ماجرا تنها ساخت یک بزرگراه 20کیلومتری نیست؛ ماجرا نقطه پایانی است بر کارهای ناتمامی که باقی مانده.

هنگامی که در سال84 محمدباقر قالیباف در مقام شهردار تهران سخن از پایان تمام پروژه‌های ناتمام پایتخت می‌راند، کمتر ناظری تصور می‌کرد که حتی کارهای فراموش‌شده و در پستوی ادارات مانده به بیرون کشیده شود و در پایتخت به هیأت تازه‌ای در آید اما اینگونه شد؛ تهران پوست انداخت و تمام طرح‌ها و کارهای ناتمام آن ناگهان جلوه‌ای عینی یافت. بزرگراه آزادگان نمونه بارز این ماجرا بود. در واپسین روزهای سال91 و در 27اسفند‌ماه، بزرگراه آزادگان تحویل شهروندان شد تا در آخرین روزهای سال برای نخستین بار، مسیر کم‌ترافیکی را برای رسیدن به بهشت زهرا بپیمایند.

بزرگراه آزادگان یا همان کمربندی جنوب شهر تهران، تا پیش از دهه60 چیزی جزکنارگذربرای حفظ حریم بزرگراه نبود اما در دهه‌های بعد در برخی مقاطع مسیرهای کندرو و تقاطع‌های غیرهمسطحی مانند تقاطع با خیابان فدائیان اسلام و شهید رجایی احداث شد. کار ساخت 15کیلومتر از تندروهای این بزرگراه (حد فاصل پل فتح تا پل شهید کاظمی) در سال گذشته به‌طور جدی مدنظر مدیریت شهری قرار گرفت و در 15آذر سال91 حدود 10کیلومتر از تندروهای این مسیر حد فاصل شمال پل فتح تا بعد از رودخانه کن به همراه سه تقاطع غیرهمسطح شامل پل کن، تقاطع بزرگراه فتح و راه‌آهن تهران- تبریز به بهره‌برداری رسید. معاون فنی عمرانی شهر تهران این اقدام را گامی بزرگ در جهت کاهش ترافیک کمربندی تهران و بر ترافیک بسیاری از شهرهای اطراف مؤثر دانست. حسینی در عین حال از میان تمام پروژه‌های عمرانی که در حال حاضر در تهران در حال اجراست بزرگراه آزادگان را مشکل‌ترین پروژه می‌داند و می‌گوید: این پروژه بسیار پیچیده بود. از سال89 تاکنون مسائل بسیاری داشتیم. حجم ترافیکی که در این منطقه وجود دارد از طرفی و تعریض این بزرگراه از طرف دیگر با موانعی همچون معارضان ملکی و تاسیساتی، مشکلات این پروژه را دوچندان کرده بود. به تعبیر وی کار احداث این بزرگراه بسیار سخت و بزرگ بوده است. وی در زمان بهره‌برداری از 10کیلومتر بزرگراه آزادگان گفته بود: به جهت وضعیت نامناسب بستر خاک محل احداث بزرگراه، حجم گسترده‌ای از عملیات خاکی به میزان 2/4 میلیون مترمکعب صورت گرفت و بستر قبلی (در بعضی بخش‌ها تا عمق 12متر) با مصالح مناسب جایگزین شد. این امر باعث خواهد شد با وجود ترافیک بسیار گسترده و سنگین عبوری از این معبر ترافیکی حیاتی، کیفیت زیر‌سازی‌ و روسازی بزرگراه در طول زمان حفظ شود. اجرای دو لایه تثبیت بستر خاکی با آهک، لایه زهکش آب، استفاده از آسفالت اصلاح شده با مواد ضد‌عریان‌شدگی مصالح سنگی، توجه به موضوع هدایت آب‌های سطحی، ایمنی و روشنایی ازجمله موارد مورد توجه در این پروژه سنگین بوده است.

بزرگراه آزادگان یکی از پر‌ترددترین بزرگراه‌های کشور به‌حساب می‌آید که تا پیش از این به‌دلیل ساخته‌نشدن تندروهای آن در بخش حد فاصل پل فتح تا پل شهید کاظمی، تردد خودروها صرفا از لاین‌های کندرو صورت می‌پذیرفت و همین امر باعث استهلاک زودرس و خرابی‌های متعدد روکش آسفالت بزرگراه در دوران بهره‌برداری و نیز بروز ترافیک سنگین در آن می‌شد.

با تکمیل بزرگراه آزادگان، فضای تردد خودروها از شش‌خط کنونی به 16خط افزایش خواهد یافت. ضمن اینکه بهره‌برداری از هفت‌کیلومتر باقیمانده موجب شد بار ترافیک در معابر مرتبط ماننـد بـزرگـراه فتـح توزیع بهتر و ایمن‌تری پیدا کند.به گفته حسینی در هفت‌کیلومتر باقیمانده که پیش از نوروز به بهره‌برداری رسید کار احداث بزرگراه با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود.

قرار شد بخش باقیمانده از بزرگراه آزادگان در آخرین روزهای سال91 به بهره‌برداری برسد که همین اتفاق هم افتاد. هفت کیلومتر باقیمانده از این بزرگراه حد فاصل پل کن تا شهید کاظمی در 27اسفند به بهره‌برداری رسید تا پرونده این بزرگراه که بیش از 20سال از ساخت آن می‌گذشت بسته شود.

