همشهری آنلاین: عمرو رشدی سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر سه روز پس از حمله به منزل مجتبی امانی رییس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره توسط سلفی های این کشور ، این اقدام را کاری ناشایست و نادرست دانست و مخالفت دولت را به اینگونه اقدامات اعلام کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه الشرق الاوسط  عمرو رشدی تاکید کرد که دولت مصر خود را متعهد به تامین امنیت ساختمان های محل سکونت و فعالیت دیپلمات های ایرانی و همه دیپلمات های خارجی می داند و البته این تنها پایبندی به قوانین بین المللی در این خصوص نیست، بلکه یک وظیفه اخلاقی در خصوص دیپلمات های خارجی در مصر است .

الشرق الاوسط در ادامه نوشت: قاهره سه روز پس از این حمله، متعهد شد که از ساختمان های محل کار و اقامت دیپلمات ها حفاظت می کند و مانع هرگونه حمله ای به آن می شود.

الشرق الاوسط در خصوص عکس العمل مقام های ایرانی در این خصوص نیز نوشت: از سوی دیگر حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر امور خارجه ایران روز گذشته با اشاره به جریان های سلفی گری که مخالف نزدیک شدن دو کشور مصر و ایران به هم هستند ، نسبت به گسترش تندروی در این کشور هشدار داد.

این روزنامه چاپ لندن افزود: منابع آگاه در مجلس مصر تصریح کردند: هشام زعزوع وزیر گردشگری این کشور به زودی با شماری از رهبران سلفی ها دیدار خواهد کرد تا آنان را قانع کند که مصر به گردشگران ایرانی نیاز دارد.

الشرق الاوسط افزود: در پی حمله به منزل رییس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره ، ورود گردشگران ایرانی به مصر متوقف شد و این در حالی است نخستین گروه از گردشگران ایرانی که 50 نفر بودند ، پس از 34 سال قطع روابط دو کشور ، اخیرا پس از سفر به مصر ، به ایران بازگشتند.

گفتنی است طی دو روز گذشته شماری از رهبران جریان سلفی گری مصر ، نشست ها و کنفرانس هایی برای اعلام مخالفت با نزدیک شدن مصر به ایران ، در چند شهر و منطقه مصر و از جمله الدلتا ، سوئز  مصر قدیم و  امبابه برگزار کردند.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها