شروین طاهری: سپاهان امروز (چهارشنبه 5 اردبیهشت) با العین دوباره از انتقام خواهد گفت. تنها نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا با وجود شکست 2-3 در دیدار رفت با العین کماکان صدرنشین گروه چهارم است.

در حالی که حضور نمادین استقلال تنها به قرار گرفتن نام باشگاه در قعر جدول گروه دوم بدون هیچ عدد و رقمی خلاصه می‌شود.سپاهان نزدیک به دو ماه است در سه جبهه مبارزه می‌کند و در هر سه برای قهرمانی.

از هفته اول اسفند 85 به این طرف (به جز هفته‌ای که دیدار سپاهان – استقلال اهواز از هفته بیست و چهارم به تعویق افتاد) شاگردان لوکا بوناچیچ و منصور ابراهیم‌زاده هر چهار روز یا حتی سه روز به میدان رفته‌اند و به جز یک شکست قاره‌ای مقابل العین و یک تساوی داخلی مقابل پاس در سایر مسابقات مسلسل‌وار پیروز شده‌اند، آن هم بر رقبایی مثل استقلال تهران، سایپا، پیکان، الشباب عربستان و الاتحاد سوریه.

دو هفته پیش گل دیرهنگام دقیقه 84 فرانک اونگ فیانگ مهاجم کامرونی العین می‌رفت تا روند موفق سپاهان را به زوال بکشاند اما جمعه گذشته گل دقیقه 91 هادی عقیلی از روی نقطه پنالتی آن‌ها را به نوار پیروزی بازگرداند.

در حالی که نحوه آماده‌سازی بازیکنان سپاهان برای بالاترین سطح رقابت در دو لیگ داخلی و آسیایی و جام حذفی بسیاری از مربیان و کارشناسان فوتبال ما را به وجد آورده، کادر فنی این تیم راز خود را فاش کردند. عده‌ای بر این باورند که لوکا بوناچیچ تیمش را به بدن‌سازی‌های آنچنانی و یا استفاده از مواد مکمل واداشته اما حقیقت چیز دیگری است.

آنها دوران بدنسازی پیش از فصل را با فشار خاصی دنبال کردند تا بازیکنان را به بالاترین سطح توان هوازی برسانند، یعنی حالتی که بدن بازیکنان بتواند بیشترین میزان اکسیژن را مصرف کند.

سپاهانی‌ها در طول فصل هم هر هفته یک روز را به تمرینات هوازی اختصاص داده‌اند اما لوکا بیش از این بر تمرینات مستقیم بدنسازی تأکید کرد و با متد مربیان کارکشته‌ای که برای به تحرک واداشتن بازیکنان خسته یا تنبل کار با توپ را بهانه می‌کنند تمرینات بدنسازی، انفرادی و تاکتیکی را با توپ پی گرفت.

بیشتر انرژی بازیکنان صرف تمرینات واکنشی مثل موقعیت‌های دو در مقابل دو و یا اصطلاحاً بازی در قفس می‌شود. پس از گرم کردن اولیه معمولاً آن‌ها یازده به یازده مقابل هم قرار می‌گیرند و اهداف تاکتیکی را در بازی تمرینی دنبال می‌کنند و بعد در خلال آن‌ با تمرینات کششی بدن‌شان را به طور مداوم در فرم مطلوب نگه می‌دارند.

یکی از دلایل موفقیت‌های دو ماه اخیر سپاهان بالا رفتن کیفیت تمرین‌های آن‌هاست. رفع خستگی و حفظ شادابی بهانه‌ای شد تا بوناچیچ و دستیارش به جای این که شاگردان‌شان را تمام مدت بدوانند در مقاطع کوتاه بازدهی بیشتری بگیرند، آن‌ها را به کارهای سرعتی و دوهای هماهنگ واداشتند و تمرینات پیچیده و زمان‌بر تاکتیکی هم جای خود را به شبیه سازی موقعیت‌هایی مثل سانتر، ضربات سر و ضربات نهایی در قالب بازی‌های تمرینی ساده با سه یا چهار مهاجم در مقابل همین تعداد مدافع دادند. در کنار این‌ها از آرامش و برنامه‌ریزی دقیق حاکم بر فعالیت‌های باشگاه اصفهانی نباید گذشت.

