گروه بین‌الملل: اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، در آستانه ارائه گزارش به شورای امنیت، دیروز در دیدار با دبیرکل سازمان ملل، درباره ادامه درگیری‌ها در سوریه ابراز نگرانی و از ارسال سلاح به داخل سوریه برای ادامه درگیری‌ها انتقاد کرد.

این در حالی است که ارتش سوریه پیشرفت‌های میدانی خود را در برخی از مناطق کشور علیه مخالفان مسلح ادامه داد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، مارتین نیسیرکی سخنگوی دبیرکل سازمان ملل با اشاره به این دیدار در نیویورک، اعلام کرد که بان‌کی‌مون و اخضر ابراهیمی از طرف‌های خارجی به‌علت ارسال سلاح برای شدت گرفتن درگیری‌ها در سوریه انتقاد کردند و از ناتوانی طرف‌های بین‌المللی در یکپارچه شدن به‌منظور پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور ابراز نارضایتی کردند. اخضر ابراهیمی از دو روز پیش رایزنی‌های فشرده‌ای را برای یافتن راه برون‌رفتی از بحران جاری سوریه پیش از ارائه گزارش خود به شورای امنیت آغاز کرده است.

مارتین نیسیرکی با اشاره به دیدار یک‌ساعته ابراهیمی و بان‌کی‌مون، تصریح کرد که ابراهیمی تماس‌هایی را با مسئولانی در سازمان ملل و اعضای پنج کشور دائم شورای امنیت برای بررسی تحولات در سوریه صورت خواهد داد. قرار است ابراهیمی شش روز دیگر گزارش جامعی را از مأموریت خود در سوریه و دیدارهای منطقه‌ای خود برای حل این بحران به شورای امنیت ارائه کند.در روسیه هم سرگئی لاوروف در اظهاراتی اعلام کرد: آنانی که خواستار کناره‌گیری رئیس‌جمهور سوریه هستند، خود به نزد وی بروند و او را به انجام این کار قانع کنند.

به گزارش شبکه خبری راشا تودی، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که قطری‌ها و ترک‌ها از روسیه می‌خواهند تا بشار اسد را به کناره‌گیری قانع کند، اما در پاسخ باید تأکید کنیم که او هرگز کناره نمی‌گیرد و اساسا این کار ما نیست. لاوروف همچنین افزود که روسیه نمی‌تواند علت دشمنی قطر و ترکیه نسبت به سوریه پس از آن‌همه روابط قوی و مستحکم را بداند.

به موازات این اظهارات دیپلماتیک، ضرباهنگ نظامی‌گری در منطقه بالا گرفت و درحالی‌که ناتو از رسیدن موشک‌های پاتریوت آلمانی و هلندی به بندر اسکندرون در ترکیه به‌منظور مستقر‌سازی‌ آنها در نزدیکی مرزهای سوریه خبر داد، روسیه هم در مقابل اعلام کرد که نیروهای دریایی‌اش مرحله اصلی طرح آموزشی مقابله با عملیات تروریستی را آغاز کرده و در آن ده‌ها کشتی جنگی و زیردریایی روس در دو دریای مدیترانه و سیاه مشارکت دارند.

در عرصه میدانی هم، درحالی‌که وزیر دفاع سوریه اعلام کرد که ارتش تعقیب گروه‌های مسلح را در تمامی مناطق کشور ادامه خواهد داد، 30نفر در یک عملیات انتحاری که ساختمان کمیته‌های مردمی طرفدار نظام حاکم در سوریه را هدف قرار داد، کشته شدند.

این عملیات در منطقه السلمیه در استان حماه در مرکز سوریه صورت گرفت. ارتش سوریه همچنین عملیاتی موفق را در شهر دوما در ریف دمشق صورت داد که در آن انبار بزرگی از مهمات و دستگاه‌های پزشکی و دارویی به سرقت رفته از بیمارستان‌ها را کشف و ضبط کرد. خبرگزاری نووستی روسیه هم گزارش داد که ارتش سوریه دوسوم شهر داریا را به‌دست گرفته و حدود یک‌هزار نفر از گروه‌های مسلح ازجمله رهبران آنها را تحت محاصره درآورده است.

اینترفکس دیگر خبرگزاری روس هم اعلام کرد که مسکو امروز دو هواپیما را برای خارج کردن شهروندانش از سوریه عازم بیروت کرده است.ایرینا روسیوس سخنگوی وزارت شرایط غیرمترقبه روسیه اعلام کرد که بنا به دستور مقام‌های مسکو، دو هواپیما به بیروت اعزام شده‌اند تا شهروندان مایل به خروج از سوریه، به کشور بازگردند.

اما گروه تروریستی موسوم به جبهه النصره در مواضعی آشکار اعلام کرده که هدفش در سوریه نه برقراری دمکراسی بلکه ایجاد حکومتی مبتنی بر شریعت است. ابولقمان از فرماندهان این گروه تروریستی در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی این اظهارات را بیان کرده و افزوده که مردم از نظام‌های سکولار و سوسیال خسته شده‌اند و همگی منتظر حکومتی اسلامی براساس همان خوانش وی از اسلام هستند.

منبع: همشهری آنلاین