تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۲

همشهری‌آنلاین - امیرعباس تقی‌پور: امسال هفتمین سالی است که 27 اردیبهشت به عنوان روز روابط‌عمومی در تقویم رسمی کشور گنجانده شده است.

روز دوم دی‌ماه 1385 رسانه‌ها به نقل از مدیرکل وقت دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر از تعیین و تصویب روز روابط‌عمومی در تقویم رسمی کشور دادند؛ خبری که به انتظار و توقع چند ساله فعالان روابط‌عمومی پایان داد و با استقبال آنها روبه‌رو شد.

نکته قابل تأمل در این زمینه نقش‌آفرینی نهادهای مردمی کم‌شمار روابط‌عمومی و مؤسسات روابط‌عمومی‌ تازه جان گرفته بخش خصوصی در آن روزگاران برای ترغیب نهادهای واسط و مسؤول و اخذ موافقت آنها برای این نامگذاری است.

در واقع، همین نهادها و مؤسسات بودند که با خواست، اراده، پیگیری‌های مستمر و استفاده از حداقل امکانات در اختیار، توانستند پیشنهاد خود را از طریق دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شورای فرهنگ عمومی به عنوان یکی از نهادهای زیر مجموعه شورایعالی انقلاب فرهنگی برده و زمینه‌های اخذ این تصمیم را فراهم کنند؛ تصمیمی که بدون تردید در ارتقای دانش و جایگاه روابط‌عمومی‌ها مؤثر بوده و خواهد بود.

بررسی سابقه نامگذاری روز، هفته و سال روابط‌عمومی (که پرداختن به آن در مجالی دیگر ضروری است) در کشورهای مختلف مؤید آنست که هر اندازه حکومت‌ها در بخش‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی پیشرفت می‌کنند، به همان اندازه به بهره‌گیری از نهادهای مشاوره و اجرای برنامه‌ها و راه‌حل‌های روابط‌عمومی، احساس نیاز کرده و با چنین نامگذاری‌هایی لزوم توجه بیشتر به مسؤولیت‌ها و عملکرد حرفه‌ای این دانش، فن و هنر را به مثلث دولت، مردم و کارگزاران روابط‌عمومی، گوشزد می‌کنند.

در هفتمین سال گرامیداشت روز روابط‌عمومی در کشور، بخش غیر دولتی تصمیم گرفته است هفته روابط‌عمومی را با برگزاری هفت برنامه از تاریخ 27 اردیبهشت‌ماه لغایت دوم خردادماه گرامی داشته و ضمن آن با امضای طوماری توسط فعالان روابط‌عمومی، از شورای فرهنگ عمومی بررسی و موافقت با نامگذاری یک هفته به نام «روابط‌عمومی» در تقویم رسمی کشور را بخواهد.

بانیان این اقدام بر این باورند که ظرفیت‌های روابط‌عمومی در مسیر حل مسائل کشور و پیمودن پله‌های ترقی و پیشرفت بسیار بیشتر از آن است که امروز شاهدش هستیم. شاید لازم باشد آنها برای اثبات ادعای خویش، زمان زیادی صرف و مستندات بیشتری را فراهم کنند.

امسال آغاز راه برای رسیدن به این خواست حرفه‌ای و صنفی است و طرح این خواسته به میزان ذکر شده نیز بر مسؤولیت و لزوم همکاری و همراهی استادان، کارشناسان، دانشجویان و مدیران روابط‌عمومی می‌افزاید. هفته روابط‌عمومی مبارک ‌باد.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها