گروه شهری: شورای شهر در جلسه علنی روز سه‌شنبه 28 فروردین خود، یک فوریت طرح ساماندهی و توسعه تاسیسات گردشگری در شهر تهران را تصویب کرد.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، هنگام بررسی یک فوریت این طرح،  با اشاره به کمبود تاسیسات گردشگری در تهران گفت: در حال حاضر ظرفیت هتل‌‏های یک تا پنج ستاره و هتل آپارتمان‌‏های مجوزدار، پاسخگوی نیاز مسافران به ویژه در زمان  برگزاری همایش‌‏ها و نمایشگاه‌‏های بین‌‏المللی، نیست.

رسول خادم افزود: این امر موجب حضور مسافران در هتل آپارتمان های بدون مجوز و احتمال به خطر افتادن امنیت آنان  می شود.

وی با اشاره به مصوبه سال 84 مجلس در خصوص ساماندهی و توسعه هتل‌‏ها و مراکز اقامتی و  استمهال دریافت عوارض از متقاضیان بخش خصوصی توسط  شهرداری ابراز امیدواری کرد که  تصویب نهایی و اجرای این طرح از سوی شهرداری زمینه را برای عملی شدن مصوبه مجلس و استقبال بخش خصوصی در رابطه با توسعه زیرساخت های گردشگری فراهم سازد.

خسرو دانشجو مخبر کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر نیز در این باره گفت:  هم اکنون مشکلات بسیاری از حیث  تناسب  زیرساخت های مورد نیاز گردشگری وجود دارد ، از این رو  با توجه به گستردگی کار، در بررسی ها باید  فضاهای جانبی آن مانند رستوران، فروشگاه و سایر فضاهای مورد نیاز پیش بینی شود.

در این جلسه همچنین یک فوریت لایحه تعیین قیمت بلیت مترو در سال 86  به تصویب رسید. [بیشتر در همین ارتباط]

محسن هاشمی مدیر عامل مترو هنگام بررسی یک فوریت این لایحه،  با بیان اینکه یکی از مشکلات  مترو برای گرفتن سوبسید از دولت نا مشخص بودن قیمت واقعی  بلیت است گفت: دولت معتقد است مترو نباید به طور مستقیم سوبسید بگیرد بلکه باید ابتدا قیمت را به دولت اعلام کند اگر دولت با نرخ پیشنهادی مخالف بود بابت آن  به مترو سوبسید بدهد. [جزئیات بیشتر]

در جلسه شورای شهر همچنین دستورالعمل مشارکت بخش خصوصی در بهره برداری از خطوط اتوبوسرانی و مینی بوسرانی به تصویب رسید.

در این دستور العمل 15 صفحه‌ای، کلیه سازوکارهای مربوط به ورود بخش خصوصی ازجمله نحوه تعامل و انعقاد  قرارداد، چارچوب و دوره فعالیت، مقررات انضباطی، صدور پروانه فعالیت برای شرکت های مورد نظر، نحوه واگذاری اتوبوس‌ها و شرایط پرداخت تسهیلات مربوطه، چگونگی استفاده از رانندگان شاغل در شرکت واحد به‌طور دقیق پیش‌بینی شده‌است.

در این جلسه همچنین طرح دوفوریتی الزام شورای شهر برای ارجاع طرح توسعه اطلاعاتی شهر تهران به مراجع ذیربط به منظور تصویب نهایی آن ، مطرح  ولی برای بررسی بیشتر به جلسه  آینده موکول شد.

از سوی دیگر حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر در ابتدای جلسه با اشاره به تجمع  برخی متضررین مجتمع مسکونی ارکیده ( شهر ری ) در برابر شورای شهر، با بیان  اینکه  تجمع جلوی شورای شهر باب شده است گفت: این در حالی است که در بسیاری موارد شورا طرف این گونه اعتراض ها نیست و مسئولیتی ندارد.

وی با بیان اینکه مجتمع مسکونی ارکیده  که سالیان پیش سازنده آن، ‌واحدها را به تعداد دو برابر ظرفیت  مجمتع به افراد فروخته است گفت:  شهرداری  در این رابطه تنها مجوز ساخت این مجتمع را داده است و این موضوع  که  سازنده  2 هزار واحد را به حدود 4 هزار نفر فروخته است به شهرداری مربوط نمی شود.

به گفته وی  قوه قضائیه و سایر دستگاههای ذیربط، باید این موضوع  را پیگیری کنند و اگر قبلا در این زمینه قول و قرارهای با شهرداری گذاشته شده باشد،  چون نیاز به تصویب شورای شهر داشته است  نمی توان  پول خلافکار را از جیب مردم داد.