عیدانه شهرداری به تهرانی‌ها

مازیار حسینی همچنین درباره زمان بهره‌برداری از این مسیر می‌گوید: من فکر می‌کنم بسته‌شدن پرونده بزرگراه آزادگان ‌یک عیدی خوب باشد برای شهروندان. یک سنت حسنه در بین ایرانی‌ها وجود دارد آن هم این است که در هفته پایانی هر سال، ایرانی‌ها به زیارت اهل قبور می‌روند. امسال هم که این سنت برقرار شد، من فکر می‌کنم هر تهرانی طعم شیرین این عیدی را چشیده باشد. سال آینده نیز با تکمیل بزرگراه امام علی(ع) دسترسی به این مسیر تسهیل خواهد شد. فکر می‌کنم جمع‌شدن بسیاری از پروژه‌ها در سال91 بزرگ‌ترین عیدی همکاران من در بخش معاونت فنی عمرانی به شهروندان محترم تهرانی باشد.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران بزرگراه آزادگان را یکی از پروژه‌های حساس پایتخت دانست. وی در این‌باره گفت: بزرگراه آزادگان دارای ویژگی‌های خاصی است که نمونه آن در کشور وجود ندارد چرا که این بزرگراه دارای بار ترافیکی خاصی است که در آن علاوه بر حمل‌ونقل سبک شاهد عبور و مرور خودروهای سنگین و ترانزیت هستیم. وی با بیان اینکه در ساخت این بزرگراه به تمام تقاطع با بزرگراه‌ها‏، آزادراه و مسیر راه‌آهن توجه شده است افزود: اتوبان آزادگان با چندین آزادراه ازجمله ساوه‏، قم و امام رضا(ع) ارتباط دارد و این بیانگر حساس بودن این اتوبان است.

شهردار تهران تصریح کرد: از زمان آغاز به‌کار در شهرداری با مطالعه دقیق و بررسی‌های انجام شده متوجه شدم بزرگراه آزادگان آنگونه که باید، ساخته نشده است. از این‌رو برای ساخت آن به این شکل اقدام شد. لازم به ذکر است که بگوییم زیر‌سازی‌ و خاکبرداری‌ای که در این بزرگراه صورت گرفته در هیچ جای کشور انجام نشده است. ما ناچار شدیم 12متر این بزرگراه را خاکبرداری کنیم و از نو آن را زیر‌سازی‌ کنیم چرا که حجم بار ترافیکی آن بسیار سنگین است. قالیباف ضمن تشکر از شهروندانی که در مسیر ساخت این اتوبان دچار زحمت شدند تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در اتوبان آزادگان همواره من را آزرده‌خاطر می‌کرد تصادفات سنگین و تلفات جانی و مالی شهروندان بود که امیدوارم دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.

وی در ادامه نسبت به اطلاع‌رسانی‌ها در برخی از پروژه‌های شهر تهران گفت: متأسفانه گاهی شنیده می‌شود که می‌گویند قیمت پروژه‌های شهرداری تهران بالاست و بهانه می‌آورند اما من اطمینان می‌دهم که تمامی پروژه‌های شهر تهران دارای پیوست فنی است و هزینه تمام‌شده آن با اعداد و ارقام روشن است و توسعه مناسب و عادلانه موضوعی است که ما همیشه به آن توجه داریم. قالیباف با بیان اینکه کیفیت کار باید در تمامی پروژه‌های شهری بالا باشد گفت: در برخی اوقات در یک پیاده‌رو‌سازی‌ در شهر تهران اقداماتی انجام می‌شود ولی بعد از آن توسط سایر سازمان‌ها از قبیل آب، برق و تلفن شاهد کنده‌کاری هستیم. مردم نمی‌دانند که این کار از عهده شهرداری خارج است. من با اطمینان می‌گویم که در ساخت بزرگراه‌ها و تونل‌ها و تمامی پروژه‌های شهری نه‌تنها کیفیت بالاست بلکه پیوست فنی و زمانی دارد.

شهردار تهران مطرح کرد که مدیریت شهری در کنار ساخت بزرگراهی همچون آزادگان، در جبهه‌های مختلف مشغول انجام پروژه‌هایی ازجمله امام علی(ع) به طول 25کیلومتر، ایجاد خط سه مترو آن هم در جنوب شرق بزرگراه صدر، تونل نیایش و... است.

به گفته شهردار تهران یکی از عمده‌ترین مشکلات شهر تهران ورود تجهیزات و قطعات مورد نیاز برای پروژه‌ها از خارج کشور است. برای نمونه جرثقیلی که قرار بود سه‌ماه گذشته برای پروژه صدر وارد و نصب شود تحت ‌تأثیر مشکلات مالی و بازنشدن ال‌سی‌های مورد نیاز، به تعویق افتاد. پروژه تونل نیایش در زمانبندی خود به اتمام می‌رسد و بنا داریم پروژه بزرگراه صدر و امام علی(ع) را نیز تا پایان سال به بهره‌برداری برسانیم.

وی با تأکید بر اینکه سیاست مدیریت شهری بدین‌گونه نیست که کیفیت را فدای سرعت کند تأکید کرد: در تمام پروژه‌های شهری کیفیت و دقت کار، سرعت و قیمت سه مسئله‌ای است که به آن توجه می‌شود. شهردار تهران با اشاره به ساخت فرودگاه امام خمینی(ره) که 35سال به طول انجامید گفت: شهرداری تهران تمام تلاش خود را دارد که حتما در کنار مقوله‌های مختلف سرعت را نیز مدنظر خود قرار دهد. وی خاطرنشان کرد: تمامی پروژه‌های شهر تهران براساس برنامه پنج ساله و بودجه مصوب در حال انجام است و تنها مشکل شهرداری تهران تجهیزات موردنیازی است که‌باید از خارج تهیه شود.