همشهری آنلاین: معاون رئیس‌جمهور آمریکا ضمن ارائه پیشنهاد گفت‌وگوی مستقیم با ایران بر ادامه تلاش کشورش در قالب گروه ۱+۵ برای حل برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد.

فارس نوشت: «جو بایدن» معاون «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا به روزنامه آلمانی «زوددویچه» گفت که امکان دیپلماسی با ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور نامحدود نیست. اما در عین حال به این کشور پیشنهاد گفت‌وگوی مستقیم داد.

بایدن گفت که مقامات ایران باید اثبات کنند که ایران نمی‌خواهد بمب هسته‌ای بسازد.

وی افزود: «اوباما نشان داده است که مهار (ایران) در دستور کار نیست (اما) ما نمی‌گذاریم ایران به سلاح اتمی دست‌ یابد. ما معتقدیم که اکنون زمان و موقعیت برای دیپلماسی همراه با فشار اقتصادی مساعد است. اما باید بگوییم که این روزنه برای همیشه باز نخواهد بود.»

معاون اوباما همچنین گفت: «ما با گروه 5+1 رایزنی می‌کنیم تا راه کاری دیپلماتیک بیابیم. ما از نخست نیز گفته‌ایم که برای دیدار 2 جانبه آمادگی داریم. هدف این تحریم‌ها تنبیه ایران نیست. ایران باید تشویق شود تا بنابر تعهدات جهانی خود عمل کند.»

«گیدو وستروله» وزیر خارجه آلمان دیگر مقام غربی است که از گفت‌گوی مستقیم میان ایران و آمریکا استقبال کرده است و بر تلاش اروپا بر آماده شدن زمینه شدن دیدار مقامات 2 طرف تاکید کرده است.

منبع: همشهری آنلاین