پنجمین جشنواره بین‌المللی نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب اسلامی از 16 تا 19 بهمن‌ماه جاری در محل مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.

در این جشنواره60 مخترع از 30 کشور جهان شرکت کرده بودند. در بخش داوری جشنواره نیز از میان یکهزار اختراع ثبت شده، 330 اختراع در جشنواره شرکت داشتند. همچنین پنج کارگاه آموزشی مالکیت صنعتی و اختراع و شش کارگاه به زبان انگلیسی برای مدعوین در بخش بین‌الملل برگزار شد.

برخی مخترعان شرکت‌کننده در این جشنواره در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری نسبت به روند برگزاری این جشنواره و نمایشگاه انتقاد کردند. رحمانی که در بخش داوری اختراعات در زمینه پزشکی در نمایشگاه شرکت کرده بود نحوه داوری را ناعادلانه توصیف کرد و در این زمینه گفت: داوران تنها چیزی که می‌خواستند تأییدیه سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی بود وبه میزان خلاقیت به‌کار رفته در اختراع و کاربردی بودن آن توجهی نمی‌شد.

به گفته وی اگر قرار است تأییدیه سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ملاک داوری باشد گواهی ثبت اختراع چه ارزشی دارد؟ به بیان وی بهتر است یک اختراع برای ثبت شدن یک‌بار مراحل لازم را برای اثبات ارزش علمی و داشتن نوآوری و خلاقیت بگذراند تا بعد مجددا نیاز به ارزیابی یک سازمان دیگر نباشد.

احمدرضا عسگری نیز که در بخش داوری اختراعات حضور داشت با انتقاد از نحوه برگزاری نمایشگاه افزود: بنیاد نخبگان نقش رابط بین مخترع و صنعت را خوب بازی نمی‌کند چرا که ما اعتمادی به کسانی که به‌عنوان سرمایه‌گذار به ما مراجعه می‌کردند نداشتیم و اصولا نمی‌دانستیم این افراد آنچه عنوان می‌کنند هستند یا خیر، زیرا ممکن است با اطلاع از جزئیات طرح یا اختراع آن را مورد سوءاستفاده قرار دهند. حسین غنمی که در بخش داوری اختراعات، قطار بدون چرخ و موتور و نیروگاه برق بدون سوخت را ارائه کرده بود، بخش داوری را ضعیف توصیف کرد و گفت:

در ایران بیشتر به‌دنبال آمارسازی و ارائه آمار و ارقام از تعداد اختراعات هستند تا توجه واقعی به آن. وی که تیمش در جشنواره‌های بین‌المللی در چین و لهستان نیز شرکت و مدال نیز کسب کرده افزود: برخلاف اروپا، متأسفانه در ایران به کارهای بزرگ اصلا اهمیت داده نمی‌شود. سحر پوررنجبر نیز با انتقاد از بخش داوری توضیح داد که برای داوری اختراع نامبرده دو داور یکی اختراع را بی‌اهمیت توصیف کرد و دیگری آن را بسیار مطلوب و خوب توصیف کرد.

یکی از شرکت‌کنندگان که در بخش تجاری‌سازی‌ با طراحی و ساخت روشنایی هوشمند برای اصلاح الگوی مصرف برق در بزرگراه‌ها و شهرک‌ها شرکت کرده بود با اشاره به برگزاری همزمان نمایشگاه دستاوردهای دولت در طبقه دوم مصلی گفت: هیچ کدام از مسئولان وزارت راه و نیرو که مرتبط با طرح من هستند برای بازدید نیامدند. وی از بی‌نظمی‌ها و ناهماهنگی‌های موجود در نمایشگاه انتقاد کردو افزود:من به‌عنوان مخترع سطح سه بنیاد معرفی شده‌ام که هنوز کمک سه میلیون تومانی وعده داده شده را دریافت نکرده‌ام.

سجاد بخشی جعفرآبادی ارائه‌دهنده ریموت کنترل از راه دور هواپیمای بدون سرنشین که جزو مخترعان سطح سه بنیاد معرفی شده است با یادآوری اینکه سال گذشته نمایشگاه مطلوب‌تر برگزار شده بود درخصوص حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان گفت: قرار بوده مبلغ پنج میلیون تومان به من کمک شود ولی در حال حاضر بعد از گذشت چند‌ماه به سه میلیون تومان کاهش یافته که مسئولان ذی‌ربط گفته‌اند بودجه نداریم و بعد از برگزاری انتخابات سال آینده برای این امر مراجعه کنید.

وی همچنین افزود: مسئولان جشنواره باید گواهی حضور در نمایشگاه را برای ارائه به دانشگاه یا محل کار بدهند که از آن صرف‌نظر کرده‌اند. این دانشجوی عمران گفت: امسال غرفه‌های خالی در نمایشگاه زیاد به چشم می‌خورد و ناهماهنگی و بی‌نظمی در برپایی نمایشگاه بسیار مشهود بود. انتقادها از نحوه برگزاری و همچنین از نحوه عملکرد بنیاد نخبگان کم نبود ولی متأسفانه ترس و نگرانی از تأثیر نظرات منفی در داوری‌های اختراعات و حمایت‌هایی که بنیاد وعده‌اش را داده است باعث می‌شد بسیاری از ارائه انتقادات صرف‌نظر کنند و یا بدون ذکر نام نظرشان را بیان کنند.

منبع: همشهری آنلاین