علی شاکری: نایب قهرمانی تیم ملی کشتی‌فرنگی آن هم پس از درخشش در بازی‌های المپیک در مسابقات اخیر قهرمانی آسیا در دهلی‌نو، انتقادات زیادی را علیه کادر فنی جدید تیم ملی و به‌خصوص عبدالله چمن‌گلی برانگیخت که چندی پیش به‌عنوان مربی ارشد این تیم به جانشینی محمد بنا انتخاب شد.

چمن‌گلی در گفت‌وگو با همشهری به دفاع از خود پرداخت و برخلاف دیدگاه منتقدین معتقد است با فرصت 10روزه نباید او و کشتی‌فرنگی ایران را در میدان آسیایی دهلی‌نو ناکام قلمداد کرد. مربی ارشد کشتی‌فرنگی مدعی است از دید او رنگ مدال‌های نقره به‌دست آمده کشتی‌گیران ایرانی برایش رنگ مدال طلا را دارد و تیم اعزامی درصورت عدم‌ زدوبندهای صورت‌گرفته در پشت پرده از سوی مسئولان کره‌ای حاکم بر کشتی آسیا شایسته قهرمانی بود. وی در همین حال عنوان جدید مربی ارشد را ناشی از باز گذاشتن راه بازگشت مربیان پیشین و شخص محمد بنا دانست و پیش‌بینی‌اش نیز این است که تیم کشتی‌فرنگی ایران در بازی‌های آسیایی اینچون کره به روزهای طلایی قبلی برمی‌گردد و در بازی‌های المپیک 2016ریودوژانیرو بیشتر از بازی‌های المپیک 2012لندن مدال طلا خواهد گرفت. ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

  • برخلاف منتقدان خیلی ازنتیجه به‌دست‌آمده (نایب قهرمانی بدون مدال طلا) ناراحت نشدی و حتی کارشناسان کشتی را هم سخت به باد انتقاد گرفتی و به طعنه گفتی خیلی‌ها کارشان فقط کنار گود نشستن است و گفتن « لنگش کن» !

من اصلا اهل وصله پینه کردن نیستم و فقط به‌دنبال واقعیتم ولی باور کنید از شنیدن خیلی حرف‌ها نیز تعجب کردم. شما ببینید قهرمانان صاحب‌نامی چون رسول خادم، حسن رنگرز، علیرضا رضایی، غلامرضا محمدی و حتی داوران اعزامی از نزدیک شاهد بودند که چگونه دو تا کیم کره‌ای با ناداوری مانع از قهرمانی تیم ایران شدند و آن‌وقت آقایان بدون آنکه حتی فیلم مسابقات را دیده باشند، از راه دور به قضاوت نشستند و ما را بدون محاکمه محکوم کردند. من نزدیک به 33سال است که با کشتی‌ام اما هرگز چنین سناریویی را تاکنون به چشم ندیده بودم.

  • چرا در سال‌های قبل یا در مسابقات سال پیش که در گومی کره برگزار شد، شاهد چنین اتفاقاتی برای کشتی ایران نبودیم؟

نمی دانم فقط می‌توانم بگویم با توجه به انتخابات هیأت رئیسه جدید آسیا همه متحد شده بودند که ما موفق نشویم. وقتی یک یمنی بی‌عنوان را به این راحتی بر ابراهیم جوادی برنده چندین مدال جهان ترجیح داده‌اند، آن‌وقت چه انتظاری می‌شد از دو مرد ذی‌نفوذ کره‌ای داشت که با خریدن داوران باعث قهرمانی تیم کشورشان شدند. آنها حتی داوران کره‌شمالی را هم با خود همراه کرده بودند و فضاحت داوری به حدی بود که باعث خنده و تعجب خیلی‌ها در این مسابقات شد. گیل نیرنگ سه بار کشتی‌گیر حریف را ضربه فنی کرد، اما داوران دست حریف او را در میان بهت تماشاچیان هندی بالا بردند یا برای کشتی یک کشتی‌گیر ما با حریف قزاقش داور تشک را هم از این کشور برگزیده بودند که بعد از اعتراض ما یک عراقی جانشین او شد. من با صراحت می‌گویم که رنگ نقره هر سه مدال نقره ما درصورت اجرای عدالت در داوری‌ها رنگ طلا به‌خود می‌گرفت و برای من آن سه مدال نقره حکم مدال طلا را دارد.

  • بالاخره جوابمان را نگرفتیم چرا در کمتر از یک سال این همه عداوت و دشمنی با کشتی ایران صورت گرفت؟

کشتی ایران واقعا مظلوم واقع شده است. سال پیش هم در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در تایلند حق کشتی‌گیر ایران را در آستانه قهرمان شدن پایمال کردند و هنگامی که من به‌دلیل اعتراض به روی تشک رفتم من را دیسکالیفه کردند و متأسفانه خیلی‌ها نیز در داخل به‌من ایراد گرفته و معترض شدند که چرا اقدام به چنین کاری کردم. مشکل امروز کشتی ایران نداشتن مهره‌ای توانمند در تشکیلات فدراسیون جهانی و آسیایی است. فردی که قدرت این را داشته باشد که همه از او حساب ببرند و به ما اجحاف نکنند. در هند هم خوشبختانه بزرگان کشتی، خادم و رنگرز بودند و از نزدیک دیدند که چه جفایی در حق ما شد.

