همشهری آنلاین: مدیر عامل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران از اولویت‌بندی واگذاری شرکت‌ها در بورس خبر داد.

به گزارش اطلاع رسانی بورس تهران، علی رحمانی با اشاره به نشست مشترک خود با دکتر صالح آبادی و دکتر کرد زنگنه روسای سازمان‌های بورس و اوراق بهادار و خصوصی سازی افزود: در این نشست درباره اولویت های واگذاری و چگونگی تسریع اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی در سال جدید گفت وگو و مذاکره شد.

وی گفت: بر این اساس مقرر شد سهم شرکت های ایرالکو، فولاد خوزستان و مپنا به ترتیب در بورس عرضه شود و سیمان دشتستان که خارج از صدر اصل 44 قانون اساسی است و به تازگی در بورس تهران پذیرش و درج شده است، با توجه به شرایط بازار عرضه شود.

رحمانی یادآور شد: در این نشست در مورد هر دو بخش عرضه و تقاضا در بورس بحث هایی انجام شد که در سمت تقاضا، صدور مجوز برای شرکت های تامین سرمایه و تاسیس صندوق های سرمایه گذاری، پذیرش متقابل شرکت های بورسی در بورس های خارجی و مذاکره با آنان در خصوص پذیرش متقابل شرکت های کارگزاری از مهمترین محورهای مطرح شده بود.

وی خاطر نشان کرد: در این جلسه فرار شد سازمان خصوصی سازی نیز اقدامات لازم برای تسریع خصوصی سازی را انجام دهد که می توان به تشکیل کمیته ها و کارگروه های مختلف و برنامه های مستمر با شرکت های مادر تخصصی و وزارت خانه های مربوط در این زمینه اشاره کرد که نماینده شرکت بورس هم در آن ها حضور دارد و هماهنگی لازم برای رفع مشکلات و تسریع واگذاری شرکت های وزارت خانه های نفت، ارتباطات و فناوری (مخابرات)، نیرو و اقتصاد و دارایی (بیمه ها و بانک ها) در حال انجام است.

مچنین به منظور آشنایی بیشتر دست اندرکاران، سیاست های کلی اصل 44 و رسیدن به درک و چارچوب مشترک، هم اندیشی نقش بورس در اجرای سیاست های اصل 44 در 30 اردیبهشت 86 در محل سالن همایش های رازی برگزار خواهد شد.

رحمانی یادآور شد : سیاست کلی اصل 44 یک مدل توسعه است که در مقدمه آن اهداف اصلی شامل رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی مورد تاکید قرار گرفته است.

این سیاست ها چهار مولفه شامل آزاد سازی (بند الف)، نهادسازی به منظور اطمینان از اجرای موفق سیاست ها (بند های ب ، د، و ، ه)، خصوصی سازی (بند ج) و مقررات زدایی دارد و متاسفانه در حال حاضر بیشتر بر مولفه خصوصی سازی تاکید می شود و بقیه مهجور است. در حالی که غفلت از هر یک از این مولفه های ممکن است مانع دستیابی به هدف بزرگ مورد نظر مقام معظم رهبری شود.