همشهری آنلاین: یک کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: خاتمی با عملکردش وفاداری خود به نظام و رهبری را هزاران بار به اثبات رسانده است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی، محمد رضا عارف در جمع اصحاب رسانه محلی استان، افزود: این‌که فتنه‌ای وجود داشت یا خیر، بله وجود داشت؛ ولی در این میان باید ابعاد مختلف فتنه و سهم افراد در یک فضای کارشناسی بررسی شود.

وی ادامه داد: مهمترین مصداق حماسه سیاسی در سال جاری، انتخابات است، باید انتخابات پرشوری را تجربه کرد که با حضور شجاعانه همراه است، افرادی در انتخابات 88، هزینه‌های سنگینی را پرداخت کردند که امیدواریم برای خدمت به کشور بار دیگر به صحنه بیایند.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور بر ضرورت عقلانیت و تدبیر در کارها تاکید و اظهار کرد: قانون جمهوری اسلامی ایران یکی از کامل‌ترین قوانین تنظیم شده در جهان است ولی متاسفانه کامل اجرا نمی‌شود، در برخی از مواقع هم شاهد مبهم بودن برخی قوانین هستیم که با بی‌تدبیری زمینه ایجاد فساد در کشور هموار می‌شود، فساد را باید از ریشه‌کن کرد.

این کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در رابطه با سیاست امور بین‌الملل کشور، گفت: معتقد به تعامل با تمامی کشورها به جز رژیم صهیونیستی هستیم، نباید از موضع ضعف در تعامل بین‌المللی گفت‌وگو کرد، بلکه باید در یک شرایط مناسب مذاکره‌ها را ادامه داد؛ موضع اصلی رایزنی‌های ایران بسیار منطقی است.

وی درباره دستیابی به انرژی هسته‌یی نیز گفت: برخوداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی برای کشور باید یک مساله فنی باشد نه سیاسی، متاسفانه برخی‌ها با سیاسی جلوه دادن این موضوع حساسیت بی‌موردی را در عرصه بین‌المللی برای کشور ایجاد کردند که مشکلات فراوانی را به دنبال داشت.

وی در رابطه با تعدد نامزدهای انتخاباتی نیز گفت: تعدد نامزدها تا یک اندازه مفید است، ولی بیشتر از یک اندازه به ضرر خواهد بود، باید شرایط برگزاری یک انتخابات پرشور در کشور ایجاد شود.

عارف همچنین با بیان این‌که «در به اجماع رسیدن اصلاح‌طلبان برای معرفی یک کاندیدای واحد خوشبین هستم» در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال رد صلاحیتش گفت: ما همگی تابع قانون هستیم و اگر رد صلاحیت شوم با احترام تمام کناره‌گیری خواهم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش دریاچه ارومیه را یک ثروت ملی عنوان کرد و افزود: در صورت ادامه روند خشک شدن دریاچه ارومیه، یک مساله زیست محیطی برای کشور ایجاد خواهد شد، که مطمئنا اکوسیستم مناطق مختلف کشور و حتی کشور های دیگر را تحت تاثییر قرار خواهد داد، که در این رابطه برنامه‌های خاصی را آماده کرده‌ایم که به زودی اعلام خواهیم کرد.

