همشهری آنلاین: پس از زلزله عصر 27 فروردین ماه در سیستان‌ و بلوچستان تا کنون 9 پس‌لرزه در این استان اتفاق افتاده که بزرگترین آنها با بزرگی 5.6 درجه در مقیاس امواج درونی زمین در ساعت 7.45 دقیقه صبح چهارشنبه به وقوع پیوسته است.

ایسنا نوشت: زلزله 27 فروردین ماه با بزرگی 7.7 در مقیاس امواج درونی زمین بزرگترین زلزله ثبت شده کشور در طول 56 سال گذشته است که ساعت 15:14 در نقطه‌ای در 36 کیلومتری شمال گشت، 86 کیلومتری جنوب‌شرقی خاش و 55 کیلومتری شمال شرق سراوان اتفاق افتاد.

دکتر مهدی زارع- معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله- درباره اطلاعات دقیق این زمین‌لرزه توضیح داد: بزرگی گشتاوری این زلزله از 7.5 به 7.7 اصلاح شده است و طبق محاسبات متخصصان پژوهشگاه زلزله شناسی در 63 کیلومتری زمین اتفاق افتاده است.

طبق آمار ثبت شده در سایت مرکز لرزه‌نگاری کشور تا ساعت 9:24 امروز 9 پس‌لرزه در این منطقه رخ داده که تنها یک مورد آن بزرگی کمتر از 4 ریشتر داشته و عمق تمامی آنها بیشتر از 80 کیلومتری زمین بوده است.

به گفته دکتر زارع طبق محاسبات متخصصان پژوهشگاه زلزله‌شناسی سازوکار این زلزله کششی بوده و روند گسلش آن بر پایه برآوردهای زلزله‌شناختی تقریباً شرقی- غربی بوده است.

وی ادامه داد: احتمالاً این زلزله با پهنه فرورانش مکران (فرورانش صفحه اقیانوسی اقیانوس هند به زیر صفحه قاره‌یی مکران در جنوب شرق ایران) مربوط بوده و به همین دلیل بوده است که با بزرگی بیش از 7.5 و ژرفای نسبتا زیاد در گستره وسیعی در تمام نواحی جنوب ایران، غرب پاکستان و جنوب غرب افغانستان تا کشورهای حاشیه دریای عمان و خلیج فارس احساس شده است.

طبق آخرین آمار، زلزله روز گذشته تا کنون منجر به کشته شدن یکی از هموطنان و زخمی شدن 12 نفر از ساکنان منطقه شده است.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها