به گزارش همشهری آنلاین، سید جعفر تشکری هاشمی با بیان این مطلب افزود: ترویج فرهنگ دوچرخه سوای تنها با ورود دوچرخه و در اختیار مردم قرار گرفتن، محقق خواهد شد. از این رو خرید دوچرخههای جدید در دستور کار قرار گرفته است تا بتوانیم دوچرخه بیشتری وارد شهر کنیم و این دوچرخهها در اختیار بعضی از اشخاص خاص به صورت رایگان قرار گیرد.
وی ادامه داد: ما در تلاشیم که به طور مثال به صورت رایگان دوچرخهها را در اختیار دانش آموزان مدارس قرار دهیم و یا در هسته مرکزی شهر ادارات و سازمانهایی که بیشترین استفاده از دوچرخه را داشته باشند بتوانند به صورت رایگان از این دوچرخهها استفاده کنند.
معاون شهردار تهران با تاکید براینکه ورود دوچرخههای جدید تا پایان سال و در سال ۹۲ در اولویت اول به مناطق ۶، ۷، ۱۱ و ۱۲ صورت خواهد گرفت گفت: تداوم و تکمیل واگذاری دوچرخههای جدید را به این مناطق و سایر مناطق طی سال آینده خواهیم داشت و هدف گذاری ما در سال ۹۲ توزیع دوچرخه به حدی است که هیچ منطقهای بدون دوچرخه برای واگذاری رایگان نباشد.
تشکری هاشمی درباره اعتبارات پیش بینی شده در بودجه سال ۹۲ برای توسعه دوچرخه سواری در تهران گفت: شورای شهر برای توسعه دوچرخه سواری در تهران اعتباراتی را در بودجههای منطقهای در نظر گرفته است. همچنین بخش از اعتبارات سازمان ترافیک برای تحقق این مهم پیش بینی شده که برآورد ما این است که حدود ۱۰ میلیارد تومان برای توسعه دوچرخه سواری در سال ۹۲ اختصاص یابد.
رییس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری گفت: ما اصراری بر ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه سواری نداریم چرا که معتقدیم باید به نقطهای برسیم که در تمام سطح شهر مردم از دوچرخه استفاده کنند و در واقع دوچرخه به یک مد حمل و نقلی در شهر تبدیل شود.
وی تصریح کرد: به همین دلیل در جاهایی که ظرفیت ایجاد مسیر ویزه دوچرخه سواری وجود دارد، نسبت به این کار اقدام میکنیم اما در بخشهای دیگر تعیین مسیر حرکت دوچرخه سواران با خط کشی صورت میگیرد و در سایر نقاط نیز شهروندان میتوانند همراه با بار ترافیک از دوچرخه استفاده کنند.
معاون شهردار تهران ادامه داد: تاکید ما بر این است که هیچ شهروندی بدون آموزش، کلاه ایمنی و بیمه از دوچرخه استفاده نکند تا بتوانیم سفرهایی ایمن و مطمئن با دوچرخه را برای شهروندان رقم بزنیم.
وی گفت: در سال جاری قرار بود تعداد زیادی دوچرخه وارد شهر تهران کنیم که متاسفانه به دلیل افزایش نرخ ارز، طرفین قراردادهای ما به قراردادشان عمل نکردند و به غیر از تعداد کمی دوچرخه که از بازار خریداری کردیم، بخش خریدهای انبوه ما دچار مشکل شد. حال ما برای خرید دوچرخههای جدید قرار دادهایی را منعقد کردیم که در حال پیگیری تحقق این مهم هستیم.
تشکری هاشمی تاکید کرد: در تلاشیم تا تعداد خانههای دوچرخه را در تهران به حدی برسانیم که شهروندان با پیمایش حداکثر ۵ کیلومتر بتوانند از دوچرخههای این مراکز استفاده کنند و پس از طی مسافت مورد نظر دوچرخه را به خانه دوچرخه دیگری تحویل دهند.