همشهری آنلاین: رییس جمهوری قزاقستان گفت: مخالفت نظامی با ایران، برای تمامی جهان عواقب جدی خواهد داشت

 به‌گزارش خبرنگار ایرنا، نورسلطان نظربایف پنجشنبه در جلسه پرسش و پاسخ ششمین همایش رسانه‌ای اورآسیا در آلماتی، گفت: می‌خواهم موضع قزاقستان را در مورد وضع ژئوپولیتیکی پیرامون ایران، بطور روشن ابراز دارم و من اطمنیان دارم که مخالفت نظامی با کشوری چون ایران، حامل عواقب جدی برای همه جهان است.

وی تاکید کرد، ما امیدواریم که ایران کشور همسایه و دوست ما. جهان را کاملا متقاعد سازد که فعالیتهای هسته‌ای ایران تنها در رشته انرژی اتمی مسالمت‌آمیز است و تمام مردم منطقه و جهان نیز منتظر این موضوع هستند.

نظربایف از قرارداد عدم انتشار سلاح هسته‌ای، بدلیل کم ثمر بودن آن و همچنین از عدم پیشرفت در امر خلع سلاح هسته‌ای، انتقاد کرد.

رییس جمهوری قزاقستان تصریح کرد: گروه کوچکی از کشورهای دارای سلاح هسته‌ای، این سند را تنها به عنوان قراردادی می‌پذیرند تا توسط آن تعهداتی بر کشورهای بدون سلاح هسته‌ای تحمیل کرده و علیه آنها مجازات پیش بینی کنند.

به گفته نظربایف، این کشورها تعهدات نامشخصی در راستای انجام مذاکرات برای خلع سلاح دارند، ولی همزمان با این، برای مطالعه، تهیه و مدرنیزه کردن سلاحهای هسته‌ای خود، تخصیصهای هنگفت مالی را ادامه می‌دهند.

وی معتقد است که نابرابری در زمینه قرارداد عدم انتشار سلاح هسته‌ای، باعث شده که کشورهای دارای سلاح هسته‌ای، مراعات تعهدات در مورد خلع سلاح اتمی را لازم ندانند.

وی افزود: این امر، دلیل و برهان برای کشورهایی می‌شود که برای دستیابی به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنند.

رییس جمهوری قزاقستان تاکید کرد: من به عنوان رهبر کشوری که داوطلبانه از سلاح هسته‌ای نیرومند دست کشیده، اظهار می‌دارم که در موضوع عدم انتشار سلاح هسته‌ای، باید جدا تجدیدنظر شود و من برای این درخواست حق معنوی دارم.