iهمشهری آنلاین: پوتین و اوباما، در تماسی تلفنی درخصوص وضعیت سوریه گفت‌و‌گو کردند.

در‌حالی که وزیر خارجه عربستان درگیری‌ها در سوریه را به جنگ‌جهانی تشبیه کرد، رؤسای جمهور آمریکا و روسیه بعد از گفت‌و‌گوی تلفنی درباره سوریه ،وزرای خارجه خود را به ارائه طرح‌هایی جدید برای حل بحران سوریه مکلف کردند.

  رؤسای جمهور دو کشور همچنین تاکید کردند که وزیران خارجه روسیه و آمریکا مکلف‌اند تماس‌هایشان برای ارائه طرح‌های جدید و قابل اجرا با هدف حل و فصل سیاسی بحران سوریه را ادامه دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به‌نقل از دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین و باراک اوباما همچنین با یکدیگر توافق کردند که درخصوص موضع بین‌المللی دو کشور در باره سوریه با یکدیگر همکاری محکم داشته باشند.

همچنین برخی رسانه‌ها نیز پیش بینی کردند اوباما و پوتین به‌زودی برای بررسی وضعیت سوریه دیدار کنند. این مسئله هنوز به‌طور رسمی از سوی آمریکا یا روسیه تکذیب یا تایید نشده‌است.البته پیش از این اعلام شده که اوباما برای شرکت در نشست گروه 20 ماه سپتامبر به روسیه می‌رود.

رؤسای جمهور دو کشور در این تماس تلفنی، که پس از دیدار سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با جان کری، همتای آمریکایی‌اش در برلین صورت گرفت، علاوه بر مسئله سوریه درخصوص پاره‌ای مسائل مشترک و منطقه‌ای و بین‌المللی نیز گفت‌وگو کردند.

رهبران کاخ سفید و کاخ کرملین در گفت‌وگوی تلفنی خود همچنین بر پرهیز از اتخاذ "گام‌های منفی" که می‌تواند روابط دوجانبه آمریکا و روسیه را خدشه‌دار کند،‌ تاکید کردند.

این رهبران توفق کردند که درخصوص مسائل مهم جامعه جهانی از جمله سوریه، شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی، ایران، کره‌شمالی و طرح سپر دفاع موشکی ناتو همکاری نزدیکی داشته باشند.

دفتر مطبوعاتی کرملین اعلام کرد، بار دیگر رسما از باراک اوباما برای سفر به روسیه دعوت به عمل آمد. این دو همچنین توافق کردند تا در حاشیه نشست جی 8 در ایرالند شمالی که 17 و 18 ژوئن برگزار می‌شود، دیدار کنند.

پوتین و اوباما در ادامه بر همکاری نزدیک دو کشور درباره مسائل مورد منفعت دو طرف تاکید کردند. پوتین طی این گفت‌وگو با اشاره به تحولات سوریه خواستار توقف فوری اقدامات نظامی در سوریه شد.

پیشتر نیز ویتالی چورکین، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اعلام کرده بود، مواضع روسیه و آمریکا نسبت به بحران سوریه تا حدودی به هم نزدیک شده است.

در همین حال صعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان اعلام کرد: درگیری‌ها در سوریه به جنگ جهانی تبدیل شده است و مردم سوریه دیگر به تنهایی قادر به ایستادگی و مقاومت در برابر آن نیستند.

وی گفت: خشونت در سوریه غیر قابل قبول شده و دیگر امکان سکوت در برابر آن وجود ندارد.

وزیر خارجه عربستان کنفرانس "دوستان سوریه" در ایتالیا را خوب و شفاف ارزیابی کرده و گفت: در این کنفرانس به ارائه امکانات به مردم سوریه برای دفاع از خود پرداخته شد.

صعود الفیصل که در کنفرانس دوستان سوریه حضور داشت تصریح کرد: خشونت غیر قابل قبول در سوریه و استفاده از موشکهای اسکاد برای هدف قرار دادن مردم امری غیر قابل توجیه است و نمی توان در برابر آن سکوت کرد.

وی درباره نحوه حمایت از مخالفان در آینده نیز گفت: همه حاضران در کنفرانس دوستان سوریه بر لزوم تغییر مواضع‌شان در صورت تغییر وضعیت سوریه تاکید کردند و این نشان می دهد همه کشورها حتی کشورهایی که در حمایت از ملت سوریه مردد هستند در حال حاضر برای پاسخگویی به نیازهای ملت سوریه در برابر خشونت و برای رسیدن به راهکاری که به تغییر نظام سوریه بینجامد تمایل دارند.

دولتهای غربی و عربی حاضر در کنفرانس به اصطلاح دوستان سوریه که روز پنج شنبه در ایتالیا برگزار شد، ضمن درخواست توقف فوری کمک‌های تسلیحاتی به نظام سوریه نسبت به ارائه حمایت سیاسی و مادی بیشتر از مخالفان سوریه متعهد شدند.

پیشتر رهبران ائتلاف ملی مخالفان سوریه از گروه دوستان سوریه خواسته بودند که ارتش مخالفان را به سلاح‌های پیشرفته تجهیز کنند.

در همین حال یکی از مقامات نظامی روسیه نیز به رادیو صدای روسیه گفت که کشورش توافقنامه‌های امضا شده درخصوص صادرات سلاح به سوریه را به اجرا درخواهد آورد.

او همچنین اخبار منتشر شده مبنی بر این‌که روسیه پایبندی خود به قوانین مربوط به کمک تسلیحاتی به سوریه را نقض کرده تکذیب کرد.

این مسئول روسی درباره توقیف کشتی‌ها و هواپیماهای سوری نیز گفت: این مسئله در حقیقت تلاش برخی از کشورها و جنگ واقعی علیه روسیه است و باید بگویم به رغم این جنگ واقعی که هدف آن جلوگیری از اجرای توافقنامه‌های نظامی روسیه و سوریه است، مسکو به اجرای این توافقنامه ادامه می دهد.

از سوی دیگر عدنان منصور، وزیر خارجه لبنان روز جمعه خواهان اعلام آتش بس در سوریه با تضمین‌های بین‌المللی شد.

او در گفت وگو با خبرگزاری کویت، ضمن ابراز امیدواری نسبت به موفقیت اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه، درخصوص دستیابی به راهکاری برای حل و فصل بحران سوریه و اهمیت مذاکرات مستقیم سیاسی در سوریه جهت حل بحران این کشور تاکید کرد.

درگیری‌های نظامی در سوریه بیش از 23 ماه است که آغاز شده وبه‌گفته خبرگزاری ایسنا تا کنون جان نزدیک به 70 هزار سوری را گرفته است.

 

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها