همشهری آنلاین: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران با بیان اینکه بورس ایران برای همه سلیقه‌های مالی واجد شرایط است ، حداکثرسازی شفافیت و عدالت در اطلاع رسانی شرکت‌های بورسی را دغدغه اصلی سیاست گذاران بازار سرمایه اعلام کرد.

علی صالح آبادی در گفتگو با رادیو اقتصاد گفت : روند الکترونیکی کردن توزیع و انتشار همه داده‌ها و اطلاعات شرکت‌های بورسی به خوبی پیش رفته و سیستم کدال که از سال 86 راه اندازی شده است ، این اطلاعات را به روز در اختیار مخاطبان بازار سرمایه قرار می‌دهد.

وی افزود: بورس ایران از نخستین سازمان‌هایی است که امضای دیجیتال را به طور کامل استفاده می کند و از ابتدای سال 1389 عملیاتی شده است.
رئیس سازمان بورس گفت : زیرساخت‌های فن آوری اطلاعات در بورس رو به تکامل است و بر عملکرد شرکت ها در بازار سرمایه نظارت جدی داریم.

وی افزود: هر گونه دسترسی پنهانی به اطلاعات شرکت‌ها جرم محسوب می شود و با متخلفان برخورد می کنیم.
صالح آبادی گفت: بورس ایران از لحاظ تنوع برترین بورس در میان کشورهای منطقه از جمله ترکیه و پاکستان است و آمار سهامداران دارای کد معاملاتی در بورس ایران بیشتر از کشورهای مشابه گزارش می‌شود.

وی افزود: تنوع شرکت‌های صنعتی ، مالی و اقتصادی باعث شده است متقاضیان حضور در بازار سرمایه از قدرت انتخاب بیشتر متناسب با ریسک پذیری یا ریسک گریزی برخوردار باشند.

رئیس سازمان بورس گفت: زیر ساخت‌های فنی بورس ایران فراتر از کشورهای منطقه‌ای و در سطح کشورهای پیشرفته است و درسال تولید ملی بیش از 10 هزار میلیارد تومان از طریق بورس تأمین مالی شده است.

وی افزود: باید اقتصاد ایران از بانک محوری فاصله بگیرد و نقش بازار سرمایه در تأمین مالی افزایش یابد. صالحی گفت: بنگاه‌های بزرگ اگر به بانک‌ها متکی شوند با توجه به نیاز عظیمی که دارند ، ظرفیت بانک‌ها را برای خدمات رسانی در دیگر بخش ها کاهش می‌دهند.

وی افزود: بنگاه‌های بزرگ اقتصادی اگر در بازار سرمایه حضور پیدا کنند با توجه به اعتمادی که مردم به آنها دارند به راحتی می‌توانند سرمایه خود را تأمین کنند و بانک ها تسهیلات خود را تأمین می‌کنند.

وی افزود: الگوی بازار سرمایه کشور امیدواریم به جایی برسد که برای هر نوع سلیقه و هر نوع انگیزه ابزاری برای جذب تقاضا داشته باشد و امروزه کسانی که ریسک پذیر هستند می‌توانند در بازار سهام وارد شوند و افراد ریسک گریز هم می‌توانند ابزاری مانند اوراق مشارکت و صکوک (اوراق قرضه اسلامی) استفاده کنند و در سال‌های آینده تلاش خواهیم کرد توسعه کمی و کیفی را نهادینه کنیم.

منبع: همشهری آنلاین