تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۳

فاتمیر سدیو، رئیس دولت منطقه خودمختار کوزوو روز پنجشنبه اعلام کرد این جمهوری در غیاب حمایت روسیه از تلاش برای کسب استقلال از صربستان بر نمی‌دارد و به راه خود برای تحقق این هدف ادامه خواهد داد.

سدیو با اشاره به احتمال وتوی پیشنهاد مارتی آهتیساری، نماینده سازمان ملل متحد در امور کوزوو برای اعطای استقلال مشروط به این جمهوری تاکید کرد کوزوو چه با رای سازمان ملل و چه بدون رای این سازمان و با اتکا به حمایت بین‌المللی از دستیابی این جمهوری به استقلال، کشوری منفک از جمهوری صربستان خواهد بود.

پیش از این و در روزهای میانی هفته گذشته یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه ایالات متحده به مسکو هشدار داده بود کوزوو در مسیر استقلال قرار گرفته و اکنون می‌توان این جمهوری را در مسیر کسب استقلال به راهی کنترل‌شده هدایت کرد یا منتظر جدایی کوزوو از صربستان در راهی غیرقابل کنترل ماند اما به هر حال این جمهوری به استقلال دست خواهد یافت.

گمان می‌رود واشنگتن از اعلام استقلال یک‌جانبه کوزوو حمایت به عمل آورد در صورتی که 27 عضو اتحادیه اروپا در مورد چگونگی مواجهه با این مساله دچار شکاف خواهد شد. این اتحادیه اعلام کرده تنها قادر است در نقش ناظر روند استقلال، آنچنان که در پیش‌نویس طرح آهتیساری آمده ظاهر شود.

کوزوو که 19 درصد جمعیت دو میلیونی را آلبانیایی‌تبارها تشکیل می‌‌دهند از سال 1999 و پس از آن که بمباران گسترده بلگراد چاره‌ای جز خروج از این جمهوری برای صرب‌های مهاجم باقی نگذاشت تحت نظارت سازمان ملل متحد و مستقل از صربستان مدیریت شده است.

قدرت‌های غربی بر این باور هستند که هیچ راهی برای واداشتن آلبانیایی‌تبارهای کوزوو به قبول ماندن این جمهوری در چارچوب جمهوری صربستان وجود ندارد.

آنان نگران هستند چنانچه تا پایان تابستان راهی برای پایان دادن به بن‌بست جاری بر سر آینده کوزوو پیدا نشود این جمهوری به ورطه هرج و مرج و ناآرامی در غلطد که این مساله می‌تواند امنیت 16500 نیروی حافظ صلح ناتو در این جمهوری را به مخاطره افکند.

آهتیساری طی سیزده ماه گذشته در تلاش بوده بین صرب‌ها و آلبانیایی‌تبارهای کوزوو میانجی‌گری کند و مذاکرات سخت و طاقت‌فرسای او با دو طرف طی سال‌ 2006 و ماه‌های آغازین سال جاری میلادی تاکنون هیچ نتیجه‌ای دربر نداشته است. به همین دلیل تعیین آ‌ینده کوزوو به شورای امنیت سازمان ملل متحد سپرده شد.

مخالفت مسکو و دوپارگی اروپا

مسکو پیش از این بارها اعلام کرده در صورت به رای گذاشته شدن طرح آهتیساری برای اعطای استقلال به کوزوو شورای امنیت به آن رای منفی خواهد داد که در رای‌گیری‌های رسمی برای صدور قطعنامه، رای مخالف هر یکی از اعضای دائم شورای امنیت به معنای وتوی آن قطعنامه است.

ولادیمیر تیتو، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده مسکو تنها منوط به موافقت جمهوری صربستان با این طرح از دادن رای منفی به آن خودداری خواهد کرد.

براساس طرح آهتیساری، کوزوو در مرحله اول به استقلال تحت نظارت سازمان ملل دست یافته و به اقلیت صرب کوزوو اجازه داده می‌شود روابط خود با بلگراد را حفظ کند اما این طرح با مخالفت سرسختانه رهبران جمهوری صربستان مواجه شده است.

اگرچه ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا طی ماه‌های اخیر به دفعات از استقلال کوزوو حمایت به عمل آوردند لیکن با اعلام تصمیم رهبران کوزوو برای اعلام استقلال یکجانبه همانطور که گمان می‌رفت اروپایی‌ها در مواجهه با این مساله دچار دودستگی شدند.

در حالی که ایتالیا و فرانسه از استقلال کوزوو حمایت کرده‌اند آلمانی‌ها با حرارت هر چه تمام مخالفت خود را با این رویکرد اعلام داشتند.

گرنوت ارلر، معاون وزیر امور خارجه آلمان روز گذشته از موضع برلین در مخالفت با استقلال یکجانبه کوزوو مادامی که قطعنامه 1244 شورای امنیت در حال اجرا است، پرده برداشت.