تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۲

شهرها، هیولاهای مهارناپذیر جمعیتی هستند. این سرزمین‌های گسترده و متمدن امروزی، ازدحام انسان‌ها و خودروهای بی‌شماری را در خود جای داده‌اند که هر روز بیشتر از دیروز می‌شوند اما چیزی که بیشتر از هر چیز برای شهروندان این سکونتگاه‌ها وسوسه‌انگیز است جاذبه‌های اقتصادی است.

تردیدی نیست که شهرهای بزرگ جهان، کانون‌های بزرگ اقتصادی هستند. هر شهر می‌تواند سرمایه‌های بسیاری را در خود جذب کرده و مرکزی باشد برای فعالیت‌های اقتصادی انسان‌ها. بنابراین این کانون‌های وسوسه‌انگیز پول و اقتصاد هرساله برای فراهم‌آوردن محیطی مناسب برای زندگی شهروندانشان اعتبار و بودجه مورد نیاز خود را تعیین می‌کنند.

نیویورک به‌عنوان کانون اقتصاد جهانی در صدر شهرهای جهان جای گرفته است. این جهانشهر، راهبر عمده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در جهان است. پاریس، برلین و توکیو و حتی دبی، کوالالامپو و بسیاری از شهرهای دیگر هر کدام تأثیر غیرقابل‌انکاری در اقتصاد جهانی دارند. از این‌رو توجه به اقتصاد این شهرها و بودجه‌هایی که مدیریت شهری در این شهرها برای نگهداشت و توسعه زیرساخت‌ها پیش‌بینی می‌کند می‌تواند دارای اهمیت باشد.

شهرها این روزها تنها زیستگاه زندگی بشری نیستند. این سرزمین‌های پهناور که در حال حاضر بیش از 70درصد جمعیت کره زمین را در خود جای داده‌اند بزرگ‌ترین محرک اقتصادی جهان هستند و افول و صعود هرکدام می‌تواند در اقتصاد جهان تأثیر چشمگیر و غیرقابل انکاری بگذارد.

پاریس و افزایش شش ‌درصدی مالیات

پاریس شهری زیبا که بیشتر از خودش ‌نام عطرهای خوشبویش بر سر زبان‌ها افتاده جمعیتی حدود دومیلیون و 500 هزار نفر را در دل 105کیلومترمربع خود جای داده است و جمعیتش با ساکنین حومه آن به 12میلیون نفر می‌رسد. رود سن از میان این بزرگ‌ترین شهر اقتصادی دنیا می‌گذرد و با حدود 500 هزار اصله درختی که در آن سر بلند کرده یکی از سرسبزترین شهرهای قاره اروپا محسوب می‌شود.

پاریسی‌ها با بالاترین درآمد، پولدارترین فرانسوی‌ها به‌حساب می‌آیند؛ شهرنشین‌هایی که گاهی ترافیکی روان را تجربه می‌کنند و فقط مجبورند 55 روز از سال را در هوایی با کیفیت متوسط و بد نفس بکشند. شهری آرام و زیبا که سالانه پذیرای بیش از 45میلیون توریست از سراسر جهان است. حالا با شروع سال جدید میلادی پاریسی‌ها باید تنشی کوچک در زندگی را تجربه کنند؛ شهروندانی که برای تأمین بودجه سال2013 میلادی با افزایش شش‌درصدی مالیات‌ها مواجه هستند. اوایل‌ ماه دسامبر2012 بود که شهردار و اعضای شهرداری برای تعیین بودجه سال آینده تشکیل جلسه دادند؛ جلسه‌ای که بدون هیچ نتیجه خاصی به یک هفته بعد موکول شد با این تفاوت که تنها نتیجه جلسه افزایش 5/93درصدی مالیات شهروندان بود؛ بودجه‌ای که بالاخره با پیشنهاد هزینه‌ای به مبلغ 67/5میلیون دلار در پنج‌دسامبر تصویب شد.

جلسه با حذف بودجه برای کار روی پل‌های رود سن به مبلغ 400هزار دلار شروع شد که حذف این مبلغ به معنی افزایش مالیات به 6/14درصد بود؛ یعنی بیشتر از درصدی که هفته قبل پیش‌بینی کرده بودند. اگر هیچ‌چیز دیگری از بودجه حذف نمی‌شد هر خانواده‌ای باید 114/38دلار بیشتر نسبت به سال پیش پرداخت کند؛ یعنی قبضی به‌طور متوسط با مبلغ 2473دلار. براساس آنچه در جلسه مشخص شد شهروندان پاریسی با خانه‌هایی تا ارزش 200هزار دلار باید مالیات 1783دلاری و صاحبان خانه‌هایی با ارزش بالاتر، 2375دلار به‌عنوان مالیات بپردازند.

کیپ‌تاون؛ شهری با زمانبندی متفاوت

کیپ‌تاون، مقصد محبوب مسافران قاره سیاه و بزرگ‌ترین شهر آفریقای جنوبی بعد از ژوهانسبورگ است. این شهر با مساحتی حدود 2500هزار کیلومترمربع تا سال2007 حدود 3/5میلیون نفر از جمعیت 43میلیونی این کشور را در خود جای داده بود. اما آنچه این شهر را از سایر شهرهای بزرگ دنیا متفاوت کرده است زمانبندی سالانه بودجه است. سال مالی در این شهر برخلاف دیگر کشورها از اول‌ ماه جولای هر سال کلید می‌خورد. بر این اساس بودجه‌ای که برای اول جولای2012 تا اول جولای2013 درنظر گرفته شده است 30بیلیون راند است. شهرداری بودجه درنظر‌گرفته شده برای این شهر را به دو قسمت تقسیم می‌کند؛ بودجه اصلی که بخش اعظم آن را به‌خود اختصاص می‌دهد و برای کارهایی مانند تصفیه آب، دفع فاضلاب، تولید برق و... هزینه می‌شود و بخش کوچک‌تری از آن برای پارک‌ها، مراکز آتش‌نشانی، کتابخانه‌ها، مراکز ورزشی و... خرج می‌شود.

