گروه شهری: مراسم اختتامیه دومین جشنواره شمسه قرآن و زندگی با حضور معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران و حسن بیادی نایب‌رئیس شورای شهر در حسینیه شهدای مجتمع نبی اکرم برگزار و از برگزیدگان قرآنی پایتخت تقدیر شد.

این اختتامیه در حالی برگزار شد که به گفته مسئولان، سال گذشته 50هزار نفر از شهروندان در شمسه قرآنی شرکت کردند که این تعداد در جشنواره سال‌جاری به 70هزار نفر افزایش یافت.سید محمد هادی ایازی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در این مراسم با بیان این نکته که فعالیت‌های فرهنگی و دینی همواره از دغدغه‌های مورد توجه شهرداری تهران بوده، گفت:

توسعه فضاهای دینی با محوریت قرآن از مهم‌ترین موضوعاتی است که مورد تأکید شهردار تهران قرارگرفته و جزو برنامه‌های اصلی شهرداری است. وی با بیان این مطلب اظهار کرد: جوانان و کودکان ما باید با موضوعات معرفتی آشنا شوند از این‌رو باید توسعه فضاهای دینی بیش از پیش صورت گیرد. ایازی با اشاره به حضور نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر در مراسم تصریح کرد: شورای شهر مصوبه‌ای داشته است که براساس آن شورای‌عالی قرآنی را باید تشکیل دهیم تا تمام فعالیت‌های قرآنی تهران زیرنظر این شورا و صاحب‌نظران و پیشکسوتان این حوزه صورت گیرد.

هر محله یک دارالقرآن

به گفته معاون اجتماعی شهردار تهران، تاکنون 260دارالقرآن در شهر به‌منظور فعالیت‌های قرآنی گسترده راه‌اندازی شده است. وی افزود: براساس هدف‌گذاری‌های صورت گرفته در تلاشیم تعداد دارالقرآن‌های پایتخت را به 374مرکز افزایش دهیم تا در هر محله یک دارالقرآن وجود داشته باشد. ایازی با تأکید براینکه اقدامات فرهنگی شهرداری تهران در عرصه‌های مختلف صورت می‌گیرد، گفت: تلاش ما این است که اقدامات فرهنگی را به‌خود مردم ارجاع دهیم که برگزاری جشنواره شمسه و دیگر فعالیت‌ها مانند جشنواره شعر در محلات در این راستاست. وی اظهار داشت: کسانی که روزی در دفاع‌مقدس سلاح در دست داشتند امروز که احساس می‌کنند پاسداری از دین و کشورمان در عرصه‌های فرهنگی است قرآن در دست گرفته‌اند و در برگزاری برنامه‌های فرهنگی نهایت تلاش خود را می‌کنند.

توسعه قرآنی فعالیت‌های شهرداری

ایازی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های فرهنگی متعدد در شهر تهران ابراز داشت: امسال علاوه بر جشنواره شمسه موفق شدیم در حوزه‌های مختلف دیگر نیز جشنواره‌هایی را برگزار کنیم که از آن جمله می‌توان به جشنواره شکوفا در حوزه فناوری اطلاعات، جشنواره تسنیم در حوزه بانوان، جشنواره مشکات در حوزه آموزش‌های شهروندی، جشنواره پویا در حوزه ورزش، جشنواره سلامت محلات در حوزه سلامت و جشنواره بام تهران به‌منظور دریافت نظرات شهروندان اشاره کرد. وی ابراز امیدواری کرد که شهرداری تهران بتواند فعالیت‌های فرهنگی خود را با محوریت برنامه‌های قرآنی و نهج‌البلاغه در شهر تهران توسعه دهد.

همچنین سعید طلوعی شهردار منطقه‌پنج به‌عنوان منطقه میزبان این جشنواره در سخنانی اظهار کرد: کمبود فضاهای دینی در غرب تهران یکی از دغدغه‌های ما بوده و هست و همچنین افزایش این فضاها از مطالبات شهروندان محسوب می‌شود. در این زمینه حسینیه شهدا در منطقه پنج احداث شده که در واقع مجموعه‌ای کامل شامل دارالقرآن، مؤسسه خیریه، مؤسسه ایتام و تالار سوگواری است. وی خاطرنشان کرد: هرچه مردم به سمت قرآن بروند به‌طور حتم آسیب‌ها در جامعه کمتر خواهد شد و اگر فرزندان‌مان را با مکان‌های فرهنگی و دینی انس دهیم به‌طور حتم از آسیب‌ها در امان خواهند بود.

منبع: همشهری آنلاین