همشهری آنلاین: ولادیمیر پوتین در سخنانی اقدامات رییس جمهوری سابق روسیه را ستود.

به نوشته ال موندو، رییس جمهوری روسیه بوریس یلتسین را تحت عنوان رهبری با صداقت و شجاع توصیف کرد که به رویای یک روسیه نوین دموکرات تحقق بخشید.

رییس دولت در پیامی تلویزیونی خطاب به ملت روسیه از یلتسین به دلیل آغاز عصر جدیدی که در آن قدرت واقعا به مردم تعلق پیدا کرد، تشکر کرد. پوتین گفت رییس جمهوری سابق روسیه قدرت خود را از دیدگاه‌هایش و آرزو‌های شهروندان روسیه می‌گرفت. پوتین همچنین نقش عمده یلتسین در تصویب قانون اساسی کنونی کشور، مصوب سال 1993 را ستود.

رییس جمهوری روسیه در پیام تلویزیونی خود خدمات بوریس یلتسین را یادآور شد و گفت ما هرچه در توان داریم برای اطمینان از اینکه یاد بوریس نیکلایویچ یلتسین، و افکار و کلمات والای او، به عنوان یک معیار اخلاقی و سیاسی در خدمت روسیه خواهد ماند، انجام خواهیم داد.

میخائیل گورباچف آخرین رییس جمهوری اتحاد جماهیر شوروی که توسط یلتسین از قدرت کنار زده شد نیز به خانواده دشمن سیاسی سابق خود تسلیت گفت و افزود: یلتسین اقدامات بسیار مهمی برای روسیه انجام داد اما مرتکب اشتباه های متعددی نیز شد.

آخرین خداحافظی روس‌ها با رییس جمهوری سابق
جنازه بوریس یلتسین، نخستین رییس جمهوری روسیه پس از فروپاشی اتحاد شوروی، برای ادای احترام عمومی در کلیسای جامع مسیح منجی در مسکو قرار داده شده است و مقامات روسیه اعلام کرده اند که مراسم رسمی تشییع پیکر وی روز چهارشنبه 26 آوریل(6 اردیبهشت) برگزار خواهد شد.

دفتر ریاست جمهوری روسیه روز دوشنبه، 22 آوریل، با صدور بیانیه ای اعلام کرد: بوریس نیکلایویچ یلتسین، رییس جمهوری سابق، در سن 76 سالگی در مسکو درگذشت.

رییس جمهوری سابق روسیه دچار بیماری قلبی بود و چند سال پیش تحت عمل بای پاس قرار گرفت و سال گذشته(2006) نیز برای مدتی در یک مرکز درمانی در برلین، پایتخت آلمان، بستری شد.

یلتسین، به دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 میلادی، در نخستین انتخابات روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، به عنوان اولین رییس جمهوری این کشور انتخاب شد.
 
بوریس یلتسین پس از آنکه در ماه اوت سال 1991 در خیابان های مسکو مردم را به مقاومت با مخالفان برنامه های اصلاح طلبانه میخائیل گورباچف، موسوم به پروستریکا و گلاسنوست فراخواند، به عنوان حامی دموکراسی مورد حمایت دولتهای غربی قرار گرفت.

او دو سال بعد در اکتبر سال 1993 به نظامیان دستور داد تا با تانک به پارلمان روسیه که در کنترل مخالفان دولت بود حمله کنند.

بوریس یلتسین، در روز 31 دسامبر سال 1999، یعنی آخرین روز قرن بیستم میلادی استعفای خود را اعلام کرد و قدرت را به ولادیمیر پوتین، رییس وقت سرویس اطلاعاتی کشور سپرد.