همشهری آنلاین: محمدرضا عارف، معاون دولت اصلاحات با بیان اینکه رئیس بانک مرکزی صحبتی می‌کند و روز بعد دلار 15 الی 20 درصد گران می‌شود چه ربطی به تحریم‌ها دارد؟ گفت: ما زمان طلایی را از دست دادیم، اکنون نزدیک به 40 روز تا انتخابات مانده و هنوز جبهه اصلاحات تکلیف خود مبنی بر اینکه نامزد انتخاباتی‌اش چه کسی است، مشخص نیست.

محمدرضا عارف، معاون اول دولت سید محمد خاتمی و یکی از کاندیداهای اصلاح‌طلب یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دیدار با جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مهمترین دلیل حضور خود به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری را شکستن فضای موجود دانشگاه‌ها دانست و در محورهایی نظیر قومیت‌ها، تأثیر تحریم‌ها، طایفه‌گرایی و لازمه ادامه حیات سیاسی اصلاح‌طلبان اظهارنظر کرد که گزیده‌ای از آن به نقل از فارس در ادامه آمده است.

  • مسائل مربوط به قومیت‌ها: مسأله مهم ما هویت ملی یعنی ایرانی بودن است و اگر این را بپذیریم هیچ چالشی نداریم. قومیت‌ها در ایران بسیار مفید هستند اما به دلیل مشکلاتی که بخشی از آن تحمیل شده و بخشی از آن نیز خودساخته است، به آنها تهدید گفته می‌شود. آذری‌ها اقلیت نیستند. رسیدن به مطالبات قومیت‌ها را یک حق می‌دانیم و برخی کج فهمی‌ها و کج سلیقگی‌ها را نباید به حساب نظام بگذاریم. اعتقاد دارم باید زمینه را برای رشد خرده فرهنگ‌‌ها فراهم کنیم. امیدواریم کشور به سمتی برود که مطالبات به حق خرده فرهنگ‌ها حاصل شود. من وجود قومیت‌ها را عین امنیت ملی و نه تهدید برای امنیت ملی می‌دانم.
  • تدریس زبان ترکی در مدارس: من با تدریس زبان ترکی در مدارس کاملاً موافق هستم. اما تنگ نظری‌هایی وجود دارد که البته جزو سیاست‌های نظام نیست. معتقدم تمام گویش‌های ملی باید در مدارس مورد توجه قرار گیرند و آموزش داده شوند. اینکه باید اصل را بر زبان ملی بگذاریم تردیدی نیست اما باید به لهجه‌ها و زبان‌های محلی بها داد.
  • تأثیر تحریم‌ها بر شرایط فعلی کشور : بخشی از شرایط فعلی مربوط به تحریم‌های خارجی است اما اینکه رئیس بانک مرکزی صحبتی می‌کند و روز بعد دلار 15 الی 20 درصد گران می‌شود چه ربطی به تحریم‌ها دارد؟ این موارد نتیجه بی‌تدبیری، بی‌برنامگی و ناواردی است.
  • واکنش به شعار مدیریت بر دنیا: اگر عقلانیت به خرج می‌دادیم شعار مدیریت بر دنیا را مطرح نمی‌کردیم؛ بعضی از صحبت‌ها و دیدگاه‌ها هزینه کردن از آینده است، چه کسی گفته است که ما رهبری دنیا را داریم در حالی که ما پاسخگوی نیاز اولیه مردم خود نیستیم؟ بخشی از مشکلات ناشی از فشار خارجی است که معتقدم باید با تعامل و مذاکره به گونه‌ای عمل می‌کردیم که تحریم‌های گسترده اتفاق نمی‌افتاد اما مذاکره هم باید در موضع قدرت صورت گیرد. علی‌رغم اینکه تحریم ها تاثیر دارد اما تمام مشکلات موجود بخاطر تحریم‌ها نیست و بیشتر ناشی از سوء تدبیرها و اقدامات صرفا سلیقه‌ای است.
  • «طایفه‌گرایی» ؛ آفت مدیریت کشور: مشکل ما این است که دایره‌ای به شعاع دو سه کیلومتر ایجاد کرده‌ایم که اگر در عرصه انتخابات پیروز شدم دایره‌ای به شعاع کشور می‌زنم یعنی اگر نیروی نخبه‌ای در دور افتاده‌ترین نقطه کشور است را هم ببینم.
  • لازمه ادامه حیات سیاسی اصلاح‌طلبان: اصلاح‌طلبان ضربه‌های زیادی را در سال‌های اخیر به خاطر عدم تفاهم و عدم اجماع خورده‌اند. البته نباید در گذشته متوقف شویم. تحلیل گذشته واجب است اما ماندن در گذشته به ضرر است و باید نگاه به آینده داشته باشیم. اصلاح‌طلبان لازم است برای ادامه حیات سیاسی خود اجماع کنند چراکه در این صورت پیروز می‌شوند. ما زمان طلایی را از دست دادیم، اکنون نزدیک به 40 روز تا انتخابات مانده و هنوز جبهه اصلاحات تکلیفش مبنی بر اینکه نامزد انتخاباتی‌اش چه کسی است، مشخص نیست.
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها