همشهری آنلاین: نشست و نقد و بررسی فیلم "جعبه پاندورا" با حضور "یشیم اوستا اوغلو" کارگردان، محمد رضا اصلانی، دکتر عبدالحسین لاله و سعید عقیقی در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش همشهری آنلاین، "یشیم اوستا اوغلو" کارگردان فیلم "جعبه پاندورا" در ابتدای این نشست، با توضیح مختصری در خصوص داستان فیلم گفت: "در ابتدا باید بگویم خوشحالم که این فیلم در چنین برنامه غنی و ارزشمندی و با حضور استادان شناخته شده سینمای ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما در ادامه باید گفت که این فیلم چهارمین ساخته بلند من و سرآغازی برای ساخت چند اثر سینمایی دیگر در خصوص مسائل و مشکلات انسان امروز بوده است".

این کارگردان ترک ادامه داد: "ایده اصلی این فیلم پس از آشنایی با یک خانواده ترک که با مهاجرت از روستا به شهر و غرق شدن در مدرنیته و زندگی ماشینی به نوعی دچار بحران هویتی و معضل خودشناسی شده بودند در ذهن من پدید آمد؛ زیرا این خانواده با قطع رابطه با سرزمین مادری و اصلی خود نه تنها تاریخ و گذشته خود را فراموش کرده بودند بلکه امروز و پیرامون خود را نیز به درستی نمی‌شناختند.

بنابراین نقطه آغاز فیلم نیز با همین موضوع و نا امیدی دو زن در یک خانواده شروع می‌شود که با یک سری مشکلات اجتماعی و عاطفی همچون عدم ارتباط با جامعه، بیماری و کمبودهای عاطفی و احساسی دست به گریبان هستند اما در ادامه با ورود مادربزرگ که خود سمبلی از گذشته، خاطرات و نماینده نسلی دیگر از اجتماع است، زندگی این دو زن دستخوش تغییرات و دگرگونی هایی می‌شود.

زیرا مادربزرگ که از بیماری آلزایمر (فراموشی) رنج می برد اصرار می‌کند تا برای داشتن مرگی آرام به زادگاه خود در یکی از روستاهای دور دست ترکیه برده شود و این موضوع تبدیل به سرآغازی می‌شود برای ایجاد تفکر و محاسبات درونی شخصیت های اصلی فیلم در خصوص خاطرات، عواطف و شادابی که در دوران نوجوانی و زندگی در روستا وجود داشته ولی امروز به دست فراموشی سپرده شده است".

"یشیم اوستا اوغلو" در ادامه با اشاره به مشکلات پیش روی بشر پس از دوره رنسانس خاطرنشان کرد: "پس ار تحولاتی که در دوره رنسانس و آغاز شهر سازی به وقوع پیوست، فاصله انسان با خدا، طبیعت، جامعه و اطرافیانش بیشتر شد و انسان ها با فاصله گرفتن از طبیعت که به نوعی آرامش بخش روح و روان و دلیلی برای تفکر و توجه هر چه بیشتر انسان به خدا و ذات درونی خود است، درگیر بحران ها و نا آرامی هایی شد که رهایی از آن ها غیر ممکن به نظر می‌رسد".

کارگردان فیلم "جعبه پاندورا" در پاسخ به سوال محمدرضا اصلانی از منتقدان حاضر در جلسه که در خصوص نقش و جایگاه انسان در زندگی مدرن و مواجه آن با طبیعت پرسیده شد، افزود: "من مخالف مدرنیته و فن آوری نیستم ولی باور دارم امروز انسان ها به آن جایگاهی که آرزو داشتند نرسیده اند زیرا برای رسیدن به برخی از این منافع، در حال نابودی طبیعت و در اصل نابودی خود هستند و با مهاجرت از روستا ها به شهرها و ساخت کلان شهرها دچار درگیری هایی شده اند که نمی‌توانند از آن رهایی یابند زیرا این خصیصه و ذات انسان مدرن است که برای ایجاد امکانات و راحتی خود دست به نابودی طبیعت بزند".

محمدرضا اصلانی در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: "به عقیده من "جعبه پاندورا" فیلمی است در خصوص فراموشی انسان و جامعه، این مشکلی است که ایران و ترکیه بیشتر از کشورهایی چون هند و اعراب که هنوز آنطور که باید قدم به مدرنیته نگذاشته اند با آن درگیر هستند و معتقدم به همین دلیل است که در این فیلم همه چیز با طبیعت آغاز و تمام می‌شود".

"اوستا اوغلو" در پایان این جلسه، ضمن ابراز خرسندی از مجموعه نظرات محمد رضا اصلانی و سایر کارشناسان در خصوص این فیلم، اظهار کرد: "شنیدن اینگونه برداشت ها از استادی چون اصلانی مایه مباهات و خوشنودی است؛ زیرا این گفته ها، عقاید و تفکرات من نیز هست که سعی می‌کنم در آثارم به آن ها اشاره کنم چراکه عقیده دارم برای ایجاد تفکر درانسان امروزی، باید از همان تکنولوژی و فن آوری که ذهن او را درگیر کرده استفاده کرد و معتقدم سینما و تصویر یکی از بهترین و تاثیر گذارترین این ابزارهاست که می‌تواند ذهن انسان را به جهت دیگری سوق داده و او را وادار به تفکر کند".

نشست نقد و بررسی فیلم "جعبه پاندورا" به کارگردانی "یشیم اوستا اوغلو" در آخرین روز از "روزهای فرهنگی ترکیه" از ساعت 15 تا 18 عصر جمعه 4 اسفند، در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

فیلم های "روزی روزگاری آناتولی" و "عسل" نیز از دیگر آثار سینمایی بود که طول برگزاری "روزهای فرهنگی ترکیه" از 2 تا 4 اسفند با حضور محمدرضا اصلانی، دکتر عبدالحسین لاله، سعید عقیقی و محسن خیمه دوز در خانه هنرمندان ایران مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 

برچسب‌ها