  • روس‌ها و اروپایی‌ها کاملا هوای هم را در مسابقات مختلف دارند و متأسفانه با وارد‌شدن سیاست در ورزش آنها قصد مقابله با ما در ورزش را دارند.

یک نکته عجیب دیگر هم در این مسابقات، عدم‌همگروهی کشتی‌گیران کره‌ای در گروه کشتی‌گیران ایرانی در اوزان هفتگانه بود.
بله این هم یک نمونه دیگر از شیطنت و دست‌های پنهان کره‌ای‌ها بود که می‌خواستند به هر قیمتی شده قهرمانی را به تیم کشورشان کره‌جنوبی هدیه دهند. تازه به جز این مورد بعد از وزن‌کشی دو وزن اول و شب قبل از شروع مسابقات نیز جای حریف اول حاجی‌پور که یک ویتنامی بود را به حریف قزقیزستانی دادند که اگر این اتفاق نمی‌افتاد باز هم ایران با صعود حاجی‌پور به مراحل بالاتر جدول می‌توانست بخت قهرمانی پیدا کند. ناداوری‌ها فقط به این موارد ختم نشد و در همه کشتی‌ها به جز یک مورد و در یک فینال، این داوران بودند که با متحد شدن با یکدیگر مانع از قهرمانی تیم ایران شدند.

  • پس اینکه گفته شد تغییر قوانین و عدم‌آشنایی داوران با این قانون به ضرر ما تمام شد، صحت نداشت؟

چرا تغییر قوانین کشتی‌فرنگی هم یکی از این دلایل بود. با تغییر قوانین دیگر با هل دادن حریف نمی‌توان موفق شد و کشتی را اداره کرد و برد، با قانون جدید یک کشتی‌گیر باید کاملا ششدانگ و فنی بوده و در سرپا نیز قدرت فن‌زدن را داشته باشد تا بتواند با پیروزی تشک را ترک کند. با این قانون کوچک‌ترین عقب‌نشینی مترادف با پوئن اخطار خواهد بود. البته باید قبول کنیم که کشتی‌گیران ما از نظر تکنیکی ضعیف هستند و باید مربیان در بحث تکنیکی و آموزش بیشتر کار کنند. کاری که در هشت سال گذشته صورت نگرفت.

  • فکر نمی‌کنی این حرف شما نادیده گرفتن کار درخشان مربیان قبلی تیم ملی است که باعث موفقیت تاریخی کشتی‌فرنگی در المپیک لندن شدند؟

بحث من این نیست که زحمات مربیان قبلی را نادیده بگیرم یا خدای نکرده ارزش کار آنان را در المپیک کم ارزش جلوه دهم، حرفم این است که روی پشتوانه‌ها آنطور که باید و شاید کار نشده و دیگر دورانی نیست که با لخت نشدن و دادن زدن کشتی‌گیر پرورش داد!

  • به‌نظر می‌رسد شما از سرزنش‌های منتقدین خود سخت گلایه‌مندید؟

فقط 10روز بود که در این مسئولیت قرار گرفته‌بودم و تمام تلاشم این بود که از این زمان کم حداکثر استفاده را در جهت آماده‌سازی‌ تکنیکی و روحی تیم انجام دهم که فکر می‌کنم بد هم عمل نکردم. برای موفق شدن نیاز به یک زمان حداکثر دو ساله است و قول می‌دهم که در اینچون کره تیم ملی کشتی فرنگی بهترین نتیجه را بگیرد و حتی پیش‌بینی‌ام این است که تیم ملی کشتی‌فرنگی در المپیک 2016ریودوژانیرو هم از نظر مدالی و هم از نظر نتیجه بهتر از المپیک 2012لندن ظاهر خواهد شد. برای موفق شدن باید از هم‌اکنون کار روی کشتی‌گیران جوان را آغاز کرد و از قدیمی‌ها هم می‌توان همچنان روی کشتی‌گیرانی چون امید نوروزی، سعید عبدولی و حمید سوریان حساب باز کرد.

  • از کجا مطمئنی که پس از انتخابات کشتی، همچنان در راس کشتی‌فرنگی باقی بمانی و بتوانی این آرزویت را جامه عمل بپوشانی؟

من سربازم و اگر ماندم قول می‌دهم با کار آکادمیک و آموزشی کشتی‌فرنگی ایران را به اوج شکوفایی برسانم. در همین مسابقات نیز به‌رغم نداشتن زمان، کشتی‌گیران فرنگی ما از نظر نفس و آمادگی جسمانی شرایط بسیار خوبی داشتند.

  • نظرت پیرامون شکل‌گیری شورای فنی و ابداع مربی ارشد به جای کلمه سرمربی چیست؟

کار خوبی بود که انجام شد و به‌نوعی با این تصمیم رسول خادم خردجمعی بر کشتی‌فرنگی حاکم شد. طبیعی است 10 تا فکر بهتر از یک فکر است و منتخبین شورای فنی با این رشته بیگانه نیستند و همگی روزی چهره‌های برجسته کشتی‌فرنگی بودند و من نیز با آنان هیچ مشکلی ندارم و با دادن گزارش برنامه‌های خود با اطمینان‌خاطر بیشتری کار می‌کنم.