وی همچنین اظهار کرد: متاسفانه به دلیل برخی مشکلات پس از انقلاب و هشت سال دفاع مقدس، نوار مرزی کشور نتوانست آن‌طور که شایسته آن است توسعه یابد، به همین دلیل رسیدگی به نوار مرزی کشور را در دستور کار داریم تا بتوانیم ان‌شاءلله این مناطق را توسعه دهیم. به طور مثال آذربایجان غربی در بخش کشاورزی یکی از استان‌های مطرح کشور محسوب می‌شود، که به نظر بنده استفاده مناسبی از پتانسیل‌های آن صورت نمی‌گیرد، باید ویژگی‌های هر منطقه شناسایی و در رابطه با توسعه آن منطقه از آن ویژگی‌ها استفاده کرد.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به نرخ بیکاری در دوران اصلاحات در آذربایجان غربی و مقایسه آن با هم‌اکنون خاطرنشان کرد: مردم آذربایجان غربی یکی از مردمان آزاداندیش کشور هستند که حقایق را به خوبی می‌بینند و در انتخابات سال‌های گذشته نشان دادند که اصلاحات را بیشتر از گروه‌های دیگر به مقبولیت می‌شناسند.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان غربی، عارف هم‌چنین در جمع دانشجویان دانشگاه ارومیه و در سالن شهید چمران این دانشگاه، اظهار کرد: مهمترین دغدغه کشور باید حل مشکلات اقتصادی و ایجاد، امید در دل جوانان باشد، متاسفانه امروز برخی جوانان ایران، به جای امیدواری به کشور، آرزوهای خود را در خارج از کشور می‌بینند؛ از جوانانی که با مشاهده وضعیت اشتغال، آینده خود را روشن نمی‌بیند چگونه می‌توان انتظار امید داشت؟ میزان نرخ بیکاری و تورم در دوران اصلاحات تک رقمی بود. معتقدیم توسعه هر کشور با جوانان آن کشور موثر خواهد بود به همین دلیل رسیدگی به مشکلات جوانان را همیشه در اولویت قرار داده‌ایم.

وی با بیان این‌که «معلمان بیشترین سهم را در تربیت جوانان به عهده دارند» گفت: این قشر زحمتکش که دغدغه خدمت به ملت را دارد با مشکلات فراوانی رو به رو است و به مسائل صنفی و معیشتی این قشر باید توجه ویژه‌ای شود.

وی تاکید کرد: حضور پر شور مردم در انتخابات تضمین کننده خروج مناسب از بحران خواهد بود، کارنامه موفقی از عملکرد خود در گذشته بر جای گذاشتیم و بر این باور هستیم می‌توانیم بار دیگر کشور را در مسیر توسعه و پبشرفت قرار دهیم؛ جهت‌گیری اصلی ما همان سند چشم‌انداز است و این دهه را دهه پیشرفت و عدالت می‌دانیم.

عارف با اشاره به نقش دانشجویان در برگزاری یک انتخابات آگاهانه، گفت: برای جلوگیری از خدشه‌دار شدن آرمان دانشجویی، نباید قشر دانشجو از یک کاندیدای خاص حمایت کند، دانشجو باید با عملکرد خود زمینه برگزاری یک انتخابات آگاهانه را در جامعه هموار سازد و نباید وارد جریان‌های سیاسی شود.

وی با بیان این‌که «مسوولان باید در تعامل با دانشجویان سعه‌صدر داشته باشند» اظهار کرد: متاسفانه امروز برخی‌ها یا به دلیل خودشیرینی و یا نداشتن بصیرت مناسب، برخورد مناسبی با دانشجویان ندارند، اعتقادی به ستاره‌دار کردن داشنجویان ندارم و آن را ننگی برای خود می‌دانم، به اعتقاد بنده دانشجویان باید ستاره افتخار و سربلندی نظام شوند.

وی همچنین در رابطه با هدفمندی یارانه‌ها، اظهار کرد: اصل قانون هدمندی یارانه‌ها بسیار خوب است، دولت فعلی نیز آن را شجاعانه به تصویب رساند ولی متاسفانه نحوه اجرای آن اشتباه است.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به سوالی درباره جریان فتنه و این‌که چرا آقایان سکوت کردند؟ گفت: تریبونی در دست اصلاح‌طلبان قرار نداشت تا سخنان خود را بگویند، تاریخ روشنگر تمامی مسائل خواهد بود و این نظر نگران نیستیم.

وی همچین با اشاره به روز زن و جایگاه زن در اسلام گفت: روز زن بهانه‌ای برای شناختن جایگاه واقعی زن است، بانوان این کشور چه در عرصه‌های سازندگی و 8 سال دفاع مقدس نقش موثری در این کشور ایفا کرده‌اند، هم‌اکنون سهم زنان در مدیریت کشور و اشتغال به تریتب 2.9 درصد و 9.8 درصد است که آمار قابل قبولی نمی‌باشد و باید توجه ویژای به زنان جامعه داشت.

وی همچین گفت: در صورت اعلام آمادگی خاتمی برای حضور در انتخابات، به احترام ایشان کناره‌گیری خواهم کرد

منبع: همشهری آنلاین