گروه بورس: روند صعودی سهام پالایشگاه‌ها دیروزدر بورس تهران شتاب بیشتری گرفت و این موضوع منجر شد تا دو شرکت پالایشگاه نفت بندرعباس و اصفهان از همه رقبا پیشی بگیرند و جایگاه دوم و سوم بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس را از آن خود کنند.

به گزارش همشهری، دیروز شرکت پتروشیمی خلیج‌فارس با عبور از مرز 20هزار میلیارد تومان جایگاه خود را در بورس تهران مستحکم کرد. این شرکت که روز 27فروردین‌ماه سهامش برای نخستین‌بار در بورس عرضه شد در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت بازار سرمایه ایران است.

اما در کنار سهام پتروشیمی خلیج‌فارس که در کانون توجه بازار قراردارد، سهام پالایشگاه‌ها در بورس یکه تازی می‌کنندو ارزش سهامشان روزبه‌روز در حال افزایش است به‌طوری که در مبادلات دیروز دو شرکت پالایش نفت بندرعباس و اصفهان با اقتدار از رقبای بزرگ خود یعنی مخابرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس پیشی گرفته و در جایگاه دوم و سوم بورس قرار گرفتند. ارزش سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس دیروز به‌دلیل رشد قیمت سهامش به رقم 12هزارو264میلیارد تومان و ارزش سهام شرکت پالایش نفت اصفهان به 11هزارو553تومان رسید.

با این رشد شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، مخابرات و ملی صنایع مس که تا مدت‌ها هیچ رقیبی نداشتند رقبای تازه‌ای پیدا کرده و به رتبه‌های پایین جدول سقوط کردند.دیروز شرکت فولاد مبارکه اصفهان تا رتبه چهارم جدول بزرگان بورس پایین آمد و شرکت‌های مخابرات ایران و ملی صنایع مس هم به‌ترتیب به رتبه‌های پنجم و ششم نزول کردند.

در سال گذشته رتبه نخست بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس میان مخابرات ایران و ملی صنایع مس دست به‌دست می‌شد و در نیمه دوم سال نیز شرکت ملی صنایع مس تا مدت‌ها در رتبه نخست جدول بزرگ‌ترین شرکت بورس قرار داشت. گویا بازار سهام در حال تغییرات جدی تری است و به اعتقاد کارشناسان با ورود شرکت هلدینگ نفت و گاز تأمین به‌زودی ترکیب بزرگان بورس باز هم تغییر خواهد کرد.در حال حاضر ارزش سهام پنج شرکت بورس بیش از 10هزار میلیارد تومان است و سهام هفت شرکت نیز بین پنج تا 9.6هزار میلیارد تومان ارزش دارد.

منبع: همشهری آنلاین