شاید سپاهان در بازی امروز ورزشگاه فولادشهر، دیگر به دنبال هدفی احساسی مثل انتقام نباشد، بلکه هدف اصلی به حفظ صدرنشینی در خانه معطوف شده است چراکه اگر لوکا نتواند مچ «زنگا» را بخواباند، الشباب عربستان با توجه به پیروزی سنگین چهار بر صفر مقابل الاتحاد سوریه، تا پایان چهارشنبه صدر جدول را از سپاهان خواهد گرفت.

سرمربی کروات پیش از مسابقه زنگ‌ها را برای زنگا به صدا درمی‌آورد: «ما در بهترین شرایط ممکن قرار داریم و ضعف‌های آن‌ها را برانداز کرده‌ایم. ما به خود اطمینان داریم که می‌توانیم با نتیجه‌ای مثبت امیدهای‌مان برای کسب موقعیت صعود را افزایش دهیم. علاوه بر این در خانه عالی کار کرده‌ایم و دو بازی خانگی آخرمان در لیگ حرفه‌ای ایران را با پیروزی پشت سر گذاشته‌ایم. آن‌ هم چه تیم‌هایی؛ استقلال و سایپا.»

او عقیده دارد که العین در جریان پیروزی خانگی بر سپاهان خوش‌شانس بوده است: «آن‌ها خوش‌شانس بودند که بچه‌های ما از موقعیت‌های‌شان حداکثر استفاده را نکردند.»
در غیاب محرم نویدکیا «لوکا» می‌خواهد با بهره گرفتن از محمد نوری و عبدالوهاب ابوالهیل عمق لازم را در دفاع و حمله به خط هافبک بازگرداند. هرچند او معتقد است، فرشاد بهادرانی هم می‌تواند به خوبی محرم مصدوم باشد.

هوار محمد گوش راست عراقی و مهاجم کامرونی شماره 10 العین خطرناک‌ترین چهره‌های رقیب هستند و کاپیتان و دفاع میانی العین با این که با تجربه‌اش ساختار تیمی را حفظ می‌کند اما فوتبال عمقی سپاهان می‌تواند بهترین بهره را از کندی این دفاع ببرد.

هادی عقیلی نقشی کلیدی در این دیدار بازی خواهد کرد و مهاجمان سپاهان به خصوص سیدصالحی که تاکنون چهار گل آسیایی به ثبت رسانده و عمادرضا که به خوبی به عمق حمله می‌کند. در غیاب لوینیان، جلال اکبری در سمت چپ مسئولیتی بزرگ دارد و ابوالهیل عراقی سمبل تلاش تیمی بازیکنان سپاهان است.

اما هوارمحمد مهاجم نخبه تیم قهرمان آسیا در سال 2003 از هم‌اکنون برای رقیب ایرانی دام پهن کرده است: «ما امیدواریم عملکردی شبیه بازی رفت ارائه دهیم. برنامه بازی ما همیشه بردن است و بس اما این چیزی نیست که همیشه در فوتبال رقم می‌خورد. روشن است که سپاهان تیم سرسختی خواهد بود به خصوص در زمین خودشان و آن‌ها حتماً می‌آیند که شکست‌مان دهند ولی ما هم در کمین آن‌ها می‌نشینیم. العین همواره در لیگ قهرمانان تیمی بزرگ بوده است. پس همه ما اطمینان داریم که از این مأموریت سربلند بیرون خواهیم آمد.»

در این دیدار تیم اماراتی دروازه‌بان اصلی خود «معتز عبدالله» و مهاجم خطرناکش «فیصل‌علی» را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد.