همشهری آنلاین: شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی، صنفی و حرفه‌ای کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد: علی رغم گذشت چندین سال از پردرآمدترین سال‌های نفتی، سطح نازل تولید ملی و رشد اقتصادی پایین و گاهی منفی، شایسته این ملت نیست، ضمن اینکه در این دوران اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله ایران جدی انگاشته نشد.

به گزارش مهر، در بیانیه‌ای که از سوی شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی، صنفی و حرفه‌ای کشور منتشر شده، آمده است: برنامه پنج ساله چهارم به کناری گذاشته شده و فرصت حاصل از ابلاغ سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی تبدیل به ضد خود شده و با عمومی‌سازی گسترده، فضا برای فعالیت بخش خصوصی تنگ‌تر و بسته‌تر شده است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: به باور ما باید سیاستی اتخاذ کرد که مشارکت فعال در اصلاح جامعه جزیی از زندگی جاری و عادی مردم شود. سیاست از پایین به بالا، طرح انتظارات عقلایی و مشارکت در بهبود شرایط ، نسبت به ایراد انتقادات بی هدف که موجب توسعه فضای یاس و دلمردگی است، ترجیح دارد.

نگارندگان این بیانیه می‌افزایند: توسعه مشارکت، تأکید بر حق شهروندی و فراهم آوردن زمینه‌های بالندگی شهروندی خلاق، مشارکت‌جو و فعال، راهبردهایی هستند که ریشه در قانون دارند و موجب جلوگیری از رکود و انفعال اجتماعی و حفظ پویایی جامعه و توسعه و تعالی مستمر آن می‌شود. از این رو، ما بر توسعه نقش نهادهای اجتماعی اعم از حرفه‌ای، صنفی، تخصصی، ملی، محلی و همچنین تشکل‌های مردم‌نهاد به منظور توسعه قاعده جامعه مدنی تأکید داریم.

در بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی، صنفی و حرفه‌ای کشور تصریح شده است: ما در جهت همکاری نهادهای اجتماعی و حضور فعال در جریان تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری‌های ملی تلاش خواهیم کرد و براین باوریم که سیاستمداران، دولتمردان و تمام علاقه‌مندان به سرنوشت ملی و اعتلای ایران بستر را برای فعالیت‌ها و گروه‌هایی چون ما فراهم خواهد آورد.

بر طبق این گزارش، شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی، صنفی و حرفه‌ای کشور متشکل از 16 انجمن در عرصه‌های مختلف عمرانی و ساختمانی و با عضویت بیش از 40 هزار شرکت است.

منبع: همشهری آنلاین