همشهری آنلاین: جواهر آبی‌رنگ کم‌نظیری روز پنجشنبه توانست رکورد جهانی را بشکند زیرا این الماس به ازای هر قیراط 1.8 میلیون دلار قیمت‌گذاری شد، یعنی قیمتی برابر 9.6 میلیون دلار برای آن تعیین شده‌است.

براساس گزارش دیسکاوری، این الماس که در سال 1965 توسط جواهرساز ایتالیایی،‌ بولگاری،‌ برروی یک انگشتر سوار شده‌است رنگ آبی نایابی دارد که همین رنگ نایاب باعث شده قیمت آن رکورد جهان را بشکند. همچنین برند بولگاری و نایاب بودن الماس‌های آبی‌رنگ از دیگر عوامل بالا رفتن قیمت این تکه جواهر شده‌است. این الماس تکه‌ای از یک سنگ 5.3 قیراطی بوده است.

رنگ آبی این الماس ناشی از اتم‌های بورون است که با اتم‌های کربن ترکیب شده و ساختار الماس را ایجاد کرده‌است. به‌گفته مرکز حراجی بونهامز، کمتر از یک‌درصد از الماس‌های استخراج شده در جهان آبی رنگ هستند. به گفته جین گیکا رئیس بخش جواهرآلات اروپا شرکت بونهامس،‌ الماس‌های آبی به‌ویژه الماس‌هایی که بالای پنج قیراط وزن دارند به شدت نادر بوده و به ندرت می‌توان آنها را در بازار دید.

رکورد سابق بالاترین قیمت بر قیراط برای الماس‌ها 1.68 میلیون دلار بوده‌است. مشهور‌ترین الماس آبی جهان الماس هوپ است که اکنون در موزه تاریخ طبیعی اسمیتسونیان از آن نگهداری می‌شود. این الماس وزنی برابر 112.23 قیراط داشته و احتمالا از معدنی در هندوستان استخراج شده‌است. لوئی چهاردهم این الماس را از تاجری فرانسوی خریداری کرد و بعد‌ها الماس هوپ به دو تکه 67 و 1.8 قیراطی برش داده شد.

تنها رنگ آبی نیست که در میان الماس‌ها رنگی نادر به‌شمار می‌رود. برخی از معدنچیان موفق به استخراج الماس‌های سرخ می‌شوند که گاه آن را با گارنت و یا یاقوت اشتباه می‌گیرند. درحال حاضر تنها سه الماس سرخ بزرگتر از پنج قیراط در جهان وجود دارد، که مشهورترین آنها الماس کازانجیان است که در سال 2010 در موزه تاریخ طبیعی آمریکا به نمایش گذاشته‌شد.

منبع: همشهری آنلاین