همشهری آنلاین: اتحادیه آفریقا پس از وقوع ناآرامی ها عضویت جمهوری آفریقای مرکزی را به صورت فوری به حال تعلیق در آورد.

شبکه خبری او ار اف اتریش گزارش داد، شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا امروز علاوه بر این تحریم هایی را علیه هفت نفر از مسئولان اتحاد شورشیان سلکا (Seleka) وضع کرد که دیروز فرانکو بوزیزی، رییس جمهور آفریقای مرکزی را سرنگون کردند.

آنگونه که رامتانه لامامرا (Ramtane Lamamra)، کمیسار صلح و امنیت اتحادیه آفریقا امروز در آدیس آبابا اعلام کرد این تحریم ها شامل اعمال محدودیت بر سفر و مسدودسازی اموال این هفت نفر از جمله میشل نوندروکو دجوتودیا (Michel Nondroko Djotodia) می شود. دجوتودیا پس از فرار بوزیزی خود را رییس جمهور جدید خوانده است.

پس از ماه ها درگیری با دولت، شورشیان دیروز کاخ ریاست جمهوری را در بانگویی، پایتخت آفریقای مرکزی تصرف کردند. در این پیشروی، نبردهای سنگینی روی داد که منجر به مرگ دستکم 13 نفر از سرباز شد.

بوزیزی که سال 2003 با حمایت چاد با کودتا به قدرت رسید، از آن زمان در حال فرار است و به گفته منابع رسمی گویا در کامرون به سر می برد.

پس از سرنگونی رییس جمهور، رهبر شبه نظامیان سلکا خود را رییس جدید دولت معرفی کرد. دجوتودیا امروز اعلام کرد بر مبنای توافق صلح ژانویه دولت جدیدی تشکیل خواهد داد.

این کشور سال 1960 میلادی از استعمار فرانسه خارج و مستقل شد. از آن زمان کودتا و قیام های متعددی در این کشور روی داده است. با وجود غنی بودن این کشور از گنج های زمینی همچون طلا و الماس این کشور از جمله کم توسعه یافته ترین کشورهای جهان است. اوضاع سیاسی در آفریقای مرکزی هم سال هاست بی ثبات است.

منبع: همشهری آنلاین