همشهری آنلاین: نایب رییس فراکسیون محیط زیست گفت: طبق آمار وزارت بهداشت، سالیانه حدود نزدیک به پنج هزار نفر در شهر تهران و کلان شهرها جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست می‌دهند.

ایسنا نوشت: مهرداد لاهوتی در صحن علنی مجلس به عنوان طراح طرح دو فوریتی کاهش آلودگی هوای کشور، گفت: آلودگی هوا و به دنبال آن تعطیلی کشور خسارات اقتصادی سنگینی به کشور وارد می‌کند.

وی گفت: آلودگی هوای تهران و سایر کلان‌شهرها موضوعی است که همه ما در جریان کامل آن هستیم، این آلودگی هوا و به تبع آن تعطیلی کشور خسارات سنگین اقتصادی وارد می‌کند.

وی بروز بیماری‌های مختلف در اثر آلودگی هوا همچون بیماری‌های تنفسی را از دیگر تبعات این عارضه برشمرد و افزود: بر اساس آمار وزارت بهداشت، سالیانه حدود نزدیک به پنج هزار نفر در شهر تهران و کلان شهرها جان خود را از دست می‌دهند و هر روز به این آمار اضافه می‌شود، طبیعتا این موضوع آنقدر از اهمیت بالایی برخوردار است که می‌طلبد مجلس با فوریت به این طرح رسیدگی کند.

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست همچنین با بیان اینکه این طرح نتیجه جلسات مشترک این فراکسیون با سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه همچون سازمان محیط زیست است، در توضیح جزئیات این طرح شش ماده‌ای، گفت: یکی از موارد مندرج در این طرح، موضوع توسعه حمل و نقل عمومی است که در این طرح، وزارت کشور موظف شده تا با همکاری شهرداری‌ها ظرف پنج سال سهم حمل و نقل عمومی را در کلان شهرها به 75 درصد افزایش دهد.

لاهوتی با بیان اینکه طبق قوانین برنامه، باید سوخت مورد نیاز خودروها از استاندارد یورو 2 به یورو 4 تبدیل شود، گفت: تاکنون این اتفاق رخ نداده است البته جلساتی که با شرکت پخش و پالایش داشته‌ایم گفته‌اند که 50 درصد سوخت مطابق با استاندارد یورو 4 تا پایان سال در کشور تولید می‌شود و مابقی در سال آینده تولید خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین با تاکید بر اینکه خودروسازان در این طرح مکلف به تولید خودروهایی مطابق با استاندارد یورو 4 شده‌اند، گفت: در این طرح نیروی انتظامی نیز مکلف شده است که در صورت اینکه خودروسازی خودروهایی مطابق با استاندارد یورو 4 تولید نکند از شماره‌گذاری این خودروها جلوگیری به عمل آورد.

وی افزایش سرانه یک متر مکعب فضای سبز موجود در شهرها و حریم شهرها را از مواد دیگر مندرج در طرح دو فوریتی کاهش آلودگی هوا عنوان و اظهار کرد: در این طرح اگر قید شده است اگر شهرداری‌ها نتوانستند زمین مورد نیاز را تامین کنند منابع طبیعی مکلف شود تا زمین مورد نیاز را به صورت رایگان در حاشیه شهرها در اختیار شهرداری قرار دهد.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین به قوانین فعلی در مورد معاینه فنی خودرو اشاره و اظهار کرد:‌ در گذشته اتومبیل‌ها با عمر بعد از دو سال باید معاینه فنی می‌شدند، که در قانون این میزان به پنج سال تغییر پیدا کرد، طبیعتا خودرویی که پنج سال از عمرش گذشته باشد احتیاج به معاینه فنی دارد که در حال حاضر این اتفاق رخ نمی‌دهد.

وی افزود: البته در آن زمان به دلیل کمبود مراکز معاینه فنی، این تشخیص داده شد که میزان الزام خودروها به معاینه فنی از پنج سال به دو سال کاهش پیدا کند اما اکنون تعداد مراکز معاینه فنی افزایش پیدا کرده است، ما در این طرح نیز انجام معاینه فنی اتومبیل را به دو سال کاهش داده‌ایم.

لاهوتی در پایان از نمایندگان درخواست کرد که با توجه به انجام کار کارشناسی بیش از سه ماه در خصوص این طرح و برگزاری جلسات مشترک با دولت، به فوریت آن رای دهند.

منبع: همشهری آنلاین