بیادی از برخی تقسیط ها در مناطق شهرداری نیز انتقاد کرد و گفت یکی از افتخارات شورای دوم،  نظام مند کردن بدهی مردم بود  تا  افراد خود تصمیم بگیرند که به صورت اقساط یا  نقدی  بدهی خود را پرداخت کنند. ولی هم اکنون درمواردی  مصوبه شورا رعایت نمی شود و به طور سلیقه ای تعداد اقساط یا دریافت میزان نقدی، کم و زیاد می شود، در حالی که در این زمینه چنین اختیاری به شهرداری داده نشده است.

وی همچنین در تذکر دیگری به شهرداری خواستار رعایت قانون باغات و اجرای مصوبه شورای شهر توسط شهرداری های مناطق  در رابطه با ساخت و ساز قانونی در این گونه املاک شد.

حسن زیاری رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر نیز در تذکری  به شهرداری ابراز امیدواری کرد،  با ارایه هرچه زودتر طرح جامع حمل و نقل و ترافیک  توسط شهرداری،  امکان بررسی این طرح در اوایل  فعالیت شورای سوم فراهم شود.

نسرین سلطانخواه عضو هیات رئیسه شورا نیز گفت: با توجه به این که این روزها شورای دوم در تلاش است کارها را به نحوی انجام دهد تا کار زیادی برای شورای سوم باقی نماند انتظار داریم گزارش تحقیق و تفحص از کمیسیون ویژه شهرداری تا قبل از پایان دوره دوم  شورا در جلسه علنی مطرح شود.

مصوبات شورای شهر

در سیصد و چهاردهمین جلسه علنی شورای شهر تهران، یک فوریت لایحه تعیین قیمت بلیت مترو در سال 86 و یک فوریت طرح ساماندهی و توسعه تاسیسات گردشگری  شهر تهران به تصویب رسید.

در این جلسه همچنین، شورای شهر طرح ساماندهی نحوه مدیریت امور ورزشی در شهرداری تهران را تصویب کرد.

به موجب ماده واحده این مصوبه،  شهرداری تهران موظف است به منظور اعمال مدیریت واحد، هماهنگ، منسجم و سازمان یافته در تشکیلات اجرایی ذیربط نسبت به تعیین حوزه ای مشخص به عنوان متولی امور ورزشی در شهرداری تهران با تاکید بر رویکرد ارتقاء  سلامت و تندرستی شهروندان، ‌توسعه ورزش همگانی و عمومی کردن ورزش و ارتقا فرهنگ ورزش شهروندان  در کلیه واحدها، ‌مناطق و سازمان های وابسته به تشکیلات خود بر اساس شاخص های ذیل اقدام کند:

الف- اعمال هرگونه سیاستگذاری در خصوص ساماندهی و توسعه فضاهای ورزشی در مناطق، نواحی و محلات در چارچوب طرح های راهبردی جامع و تفصیلی شهرتهران .

ب- ساستگذاری ، تعیین خط مشی ، نظارت بر فعالیت ها و برنامه های ورزشی در اماکن و فضاهای متعلق به شهرداری همچنین استانداردسازی نیروی انسانی ذیربط به فضاها و اماکن مذکور به لحاظ کمی و کیفی.

ج- تاکید بر رویکرد منطقه محوری در مدیریت اجرایی فضاها و اماکن ورزشی شهرداری تهران و پرهیز از ورود به ستاد به حوزه اجرایی .

د- تاکید بر اعمال برنامه ها و سیاست های شهرداری تهران در حوزه ورزش با رویکرد حمایتی – خدماتی. 

تبصره  یک -  محل هزینه کلیه درآمدهای حاصله از فضاها و اماکن ورزشی متعلق به شهرداری تهران برای پرداخت حقوق و مزایای پرسنل ذیربط حوزه مذکور همچنین تامین بخشی از هزینه های مربوط به تعمیر تجهیز و نگهداری فضاها و اماکن یادشده خواهد بود.

تبصره 2- با عنایت به مفاد مصوبه شورای اسلامی شهر تهران مورخ 4/4/85 در خصوص چگونگی ایجاد تعامل و اعمال وحدت رویه در نحوه ارایه خدمات ورزشی در شهر تهران،‌ شهرداری موظف است در صورت لزوم نسبت به پیش‌بینی و تامین مابه التفاوت اعتبار مورد نیاز فضاها و اماکن ورزشی ذیربط اعم از حقوق و مزایای پرداختی پرسنل مربوطه یا هزینه های مرتبط با نگهداری،  تامین  و تجهیز فضاهای ورزشی یادشده در بودجه سنواتی خود اقدام کند.

