گروه حوادث: کشف شناسنامه جعلی در مخفیگاه سارق خانه ویلایی، سرنخی بود تا کارآگاهان پرده از فعالیت باند بزرگ جعل و کلاهبرداری بردارند

اعضای این باند پس از شناسایی دامداران و عمده فروشان مواد غذایی در سراسر کشور با آنها وارد معامله می‌شدند و با استفاده از چک‌های بی‌محل سر آنها کلاه می‌گذاشتند.

مدتی پیش زمانی که ماموران پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران، سرگرم رسیدگی به ماجرای سرقت از یک خانه ویلایی در شمال تهران بودند متوجه ردپای سارقی آشنا در سرقت میلیونی از این خانه شدند.

کارآگاهان که احتمال می‌دادند سرقت از سوی همسر خدمتکار خانه صورت گرفته است، به دستور قاضی علی‌رضا روستا ‌طسوجی- بازپرس شعبه اول دادسرای ناحیه یک- عازم خانه این مرد شده و او را بازداشت کردند.

اما زمانی که ماموران در حال بازرسی داخل خانه بودند متوجه تعدادی شناسنامه شدند که احتمال می‌رفت جعلی باشد و به این ترتیب متهم به شعبه 8 بازپرسی در دادسرای ناحیه یک انتقال یافت.

سرنخی از شبکه کلاهبرداری
در حالی که مرد جوان در نخستین بازجویی‌ها به سرقت از خانه ویلایی اعتراف کرده بود بررسی‌های انجام شده در خصوص شناسنامه کشف شده نشان داد این شناسنامه به طرز بسیار ماهرانه‌ای جعل شده است.

با ادامه بازجویی‌ها از سارق خانه ویلایی مشخص شد او عضو یک باند بزرگ جعل و کلاهبرداری است که با فریب فروشندگان مواد غذایی و دامداران دست به کلاهبرداری از آنها می‌زند.

اعتراف به کلاهبرداری‌های میلیونی
این مرد در اعترافات خود گفت: من و 5 نفر از همدستانم پس از آنکه با جعل مدارک شناسایی در 2 بانک مختلف حساب باز کردیم، از بانک دسته چک دریافت کرده و فعالیت مجرمانه خودمان را آغاز کردیم.

 وی ادامه داد: برای اجرای نقشه‌مان، ابتدا مغازه‌ای را با مدارک جعلی اجاره می‌کردیم و سپس با شناسایی فروشندگان مواد غذایی برنج، گوشت، مرغ یا دامداران با آنها وارد معامله می‌شدیم،در این معاملات با معرفی خودمان به عنوان تاجر یا گردانندگان هیات‌های عزاداری اقدام به فریب فروشندگان کرده و پس از خرید محموله‌های مواد غذایی یا گاو و گوسفند، هزینه آن را با چک‌های بلامحل پرداخت می‌کردیم.

 مالباختگان هم وقتی مغازه ما را می‌دیدند به ما اعتماد می‌کردند و در حالی که منتظر بودند تاریخ وصول چک سر‌برسد، ما از فرصت استفاده کرده و با تخلیه مغازه نقشه کلاهبرداری بعدی را طرح‌ریزی می‌کردیم.

با اعتراف این مرد به 15 فقره کلاهبرداری در شهرهای مختلف و همچنین دریافت وام بانکی با استفاده از مدارک جعلی، بازپرس روستا طسوجی دستور دستگیری دیگر اعضای باند را صادر کرد و تیم عملیاتی پایگاه یکم آگاهی توانست در چند عملیات غافلگیرانه 5 عضو دیگر باند را نیز دستگیر کند.

متهمان را شناسایی کنید
 با اعتراف متهمان به کلاهبرداری در شهرهای تهران، آمل، بابل، کرج، شهریار و ... بازپرس شعبه 8 دادسرای ناحیه یک،  از کسانی که از سوی متهمان مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند خواست برای شناسایی و شکایت از آنها به پایگاه یکم آگاهی تهران در نیاوران، سه راه یاسر مراجعه کنند.