تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۵

گروه دانش: روز جهانی نجوم امسال در تهران، زیباتر از همیشه برگزار شد.

 این همایش که روز جمعه با شرکت چندین هزار نفر بازدیدکننده در محوطه عمومی پارک ملت بر پا شد جوی بسیار صمیمانه داشت. امکانات فراوانی در اختیار عموم قرار گرفته بود و آنها می‌توانستند از تجهیزاتی مانند چندین تلسکوپ و ماکت‌های وسائل فضایی استفاده کرده و از نزدیک با آنها آشنا شوند.

 البته ما امید داشتیم که این حرکات و جشن‌های علمی هر ساله با امکانات و خبررسانی بیشتری برگزار شود تا مردم مشتاق و علاقه‌مند به علوم مختلف در همایش‌هایی که دوست دارند شرکت کنند و این بار به همت حوزه اجتماعی فرهنگی شهرداری منطقه 3 و شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران جشن روز نجوم با وجود تمامی مشکلات، آراسته برگزار شد.

حدود 30 سال پیش انجمن نجوم آمریکا به جای اینکه مردم را به رصدخانه‌ها – که در مکان‌های صعب‌العبور و یا در قله کوه‌ها قرار داشتند- دعوت کند، خود به میان آنها آمد و دانشمندان در جمع مردم  به سوال‌های فضایی آنها جواب می‌دادند.

 از سال پیش نیز در ایران شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران مسئولیت برگزاری جشن نجوم را به عهده گرفت و به گفته بابک مشمولی مجری باشگاه نجوم تهران: امسال پربیننده‌ترین روز جهانی نجوم را داشته‌ایم.

مشمولی می‌افزاید: حدود 40 غرفه در اختیار گروه‌هایی که در عرصه نجوم فعالیت می‌کنند قرار گرفته است به علاوه از سخنرانان و متخصصین نجوم دعوت شده تا با سخنرانی در مورد شاخه‌های گوناگون نجوم به سوالات مردم پاسخ دهند.

یکی دیگر از جذابیت‌های این جشن، وجود منجمین قدیمی ایرانی بود. البته افرادی در لباس‌های قدیمی با گریمی به نسبت شبیه دانشمندان قدیمی برای آشنا شدن هر چه بیشتر مردم با دانشمندان و بزرگان گذشته این مرزوبوم در میان مردم بودند و از بیوگرافی خود و تحقیقاتشان برای مردم می‌گفتند.

مشمولی در این رابطه گفت: ما در برگزاری این جشن چندین هدف را دنبال می‌کنیم: آشناکردن مردم با دانشمندان و منجمین حرفه‌ای ایران، پاسخ به سوال‌های گسترده مردم و آشنا شدن هرچه بیشتر مردم با این کار و وسائل مربوط به آن، ترغیب گروه‌های آماتوری و بالا بردن سطح دانش مردم در مورد علم نجوم.