دبی؛ شیخ‌نشین حاشیه خلیج‌فارس

دبی از دوم دسامبر1976 که توانست استقلالش را از انگلیس پس بگیرد با سرعت هر چه بیشتر رشد کرد تا جایی که در کمتر از 50سال توانست به سرعت تا چهارهزار کیلومتر مساحتش را وسعت دهد و حدود سه‌میلیون نفر جمعیت را در حاشیه خلیج‌فارس در خود جای دهد. حالا دبی با سرمایه‌گذاری خارجی به یک شهر تجاری در خاورمیانه تبدیل شده و مردم این شهر از سطح رفاه بالایی نسبت به همسایه‌های عرب دیگر مانند بغداد برخوردارند.آنچه ساکنان این شهر در آخرین‌ماه سال2012 میلادی شنیدند این بود که وزیر اسبق امارات‌متحد‌ه‌عربی و حاکم فعلی شهر دبی از افزایش مالیات در سال2013 این شهر خبر داد. میزان بودجه پیش‌بینی شده این شهر 34میلیون درهم امارات است که براساس اظهارنظر او، میزان بودجه حاصل از درآمد عمومی امسال نسبت به سال قبل میلادی 8/7درصد افزایش یافته است. شهرداری این شهر شش‌درصد از بودجه امسالش را به بدهی‌های سازمان تحت نظارتش اختصاص داده اما پیش‌بینی کرده تا بتواند 1600فرصت شغلی جدید نیز برای شهروندان ایجاد کند. البته شهردار این شهر پیش‌بینی کرده تا درآمد مالی دبی در سال2013 نسبت به سال گذشته 18درصد افزایش پیدا کند که بر این اساس، درآمد شهرداری به 32/62بیلیون درهم امارات علاوه بر آنچه به بودجه تخصیص داده‌اند خواهد رسید.

کوالالامپور و افزایش 15درصدی در بودجه

برج‌های دو قلوی پتروناس این شهر، نام کوالالامپور را در ذهن همه حک کرده؛ شهری زیبا که از قرن 19میلادی جان گرفته و تا دوقرن بعد یعنی در قرن21میلادی به یکی از زیباترین و مجهزترین شهرهای خاور دور تبدیل شد. شهری که سفره‌اش را حدود 243هزار کیلومترمربع پهن کرد و حالا مامن حدود دومیلیون مالزیایی است. شهری زیبا با مراکز تفریحی و دیدنی فراوان که علاوه بر سفر به‌عنوان توریست، زندگی در این شهر را نیز به رویایی تبدیل کرده است؛ رویایی که برای تبدیل‌شدن به واقعیت، کار شهردار این شهر را با سختی‌های فراوانی روبه‌رو کرده است.

احمد فصال‌طالب، شهردار این شهر هفت‌دسامبر2012 و در همان روزهایی که بیشتر کشورها با نزدیک‌شدن به سال جدید میلادی به فکر بودجه سالانه شهرداری‌ها بودند فایل بودجه‌اش را تحویل داد. مبلغ 881/2بیلیون رینگیت، واحد رسمی پول در این کشور، به بودجه تخصیص داده شد که از این بودجه مبلغ 872/55 میلیون رینگیت به کارهای مدیریتی شهر و 782/55رینگت به امور توسعه شهری اختصاص داده شده است. البته کوالالامپور هم مانند دیگر شهرهای بزرگ دنیا افزایش 15/3درصدی بودجه شهرداری را شاهد است که بیشتر بار افزایش بودجه بر دوش ساکنین و مالیات‌های پرداختی آنان است.

نیویورک در اندیشه تأمین هزینه‌های درمانی

ابرشهری به نام نیویورک که با مساحت 1214کیلومترمربعی و بیش از 9میلیون جمعیت در خود شهر، بدون درنظر گرفتن کسانی که در حومه زندگی می‌کنند پرجمعیت‌ترین شهر ایالات متحده است؛ شهری که با داشتن بیش از 53آسمانخراش و طولانی‌ترین مترو خود را به کلانشهری تبدیل کرده که کار را برای شهردارش مایلک بلومبرگ روزبه‌روز سخت‌تر می‌کند.

در بودجه سال جدید میلادی برای جبران افزایش 1/7درصدی بودجه، مالیات شهروندان و تاکسی‌ها هم افزایش پیدا کرده است. براساس پیش‌بینی‌های شهردار و همکارانش، 85درصد از بودجه امسال به افزایش درآمد کارگران، حقوق کارمندان و درمان تعلق خواهد یافت تا هزینه‌های درمانی سال2013 میلادی مانند سال گذشته افزایش پیدا نکند. براساس پیش‌بینی‌ها افزایش 2/5میلیون‌دلاری در بودجه امسال شهر نیویورک به چشم می‌خورد.