ه – اعمال نرخ تعرفه های استفاده از فضاها ،‌اماکن و امکانات ورزشی شهرداری تهران در کلیه واحدها، مناطق و سازمانهای وابسته در چارچوب مصوبات شورای شهر تهران.

و- اعمال نظارت کارشناسی حوزه تخصصی ذیربط در طراحی ، اجرا ساماندهی و توسعه فضاهای ورزشی متعلق به شهرداری تهران در مناطق 22 گانه و جلب همکاری و مشارکت سایر دستگاههای اجرایی مربوطه به ویژه سازمان تربیت بدنی و سایر حوزه های تخصصی مانند هیات ها و فدراسیون های ورزشی .

ز- ارتقاء سطح دانش و کارآمدی و تخصصی نیروهای فعال  در امور ورزشی شهرداری.

ح – تلاش برای جذب مشارکت های اجتماعی مردم در برنامه ها و فعالیت های ورزشی به ویژه از طریف شورایاری های محلات و سازمان های مردم نهاد تخصصی ذیربط با تاکید بر رویکرد محله محوری.‌

ط - توجه به نیازهای جمعیتی شهروندان تهرانی به ویژه ساختار سنی و جنسی جمعیت در مقیاس محلات و مناطق مختلف شهری.

ی – تاکید بر حفظ و اشاعه ارزشهای اصیل مذهبی ،‌فرهنگی و پهلوانی در کلیه برنامه ها و سیاست های لحاظ شده در امور ورزشی شهرداری تهران و تلاش در جهت ارتقاء جایگاه ورزشهای سنتی و بومی .

ک – ایجاد تسهیلات ویژه برای استفاده کارکنان شهرداری تهران به منظوبر افزایش ضریب کارایی تشکیلات مذکور.

ل – توجه به استفاده بهینه از کلیه منابع و امکانات ورزشی موجود در محلات و مناطق شهری  از جمله فضاهای سرپوشیده ،‌قضاهای روباز،‌قضاهای عمومی پارکها و بوستانها ، فضاهای بلااستفاده  دستگاههای اجرایی در ساعات غیر موظف و غیراداری و فضاهای بلامعارض.

م- جلب مشارکت های بخش خصوصی در توسعه فضاها و اماکن ورزشی در محلات مناطق مختلف با استناد به مصوبات شورای شهر.

ن – مطالعه ،‌بررسی ،‌تحقیق  و پژوهش در خصوص اعمال راهکارهای بهره برداری بهینه از منابع و امکانات ورزشی موجود در شهرتهران همچنین چگونگی توسعه کمی و کیفی امکانات موجود متناسب با نیازهای جمعیتی شهر تهران.

س – شهرداری تهران موظف است نسبت به تهیه دستورالعمل اجرایی این طرح با هماهنگی و تایید کمیسیون فرهنگی ،‌اجتماعی و زیست شهری شورای شهر تهران حداکثر ظرف مدت یک ماه ابلاغ اقدام نماید.

در این جلسه همچنین لایحه واگذاری حق بهره برداری از زمین محل نصب پست های برق داخل پارک‌ها و فضای سبز به شرکت برق منطقه‌ای در قبال تامین رایگان برق مصرفی پارک‌ها را تصویب کرد.

در ماده  واحده این مصوبه آمده است : به شهرداری تهران اجازه داده می شود با شرکت برق منطقه ای تهران جهت نصب پست برق که به منظور تقویت ،‌بهبود و افزایش کیفی شبکه برق رسانی احداث می گردد، در  خصوص واگذاری زمین در داخل حریم پارک و فضای سبز بدون دریافت بهای آن توافق و اقدام کند  مشروط به اینکه شرکت برق منطقه ای  به هنگام فروش انشعاب و دریافت هزینه برق مصرفی پارک یا فضای سبز محل نصب پست برق ،‌ هیچگونه هزینه ای را از شهرداری دریافت نکند و برق مصرفی تحت عنوان مصارف معابر و اماکن  عمومی سطح شهر تلقی گردد.

علاوه بر این شرکت برق منطقه ای تهران در صورت انجام عملیات عمرانی توسط شهرداری تهران در آینده  و نیاز به جابجایی پست برق مجاز  به مطالبه مبلغی نخواهد بود (شهرداری تهران مبلغی تحت عنوان معارض تاسیسات به شرکت برق نخواهد پرداخت)

در این جلسه همچنین دستورالعمل 15 صفحه ای مشارکت بخش خصوصی در بهره برداری از خطوط اتوبوسرانی و مینی بوسرانی شهر تهران به تصویب رسید.