همشهری آنلاین: طبق تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) سال 2016 آخرین المپیک برای حضور کشتی‌گیران در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان خواهد بود.

ایسنا نوشت: IOC در جلسه‌ای که داشت تصمیم گرفت از سال 2016 به بعد کشتی از رقابت‌های المپیک حذف شود. یکی از مقامات IOC به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: اعضای هیات اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک تصمیم گرفتند که با حذف رشته کشتی، همچنان 5 رشته‌ای که در خطر حذف بود را حفظ کنند.

AP این تصمیم را حرکتی غافلگیرکننده دانست و از قول مقام مسئول در IOC نوشت: این تصمیم در هیات اجرایی گرفته شده اما هنوز به طور رسمی اعلام نشده است. هیات اجرایی IOC این تصمیم را پس از بررسی 26 رشته حاضر در المپیک گرفت.

طبق آیین‌نامه حذف یک رشته ورزشی به کمیته بین‌المللی المپیک اجازه خواهد داد که رشته دیگری را وارد کند.

پیش از این برخی منابع از حذف احتمالی تکواندو از بازی‌های المپیک خبر داده بودند.

بهرام افشارزاده دبیرکل کمیته ملی المپیک ایران در واکنش به این خبر گفت: معتقدم نباید ساکت بنشینیم و دست روی دست بگذاریم. به هر حال خیلی از کشورها در این رشته غنی و قوی هستند و می‌توانند درخواست تجدید نظر از IOC داشته باشند. فدراسیون جهانی کشتی باید با این تصمیم محکم برخورد کند. از اساتید دعوت شود و در این باره بحث و تبادل نظر شود. به نظر من باید وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک با یک خرد جمعی تصمیم بگیرند. این حق ماست. ما در کشتی آسیا و جهان صاحب‌نام هستیم. باید ریشه‌یابی کنیم که چرا چنین صحبتی شده. البته حذف کشتی از المپیک موضوع جدیدی نیست و قبلا مطرح شده اما به پای عمل نرسیده بود.

فارس نیز در این زمینه گفتگویی با مهرداد بذرپاش داشت. عضو هیئت رئیسه فراکسیون ورزش مجلس گفت: تصمیم کمیته بین‌‌الملی المپیک در رابطه با حذف رشته ورزشی کشتی با اعتراض‌های زیادی مواجه می‌شود، بر همین اساس بهتر است مسئولین امر هر چه سریع‌تر در این رابطه تجدید نظر کنند.

مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم هیئت اجرایی IOC مبنی بر حذف کشتی از رشته‌های ورزشی در المپیک اظهار داشت: به نظر می‌رسد که این تصمیم نیز در راستای سایر تصمیماتی که در این رابطه اتخاذ می‌شود، رنگ و بوی سیاسی داشته باشد.

وی با اشاره به موفقیت‌های ایران در رشته کشتی گفت: تصمیمی که در این رابطه توسط IOC اتخاذ شده کاملا غیر کارشناسانه و غرض‌ورزانه است و مسئولین امر باید هر چه سریع‌تر در این رابطه تجدید نظر کنند.

رئیس فراکسیون جوانان مجلس ادامه داد: نمی‌دانم کمیته بین‌المللی المپیک بر چه اساسی تصمیم بر حذف رشته کشتی از المپیک 2020 گرفته است چرا که این رشته در اکثر کشورها فعال است و رشته‌ای پرطرفدار محسوب می‌شود.

بذرپاش اظهار داشت: قطعا تصمیم کمیته بین‌‌الملی المپیک در رابطه با حذف رشته ورزشی کشتی با اعتراض‌های زیادی از سوی کشورهای مختلف مواجه می‌شود، بر همین اساس بهتر است مسئولین امر هر چه سریع‌تر در این رابطه تجدید نظر کنند.


مهر نیز نوشت: رئیس کمیته ملی المپیک گفت: حذف کشتی از بازی‌های المپیک 2020 را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم.

محمد علی آبادی در خصوص انتشار خبر حذف کشتی از بازی‌های المپیک 2020 تصریح کرد: من هم این خبر را شنیده‌ام و به طور جدی این موضوع را از همین امروز پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: قطعا این موضوع ضربه بزرگی به ورزش کشور خواهد بود. کشتی یکی از گسترده‌ترین و پرطرفدارترین ورزش‌های کشور است.

منبع: همشهری آنلاین