. امیدوارم که بتوانیم با اجرای برنامه 5 ساله سایر مناطق را  پاکسازی کنیم.