همشهری‌آنلاین: محققان یک شرکت تجهیزات هوایی موفق به ساخت شبیه‌ساز پرواز هواپیماهای آموزشی TB21 شدند.

به گزارش ایسنا، ایرج ابراهیمی، مدیر عامل شرکت سازنده شبیه ساز پرواز شاهین 21 گفت: سیمولاتور پرواز شاهین در هواپیماهای TB21 که یک هواپیمای فرانسوی پیشرفته بوده، در رده خود از کامل‌ترین هواپیماهای آموزشی است و در مرکز آموزش‌های فنون هواپیمایی کشور در جهت آموزش‌های پیشرفته خلبانی و آزمون های پرواز به کار می‌رود استفاده می‌شود.

وی با بیان این که طراحی و ساخت تمامی ابزارهای دقیق این شبیه ساز کاملا بومی بوده و نسبت به نمونه خارجی خود بسیار کامل‌تر است، افزود: در نمونه‌های خارجی ابزارهای دقیق را خریداری و در کابین تعبیه و تنها امواج و سیگنال‌های ورودی را شبیه‌سازی می‌کنند در حالی که در این سیستم علاوه بر شبیه‌سازی موتور تمام ابزارهای دقیق چون سرعت سنج، ارتفاع سنج، سیستم‌های رادیو ناوبری، فرمان‌هایی که خلبان برای کنترل نیاز دارد و تمامی فرامین و وسایل ناوبری دیگر به طور کامل شبیه سازی شده است.

ابراهیمی با بیان این که بیش از هزار دانشجو در کشور با این شبیه ساز آموزش دیده‌اند، ادامه داد: به دلیل آن که باید در یک زمان کوتاه و نزدیک به واقعیت معادلات مورد نظر برای شبیه‌سازی و ترسیم گراف‌ها انجام شوند به جای یک رایانه بزرگ و گران از چهار رایانه متداول که هر کدام وظیفه خاص خود را انجام داده و قدرت آ‌نها با شبکه کردن افزایش یافته، بهره برده و با این طراحی، سیستم در تمام مراکز آموزش هوایی بدون نیاز به قطعه خاص و با قیمتی کمتر قابل استفاده است.

وی در خصوص کنسول کنترل این شبیه‌ساز توسط استاد نیز افزود: از طریق این کنسول استاد می‌تواند نظارت کامل را بر روی دانشجو داشته و کیفیت کار و عکس‌العمل و توانایی دانشجو را با اعمال شرایط مختلف آب و هوایی بسنجد.

همچنین از طریق این کنسول استاد می‌تواند هر دستگاهی را که لازم بداند از کار بیاندازد که این عمل در هواپمیاهای آموزشی معمولی امکان‌پذیر نیست. این امر باعث افزایش کیفیت آموزش‌های هوایی و آزمون‌ها می‌شود.

به گفته ابراهیمی از مهمترین ویژگی‌های این سیمولاتور قیمت پایین آن است که یک سوم قیمت نمونه خارجی است. همچنین نیازی به سوخت نداشته و آلودگی‌های زیست محیطی ایجاد نمی‌کند.

این سیستم وابسته به شرایط آب و هوایی که از پارامترهای مهم پروازی است نمی‌باشد و آموزش‌ها را به این دلیل به تاخیر نمی‌اندازد.

ابراهیمی با بیان این که در حال حاضر این شبیه ساز در چهار آموزشگاه هوایی کشور چون هما مورد استفاده قرار گرفته است، تصریح کرد: در این شرکت اقدام به طراحی و ساخت شبیه‌ساز هواپیماهای مسافربری نیز کرده ایم که اولین نمونه آن هواپیمای فوکر 100 است که نزدیک 60 درصد کارهای آن به اتمام رسیده و همچنین شبیه‌ساز ایرباسی را نیز در دست اجرا داریم که این اقدامات صرفه جویی‌های ارزی بسیاری برای کشور دارد زیرا پیش از این آموزش‌ها و آزمون‌های هواپیماهای مسافربری در خارج از کشور با هزینه‌های زیاد صورت می‌گرفته است که این اقدامات به صنعت هوایی کشور کمک بسزایی می‌کند.

وی در پایان گفت‌وگو اظهار کرد: شبیه‌ساز پرواز شاهین 21 مطابق با استانداردهای JAR-FSTD است و سیستم‌های ناوبری، هدایت ابزار دقیق پایه آن، گواهی تایید کیفیت و بهره‌برداری از سازمان هواپیمایی کشور در مقاطع PPL و CPL را داراست.

منبع: همشهری آنلاین