به گزارش مهر، حسین طلا در همایش هیأتهای نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران، انتخابات را یک فرآیند سه بعدی دانست و گفت: در این فرآیند، حقوقی را باید برای حاکمیت، حقوقی را برای ملت و حقوقی را برای داوطلب انتخاباتی در نظر گرفت که این حقوق به هیچ وجه نباید قربانی دیگری شود به شکلی که حقوق حاکمیت، ملت و فرد داوطلب تأمین شود. حفاظت و صیانت از این فرآیند سه وجهی بر دوش هیأتهای اجرایی و نظارت است لذا هر گونه اشکالی که در این روند ایجاد شود قطعاً حقوقی از ملت، نظام یا داوطلب تضییع خواهد شد.
وی با تأکید بر ضرورت وفاداری کاندیداهای شورای اسلامی شهر و روستا به ولایت و التزام عملی به اسلام و ابراز وفاداری به قانون اساسی گفت: انتخابات شوراها همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در 24 خردادماه سال 1392 برگزار میشود. در این انتخابات مجری یکی است ولیکن ناظر دو مجموعه است، یکی ناظرین شورای نگهبان و دیگری ناظرین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که همان ناظرین مجلس شورای اسلامی هستند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: در این راستا مجلس شورای اسلامی 5 نفر شامل 3 عضو کمیسیون شوراها و 2 عضو کمیسیون اصل نود را با رأیگیری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به عنوان هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخاب کرده است.
طلا در خصوص هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران گفت: هیات مرکزی نظارت از مجامع استانی خواست تا از بین نمایندگان هر استان 3 نفر از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را به عنوان هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای آن استان معرفی کنند که در تهران به همین شکل 3 نفر انتخاب شدند که علاوه بر اینجانب، ابراهیم نکو نماینده مردم رباط کریم و بهارستان و مهرداد بذرپاش نماینده تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات عضو هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران هستند.
وی افزود: اعضای هیأت نظارت استان تهران از امنای مردمی، نمایندگان و صاحبنظران خواست تا اسامی پیشنهادی هیأتهای نظارت هر 16 شهرستان را معرفی کنند. در هر شهرستان 5 نفر به عنوان اعضای هیأت نظارت آن شهرستان انتخاب شده و هیأتهای نظارت هر شهرستان باید اعضای هیأتهای نظارت هر بخش را که شامل 3 نفر هستند، معرفی کنند.
رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تأکید کرد: اعضای هیأتهای نظارت بر طبق قاعده نباید نسبتهای نسبی و سببی با کاندیداها داشته باشند و این اعضا به معنای واقعی باید امین مردم بوده و به همه احترام بگذارند و آخرتشان را بر دنیای دیگران مقدم بشمارند.
طلا با بیان اینکه ناظرین هر شعبه باید مورد تأیید هیأت نظارت شهرستان و بخش خود باشند، درباره تعداد اعضای اصلی و علیالبدل شورای شهر با اشاره به ماده 7 اصلاحی سال 1382 تعداد اعضای اصلی و علیالبدل شورای اسلامی شهر و روستا را بر اساس جمعیت اعلام کرد که در جدول آمده است:
جمعیت شهر |
تعداد عضو اصلی |
تعداد عضو علیالبدل |
شهرهای تا 20 هزار نفر جمعیت |
5 |
2 |
شهرهای از 20 هزار نفر تا 50 هزار نفر جمعیت |
7 |
3 |
شهرهای از 50 هزار نفر جمعیت تا 100 هزار نفر |
9 |
4 |
شهرهای از یکصد هزار نفر جمعیت تا 200 هزار نفر |
11 |
5 |
شهرهای از 200 هزار نفر جمعیت تا 500 هزار نفر |
13 |
6 |
شهرهای از 500 هزار نفر جمعیت تا یک میلیون نفر |
15 |
7 |
شهرهای بیشتر از یک میلیون نفر تا دو میلیون نفر جمعیت |
21 |
8 |
شهرهای بیش از دو میلیون نفر جمعیت |
25 |
10 |
تهران |
31 |
12 |
به گفته رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای استان تهران، ملاک تشخیص جمعیت هر شهر و روستا، سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 با اعلام رسمی مرکز آمار ایران است.
دبیر مجمع نمایندگان استان تهران تأکید کرد: کسانی میتوانند داوطلب عضویت در شوراها شوند که تابعیت جمهوری اسلامی داشته باشند و کسانی که تابعیت دوم دارند نمیتوانند به عرصه انتخابات وارد شوند. همچنین در انتخابات شوراها داوطلب در هنگام ثبتنام باید استعفای خود را در پستهای مطرح در ماده 28 قانون که به تأیید مقام مسئول رسیده باشد، ارائه کند.
حسین طلا خاطرنشان کرد: باید اعضای هیأتهای نظارت آبروی افراد را در صورت عدم تأیید صلاحیت مدنظر قرار دهند؛ چه بسیار مواردی از این دست باعث شده که در خانواده فرد کاندیدای عدم صلاحیتشده مشکلاتی پیش آمده است.