گروه سیاسی: 17 اردیبهشت احتمالا نخستین گروه از کاندیداهای ریاست‌جمهوری از میان انبوه جمعیت خبرنگار، عکاس و داوطلبان کاذب، خودشان را به ستاد انتخابات وزارت کشور در ساختمان آجری و بلند خیابان فاطمی می‌رسانند تا نامشان را در لیست نامزدها ثبت کنند.

هرچند برای نخستین روز نمی‌توان انتظار حضور چهره‌های اصلی را داشت و کاندیداهای سرشناس براساس قانونی نانوشته معمولا در لحظات پایانی آخرین روز ثبت نام می‌آیند اما خواهی نخواهی صبح فردا و با ثبت درخواست نخستین داوطلب، روند اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم رسما کلید خواهد خورد. تاکنون قریب به 40نفر به‌طور رسمی یا تلویحی تمایل خود را برای کاندیداتوری در انتخابات پیش رو اعلام کرده‌اند.

براساس جدول زمانبندی انتخابات که از سوی وزارت کشور اعلام شده، نام نویسی از داوطلبان تا پایان روز 21اردیبهشت به‌مدت پنج روز ادامه می‌یابد و پس از آن نوبت به رسیدگی به صلاحیت کاندیدا‌ها می‌رسد. شورای نگهبان نیز آنگونه که وزارت کشور و قانون انتخابات مشخص کرده، پنج روز فرصت دارد تا صلاحیت همه کاندیداهای ریاست‌جمهوری را - که در دوره‌های قبل حتی به چندهزار نفر هم می‌رسیدند - مورد بررسی قرار دهد.

بنا بر اعلام مسئولان ذیربط در وزارت کشور، از 27تا 31 اردیبهشت، شورای نگهبان به اعتراض احتمالی داوطلبان احراز صلاحیت نشده مجددا رسیدگی می‌کند. وزارت کشور هم اول تا پایان روز دوم خرداد، اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام می‌کند و بعد از آن از صبح روز سوم تا پایان روز بیست و دوم خرداد؛ یعنی به‌مدت 20روز کاندیدا‌ها فرصت خواهند داشت تا خود و برنامه هایشان را به مردم معرفی کنند. در انتها نیز پس از یک روز ممنوعیت تبلیغات روز جمعه 24خرداد موعد نهایی انتخاب فرا خواهد رسید. با این حال دیروز وزیر کشور از همه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و هواداران آنها خواست تا ‌آغاز رسمی و قانونی تبلیغات از انجام هر‌گونه اقدامی که می‌تواند شائبه تبلیغات را متبادر کند، خودداری کنند.

اقدامات شائبه دار نکنند

مصطفی محمد‌نجار وزیر کشور که از نخستین جلسه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری می‌آمد ‌با اشاره به حساسیت و اهمیت بحث تبلیغات و اینکه نامزدهای انتخابات بتوانند به‌صورت عادلانه و به‌طور یکسان از امکانات دولتی استفاده کنند، به خبرنگاران گفت: در این جلسه کلیات طرح پیشنهادی سازمان صداوسیما برای استفاده برابر کاندیداها از رسانه ملی مطرح شد و با تغییراتی به تصویب رسید.

وی اقدامات انجام شده برای برگزاری هر‌چه شایسته‌تر و باشکوه‌تر انتخابات پیش رو به‌عنوان مظهر حماسه سیاسی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: مقرر شد کمیته‌ای با حضور نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌های مربوطه کیفیت و محتوای برنامه‌های تبلیغی و تولیدی کاندیداها را بررسی و نتایج حاصله را به همراه شیوه‌نامه‌ای که در این رابطه توسط همین کمیته تهیه خواهد شد، برای طرح در هیأت اجرایی به کمیسیون تبلیغات ارائه کنند.

به دنبال معیار های ملموس

اما عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» که شنبه شب از شبکه یک سیما پخش شد با اشاره به آیین‌نامه جدید شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت:ما نیازمند ملاک هایی برای ملموس‌تر شدن سنجش معیارهایی چون مدیر و مدبر بودن بودیم تا زمانی که اسامی نامزدها اعلام شد، زمینه همفکری در شورای نگهبان وجود داشته باشد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: مثلا رجل مذهبی بودن صرفا به منزله اعمال تکالیف دینی است یا اینکه دین در زندگی اجتماعی افراد هم بروز داشته باشد؟ ممکن است کسی مثل بنده فرد شریفی باشد و تکالیف شرعی‌اش را هم انجام دهد اما رجل مذهبی نباشد یا اصلا هیچ تجربه مدیریتی​ای نداشته یا یک مدرس خوب است، چگونه باید ببینیم که مدیر و مدبر هست یا نه؟ یک راهش این است که ببینیم برنامه‌ای دارد یا نه؟ اگر دیگر اعضای شورای نگهبان موافق باشند، ممکن است از نامزدها بخواهیم که برنامه هایشان را هم جزو مدارکشان ارائه دهند و حتی در گفت​وگویی با نامزدها با حضور متخصصین امر، برنامه​ها و توانمندی علمی آنها را محک بزنیم.

کدخدایی در مورد احراز رجل سیاسی و مذهبی بودن تصریح کرد: کسانی که از عهده تجزیه و تحلیل مسائل سیاسی برآمده و طرف مشورت تصمیم‌گیران اجرایی کشور قرار ​گیرند رجل سیاسی هستند و تشخیص ما برای احراز آن براساس سوابق نامزدها خواهد بود. سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا وزرا می​توانند مصداق رجل سیاسی باشند، اظهارداشت: این بستگی به سوابق افراد دارد، ممکن است مدیری قدرت تحلیل مسائل کلان کشور را نداشته باشد.

باید این توان درافراد احراز شود، چون به تعبیر مقام معظم رهبری، نامزد ریاست‌جمهوری باید ویژگی​مشخصی داشته باشد.کدخدایی همچنین درخصوص تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حضور نامزدهایی از همه سلایق سیاسی که معتقد به نظام هستند، خاطرنشان کرد: ما میثاقی با عنوان قانون اساسی داریم. اعتقاد نامزدها به نظام بر همین اساس قابل سنجش است. اگر کسی رفتاری در نقض اصول قانون اساسی داشته باشد، صلاحیتش برای ما محل تردید است.

کسانی که می‌گویند قانون اساسی را به جز چند اصل قبول دارند، مثل اصل مترقی ولایت فقیه، قطعا مشکل دارند و به مبانی جمهوری اسلامی ایمان ندارند. رفتار و گفتار افراد نسبت به اصول قانون اساسی بررسی می​شود تا صلاحیت‌شان احراز شود. اگر کسی صحبتی نکرده باشد، اصل بر صحت نظر وی است.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها