تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۲

همشهری آنلاین: محققان موفق به ابداع باطری شده‌اند که از قابلیت کشسانی برخوردار است و می تواند بدون‌ اینکه خاصیت برق‌رسانی‌اش را از دست بدهد تا سه برابر ابعاد معمولی‌اش کشیده شود.

بر اساس گزارش BBC، در شرایطی که الکترونیک‌های انعطاف‌پذیر و کشسان درحال افزایش و توسعه هستند، تامین انرژی این الکترونیک‌ها با استفاده از منابعی قابل انعطاف و کشسان به یک مشکل جدی تبدیل شده‌است.

اکنون محققان ایده‌ای جدید را برای رفع این مشکل ارائه کرده‌اند: استفاده از جزایری از مواد ذخیره‌کننده انرژی بر روی تکه پلیمری قابل انعطاف. با توجه به این موضوع که درحال حاضر ابزار‌های الکترونیکی انعطاف‌پذیر زیادی از جمله الکترونیک‌های قابل انعطاف درمانی تولید شده‌اند، می‌توان گفت ابداع این باطری کمی با تاخیر انجام گرفته است،‌اما از سویی دیگر بسیاری از الکترونیک‌های مصرفی قابل انعطاف هنوز انگشت‌شمار است به این دلیل که منابع باطری متناسب با این الکترونیک‌ها بسیار محدود است.

به گفته جان راجرز، از دانشگاه ایلینویز،‌ابداع چنین باطری‌هایی بسیار دشوار است زیرا برخلاف الکترونیک‌ها، کوچک‌شدن باطری‌ها با کاهش شدید عملکرد انرژی رسانی آنها همراه خواهد شد. راجرز به همراه تیمش ابتدا از تکنیکی به نام معماری جهنده برای ساخت باطری‌هایی استفاده کرده‌اند که در آن از مدارهایی بسیار کوچک استفاده شده که با پلیمری کشسان ترکیب شده‌اند و به کابل‌هایی متصل هستند که با کشیده شدن پلیمر بیرون می جهند.

بروز مشکلاتی در این طرح باعث شد محققان تصمیم بگیرند از اتصالات مارپیچی برای وصل کردن مدارها به یکدیگر استفاده کنند به این شکل با کشیده شدن پلیمر، سلول‌های خورشیدی ترکیب شده با پلیمر ابتدا اتصالات S شکل بزرگتر را می‌کشند، زمانی که کشش افزایش پیدا می‌کند اتصلات S شکل کوچکتر به خطی صاف تبدیل می‌شوند اما به آنها فشاری وارد نمی‌شود، حتی اگر پلیمر تا سه برابر ابعاد حقیقی‌اش کشیده شود.

به گفته تیم مخترع این باطری،‌ابداع جدید را می‌توان به صورت القایی و بی‌سیم از فاصله‌ای بسیار کم شارژ کرد. به گفته راجرز کاربرد چنین باطری می‌تواند بیشمار باشد. مهمترین کاربرد چنین باطری در الکترونیک‌هایی است که به منظور کنترل عملکرد بدن، سلامتی و تندرستی بر روی بدن و بر روی پوست قرار می‌گیرند.

منبع: همشهری آنلاین