گروه بین‌الملل: یک روز پیش از دیدار وزرای خارجه آمریکا و روسیه در مسکو برای بررسی بحران سوریه، مقام‌های دمشق اعلام کردند که علاوه بر آمادگی برای گفت‌وگو با مخالفان، حاضرند با گروه‌های مسلح هم وارد گفت‌وگو شوند.

به گزارش شبکه خبری راشا تودی، وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگویی خبری پس از دیدار با همتای روس خود در مسکو با اعلام این مطلب تصریح کرد که دولت سوریه با هر طرفی که به‌دنبال گفت‌وگو باشد، حتی گروه‌هایی که سلاح به‌دست دارند هم آماده گفت‌وگو و مذاکره است.

ولید المعلم تأکید کرد که اصلاحات نه از طریق خونریزی بلکه تنها از رهگذر گفت‌وگو انجام‌پذیر است. رئیس دستگاه دیپلماسی سوریه با اشاره به اینکه آنچه در کشورش می‌گذرد جنگ با تروریسم است، افزود: یکی از زیرشاخه‌های القاعده با قوت هرچه تمام‌تر در سوریه می‌جنگد و پیکارجویانی را از 28 کشور ازجمله چچن به سوریه فراخوانده‌اند.

اظهارات ولید المعلم درباره آمادگی برای گفت‌وگو با مخالفان حتی با گروه‌های مسلح هرچند تکرار سخنان علی حیدر وزیر آشتی ملی سوریه است، اما از آنجا این اظهارات اهمیت می‌یابد که از طرف شخصیتی بیان می‌شود که به دایره تصمیم‌سازی‌ در سوریه بسیار نزدیک است و نیز تنها یک روز قبل از دیدار وزرای خارجه روسیه و آمریکا برای حل و فصل بحران سوریه مطرح شده است.
وزیر خارجه روسیه هم از مقام‌های دمشق خواست تا تحت‌تأثیر کنش‌های مخالفان حل و فصل مسالمت‌آمیز پرونده سوریه قرار نگیرند.

سرگئی لاوروف اندکی پیش از دیدار با وزیر خارجه سوریه تأکید کرد که شمار طرفداران مذاکرات رو‌به افزایش است و این را حتی طرفداران ایده ادامه جنگ تا تحقق پیروزی نهایی هم کاملا احساس می‌کنند.وی گفت: در چنین شرایطی مقام‌های سوریه باید بیش از گذشته بر گفتمان قائل به آغاز گفت‌وگوها تأکید کنند و تحت‌تأثیر تحریک‌ها قرار نگیرند.وزیر خارجه روسیه باز بر موضع کشور در حل‌وفصل مسالمت‌آمیز این بحران پای فشرد و افزود: سوریه باید کشور مستقل و یکپارچه‌ای باشد که تمامی اقشار و گروه‌ها از تمامی قومیت‌ها صرف‌نظر از مواضع سیاسی‌شان بتوانند آزادانه و در شرایط صلح، ثبات و دمکراسی در آن زندگی کنند.

اما در عرصه میدانی و همزمان با کشته شدن یکی از بازیگران سرشناس سوریه در اردوگاه فلسطینیان در دمشق، منابع آگاه در گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد اعلام کردند که یأس و ناامیدی باعث شده تا بخشی از افراد مسلح از سوریه عازم مالی شوند.

منابع ویژه در این گروه پیکارجو به خبرگزاری آسیا گفتند که صدها نفر از پیکارجویان عرب جبهه النصره از طریق منطقه کفر تخاریم در حومه ادلب در مرز با ترکیه، از سوریه خارج شده و عازم مالی شده‌اند. این منابع تأکید کرده‌اند که بیش از 700نفر از افراد این گروه مسلح با هدف یاری رساندن به همتایان خود در جنگ با نظامیان فرانسوی و بیگانه در مالی، عازم این کشور شده‌اند.

عبدالرحمن الناصر یکی از رهبران عراقی گروه‌های مسلح در سوریه که مسئول انتقال این افراد به مالی است، علت خروج از جبهه منازعات در سوریه را درگیری‌های درونی اخیر میان افراد مسلح عرب غیرسوری و اعضای سوری‌تبار جبهه النصره بر سر حقانیت به‌دست گرفتن کنترل مناطق خارج از کنترل ارتش سوریه، ناامیدی آنها از تحقق دستاوردهای قابل‌توجه در چند ماهه اخیر درسوریه و نیز عدم‌تعاطی مثبت مردم سوریه با این گروه‌های مسلح اعلام کرد.در همین حال، یاسین بقوش بازیگر سرشناس سوریه روز گذشته بر اثر اصابت گلوله آر پی جی به ‌خودرویش در اردوگاه یرموک در دمشق، کشته شد. مقام‌های سوریه تروریست‌ها را متهم به قتل این هنرمند سوری کرده‌اند.

منبع: همشهری آنلاین