گروه اقتصادی: تنها چند روز پس از اظهارنظر یک مقام معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری مبنی بر حذف ارز مرجع و مبادلاتی از چرخه تجاری و خدماتی ایران، دیروز رئیس‌کل بانک مرکزی هم بر تک نرخی شدن نرخ ارز تأکید کرد و به این ترتیب باید گفت:

دلار 1226تومانی؛ خداحافظ! برخی فعالان اقتصادی می‌گویند: احتمال دارد از ابتدای اردیبهشت ارز مرجع برای همیشه به تاریخ سپرده شود.پافشاری دولتی‌ها برای تک نرخی‌کردن ارز در حالی شدت می‌گیرد که برخی نمایندگان مجلس گفته‌اند این تصمیم در قالب بودجه سال‌جاری نهایی می‌شود و قیمت هر دلار آمریکا حدود 2500تومان ارزش‌گذاری می‌شود.

به گزارش ایسنا، رئیس‌کل بانک مرکزی تک‌نرخی‌شدن ارز و حذف ارز مرجع از اولویت‌های یک و دو کالایی را تأیید کرد و گفت: برای این کالاها نیز برنامه‌هایی داریم که اعلام خواهد شد. همچنین رئیس مجمع واردات از تصمیم دولت مبنی بر حذف ارز مرجع به گروه‌های کالایی اولویت اول و دوم خبر داد و اظهار کرد: حذف ارز مرجع از کالاهای این دو اولویت بدیهی بود زیرا در لایحه بودجه نیز چنین چیزی مطرح‌شده ولی هنوز لایحه بودجه مورد تصویب نمایندگان قرار نگرفته لذا تصمیم‌گیری در مورد این موضوع هنوز اعلام نشده است.

مجیدرضا حریری، رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران نیز بیان کرد: حذف ارز مرجع و مبادله‌ای و حرکت به سمت تک‌نرخی شدن آن به صلاح اقتصاد کشور است. وی ادامه داد: البته یک واقعیتی است که اقشار آسیب پذیر جامعه با تک نرخی شدن ارز باید فشارهای تورمی را تحمل کنند لذا باید تصمیم‌گیری‌های ویژه‌ای نیز در جهت حمایت ازاین اقشار گرفته شود.

پیش از این نیز معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی با بیان اینکه در سال 92پیش‌بینی ما یک نرخ برای ارز است و دیگر نرخ ارز مرجع و مرکز مبادلات نخواهیم داشت گفته بود: در سال 92برنامه درباره قیمت ارز آنطور که در لایحه بودجه 92پیش‌بینی شده، نظام شناور مدیریت‌شده است. به گفته رحیم ممبینی در لایحه بودجه 92حداقل در جاهایی که دولت حضور دارد، برنامه این است که یک نرخ داشته باشیم و نرخ‌هایی با عنوان مرجع و مرکز مبادلات وجود نداشته باشد.

ممبینی در ادامه با بیان اینکه با این روش در مواردی که کالا باید ارزان‌تر به‌دست مردم برسد یارانه پیش‌بینی کردیم، افزود: در واقع برای کالاهای گروه یک و دو، نهاده‌های کشاورزی و دامی که در سال 91ارز با نرخ مرجع اختصاص یافت، در راستای شفاف‌سازی‌ در سال 92یارانه مناسبی پیش‌بینی کردیم تادو نرخ نداشته باشیم.

منبع: همشهری آنلاین